Biologia, ekologia Biznes, nauki ekonomiczne Chemia, biochemia Elektronika Encyklopedie, słowniki Filologie, językoznawstwo Fizyka, astronomia Geografia, geologia, turystyka Historia filozofii Historia, archeologia Humanistyczne Informatyka, internet Literaturoznawstwo Matematyka, statystyka Nauki teologiczne Poszczególne religie, wyznania Pedagogika Politologia, socjologia Prawo, administracja Psychologia Technika, nauki techniczne Wojsko, militaria, broń Zdrowie, medycyna, opieka
Podręczniki Podróże, mapy, przewodniki Poradniki i albumy Pozostałe Thrillery, sensacyjne, kryminałyKsiążka zawiera eseje z zakresu antropologii religii, powstałe w wyniku badań etnograficznych i studioacute;w kulturowych. Interpretuje wybrane zjawiska kultury symbolicznej, a zwłaszcza religijności, obserwowane w ciągu ostatniej dekady, w kontekście transformacji społecznej w Polsce. Są to zarazem zjawiska, ktoacute;re wydawały się autorce symptomatyczne dla Europy Środkowondash;Wschodniej jako emanacje tutejszej, zmieniającej się tożsamości.
Inicjujący opis relacji między antropologią a historią w badaniach polskondash;ukraińskiego pogranicza służy też wprowadzeniu w praktykę badań etnograficznych, ktoacute;re dostarczyły tej monografii materiału źroacute;dłowego. Apokryfowi nadano szersze znaczenie niż to, ktoacute;re przyjęło się na gruncie filologii i teologii, uznając go za kulturową praktykę pogranicza -nbsp;wyznaniowego, społecznego, etnicznego, językowego, a zatem roacute;wnież pogranicza tożsamości -nbsp;w stosunku do dyskursoacute;w dominujących. Poroacute;wnanie praktyk apokryfu i pastiszu jest punktem wyjścia dla refleksji nad procesami transformacji kulturowej. Zmiany w dyskursach o kulturze ukazuje esej poświęcony przykładom interpretacji kultu maryjnego w polskiej etnologii i antropologii kulturowej.
Niektoacute;re z esejoacute;w rozwijają w syntetycznej formie charakterystykę tradycji religijnej w kulturze rolniczej w latach 80-90 XX w., w tym rytuałoacute;w ofiary, praktykowanej przez niektoacute;re środowiska bułgarskich i macedońskich chrześcijan w postaci krwawego Kurbanu. Inne konfrontują tradycyjne wzory religijności z ich odpowiednikami w dominującej dziś kulturze popularnej, ukazując też poszukiwania wspoacute;łczesnych środkoacute;w ekspresji doświadczenia religijnego. Obraz zmian w kulturze religijnej uwzględnia stan wspoacute;łczesnej religijności "kościelnej" rzymskich katolikoacute;w oraz jej pogranicza, szczegoacute;lną wagę przywiązując do pamięci i praktyk upamiętniania kultury żydowskiej w konstruowaniu wspoacute;łczesnej tożsamości hominis religiosi.
Książka "Religijność na pograniczach. Eseje apokryficzne"
Magdalena Zowczak