EBOOK Edukacja Zdrowotna -

EBOOK Edukacja Zdrowotna

4.00 Oceń książkę!

Autor: ...

Wydawnictwo: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP
ISBN: 9788371732805
EAN: DD39E22BEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 236
Data wydania: 2012
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
29.60
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
Poradnik dla nauczycieli wychowania fizycznego w gimnazjach i szkołach ponadgimnzjalnych
Powszechnym postulatem, zgłaszanym przez nauczycieli wychowania fizycznego, jest oczekiwanie na materiały i pomoc do realizacji bloku „edukacja zdrowotna” zgodnie z nową podstawą programową. Niniejszy poradnik jest odpowiedzią na te oczekiwania i jednocześnie pierwszym kompletnym materiałem dydaktycznym dla nauczycieli edukacji zdrowotnej.

Zawiera podstawowe informacje dotyczące współczesnej koncepcji i metodyki edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży oraz aktualnego jej statusu i organizacji w szkole. Zamieszczono w nim scenariusze zajęć bezpośrednio powiązane z wszystkimi treściami (wymaganiami szczegółowymi) bloku „edukacja zdrowotna” w podstawie programowej wychowania fizycznego w gimnazjum i w szkołach ponadgimnazjalnych. Scenariusze te mogą być wykorzystane w całości lub modyfikowane w zależności od potrzeb uczniów, warunków, czasu przeznaczonego na zajęcia, umiejętności nauczyciela itd. Stanowią one inspirację do rozwijania nowych kompetencji zawodowych, a także umiejętności osobistych i społecznych nauczycieli wychowania fizycznego.

Poradnik jest pracą zbiorową, przygotowaną przez zespół wielodyscyplinarny (biolog, lekarz, pedagodzy i psycholodzy). Jest przeznaczony dla nauczycieli wychowania fizycznego gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Może być także przydatny dla nauczycieli innych przedmiotów, wychowawców klas i pedagogów szkolnych oraz studentów kierunku wychowanie fizyczne. Zawarte w nim treści i scenariusze mogą być wykorzystane w planowaniu i realizacji szkolnego programu profilaktyki.
Wstęp

CZĘŚĆ PIERWSZA
EDUKACJA ZDROWOTNA I METODYKA JEJ REALIZACJI W SZKOLE

1. Edukacja zdrowotna – podstawowe pojęcia
1.1. Definicja i podstawowe pojęcia
1.2. Cele edukacji zdrowotnej i oczekiwane efekty
1.3. Cechy współczesnej edukacji zdrowotnej
1.4. Edukacja zdrowotna ukierunkowana na rozwijanie umiejętności życiowych
2. Edukacja zdrowotna w podstawie programowej kształcenia ogólnego
2.1. Edukacja zdrowotna w szkole podstawowej
2.2. Edukacja zdrowotna w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych
2.3. Warunki skuteczności edukacji zdrowotnej w szkole
2.4. Nowe zadania i rola nauczyciela wychowania fizycznego
3. Rozwój psychospołeczny w okresie dorastania i wynikające z niego potrzeby w zakresie edukacji zdrowotnej
3.1. Przekształcanie związku zależnościowego
3.2. Kształtowanie poczucia własnej tożsamości
3.3. Potrzeby rozwojowe dorastających a edukacja zdrowotna
4. Metodyka edukacji zdrowotnej
4.1. Diagnozowanie potrzeb uczniów
4.2. Zasady układania scenariusza zajęć
4.3. Tworzenie warunków do nauczania i uczenia się
4.3.1. Kryteria „dobrej lekcji”
4.3.2. Organizacja miejsca zajęć
4.3.3. Włączenie uczniów do odpowiedzialności za proces uczenia się
4.4. Metody aktywizujące
4.4.1. Wskazówki do pracy metodami aktywizującymi
4.4.2. Kryteria wyboru odpowiedniej metody
4.4.3. Zakłócenia w pracy metodami aktywizującymi
4.4.4. Metody aktywizujące przydatne w edukacji zdrowotnej
4.5. Projekt edukacyjny
4.5.1. Struktura projektu
4.5.2. Propozycje projektów dotyczących tematyki zdrowia
4.5.3. Planowanie i realizacja projektu
4.6. Ocenianie osiągnięć uczniów na zajęciach edukacji zdrowotnej
4.6.1. Wykorzystanie koncepcji oceniania kształtującego
4.6.2. Portfolio jako forma dokumentowania pracy ucznia w edukacji zdrowotnej i oceniania jej efektów
5. Zapobieganie i radzenie sobie z niewłaściwymi zachowaniami uczniów
5.1. Znaczenie porządku i dyscypliny w klasie
5.2. Niewłaściwe (problemowe) zachowania uczniów i ich przyczyny
5.3. Zapobieganie niewłaściwym zachowaniom uczniów
5.4. Interwencja w przypadku niewłaściwych zachowań uczniów

CZĘŚĆ DRUGA
PROPOZYCJE ZAJĘĆ W BLOKU EDUKACJA ZDROWOTNA
W WYCHOWANIU FIZYCZNYM W GIMNAZJUM

Wprowadzenie
1. Zdrowie i czynniki je warunkujące
2. Poczucie własnej wartości
3. Umiejętności życiowe
3.1. Negatywne emocje i radzenie sobie z nimi
3.2. Stres i radzenie sobie z nim
3.3. Utrzymywanie dobrych relacji z innymi ludźmi
3.4. Wsparcie społeczne i jego znaczenie dla zdrowia i rozwoju
3.5. Zachowania asertywne
4. Zapobieganie zachowaniom ryzykownym młodzieży

CZĘŚĆ TRZECIA
PROPOZYCJE ZAJĘĆ W BLOKU EDUKACJA ZDROWOTNA
W WYCHOWANIU FIZYCZNYM W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH

Wprowadzenie
1. Zdrowie jako wartość i zasób. Odpowiedzialność za zdrowie
2. Dbałość o zdrowie
2.1. Dbałość o zdrowie w młodości i wczesnej dorosłości
2.2. Samokontrola zdrowia i badania profilaktyczne
2.3. Aktywny pacjent. Prawa pacjenta
3. Umiejętności życiowe
3.1. Pozytywne myślenie
3.2. Zwiększanie poczucia własnej wartości
3.3. Zwiększanie wiary w siebie
3.4. Podejmowanie decyzji
3.5. Konstruktywne przekazywanie i odbieranie pozytywnych i negatywnych informacji zwrotnych
3.6. Radzenie sobie z krytyką
3.7. Skuteczne zarządzanie czasem
4. Zdrowie publiczne i promocja zdrowia
4.1. Stosunek do osób z chorobami psychicznymi i innych grup dyskryminowanych
4.2. Działania na rzecz zdrowia w szkole, w społeczności lokalnej, współpraca w tym zakresie ludzi, organizacji i instytucji
4.3. Związki między zdrowiem i środowiskiem

ANEKS
1. Ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w czasie zajęć edukacji zdrowotnej
2. Techniki relaksacyjne
3. Przewodnik po projekcie edukacyjnym dla uczniów
4. Szkoła promująca zdrowie

Książka "EBOOK Edukacja Zdrowotna"