EBOOK Polskie koncepcje wychowania seksualnego w latach 1900-1939 - Marek Babik

EBOOK Polskie koncepcje wychowania seksualnego w latach 1900-1939

4.00 Oceń książkę!

Autor: Babik Marek

Wydawnictwo: WAM
ISBN: 9788375056587
EAN: 679ABE9EEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 328
Data wydania: 2010
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
30.47
książka
39.00zł
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Zasadniczym celem podjętego przez dr. Marka Babika trudu badawczego jest wnikliwe, rzetelne opisanie i usystematyzowanie polskich koncepcji wychowania seksualnego w latach 1900-1939, a więc w okresie poprzedzającym odzyskanie niepodległości i dwudziestoleciu międzywojennym. Należy podkreślić, że każdy wysiłek badawczy przybliżający dorobek poprzednich pokoleń polskich uczonych jest ważny i cenny tak dla postępu danej dziedziny wiedzy, jak i dla kształtowania świadomości i tożsamości narodowej, w tym docenienia naszego wkładu w rozwój kultury i nauki. Pan dr Marek Babik wykonał gigantyczną pracę przeczytania i przeanalizowania ponad dwustu publikacji badanego okresu dziejów polskiej myśli pedagogicznej. Opisanie i usystematyzowanie dorobku polskich pedagogów okresu 1900-1939 Autor przeprowadza w stosunku do czterech obszarów aktywności teoretycznej i praktycznej. Dokonuje przeglądu i usystematyzowania uwyraźnianych w tym okresie koncepcji filozoficzno-światopoglądowych, na których budowano teorię i praktykę wychowania seksualnego. Analizuje podstawy prawne umożliwiające podejmowanie wychowania seksualnego w systemie edukacji. Opisuje zasady i faktyczne działania realizacji wychowania seksualnego w szkole i w domu.


Będzie to znacząca publikacja tak dla teoretyków, jak i praktyków wychowania seksualnego. Będzie też ważną pozycją z dziejów polskiej myśli pedagogicznej inspirującą dalsze badania oraz nowe rozwiązania wynikające z aktualnych wyzwań kulturowych. To, co możemy już teraz zawdzięczać Autorowi, to wprowadzenie do świadomości osób zajmujących się problematyką wychowania seksualnego całej plejady nazwisk tych, którzy w latach 1900-1939 opracowywali interdyscyplinarne koncepcje wychowania seksualnego, przygotowywali poradniki dla młodzieży i dorosłych, stwarzali ramy prawne dla przekazywania w systemie edukacji wiedzy o ludzkiej seksualności i prokreacji. Dr hab. Krystyna Ostrowska, prof. UW


Wprowadzenie11
1. Metodologia badań13
1.1. Dookreślenie pojęć13
1.2. Stan badań nad polskimi koncepcjami wychowania seksualnego w latach 1900-193919
1.3. Cel i zakres planowanych badań26
2. Idea wychowania seksualnego na ziemiach polskich w latach 1900-191829
2.1. Podstawowe prądy myślowe kształtujące koncepcje pedagogiczne w kwestii wychowania seksualnego30
2.1.1. Pozytywistyczny socjobiologizm Spencera32
2.1.2. Koncepcje neomaltuzjańskie i eugeniczne37
2.1.3. Socjalistyczna utopia42
2.1.4. Nurt chrześcijański – polemika z „nową moralnością”45
2.2. Początki polskich badań empirycznych dotyczących zachowań seksualnych młodzieży55
2.3. Podstawowe zagadnienia sporne w oparciu o przekazy prasy pedagogicznej61
2.4. Polscy prekursorzy i ich koncepcje wychowania seksualnego67
Stanisław Kurkiewicz (1867-1921)67
Izabela Moszczeńska (1864-1941)74
Zdzisław Julian Kowalski79
Emma Pieczyńska (Reichenbach) (1854-1927)81
Augustyn Czarnowski (1861-1935)86
Adam Ferdynand Karwowski (1873-1933)90
Mateusz Jeż (1862-1949)97
Karol Szczeklik (1864-1908)99
2.5. Praktyka pedagogiczna – działania podejmowane w zakresie wychowania seksualnego103
2.5.1. Uświadamianie małych dzieci104
2.5.2. Wychowanie seksualne młodzieży109
2.5.3. Edukacja dorosłych118
3. Koncepcje wychowania seksualnego w Polsce okresu międzywojennego (1918-1939)127
3.1. Polski system szkolny wobec problemów wychowania seksualnego w latach 1918-1939127
3.1.1. Odradzanie się szkoły polskiej128
3.1.2. Kwestie wychowania seksualnego w nauczaniu szkolnym niepodległej Polski130
3.1.2.1. Podstawa prawna uświadamiania seksualnego w szkole130
3.1.2.2. Podręczniki szkolne wobec zagadnień seksualnych138
3.1.2.3. Zachowania seksualne uczniów na terenie szkoły144
3.2. Główne nurty ideologiczne wobec kwestii wychowania seksualnego147
3.2.1. Wychowanie seksualne w ujęciu eugeników polskich148
3.2.2. „Nowy człowiek” – idee wychowania seksualnego w ujęciu realnego socjalizmu167
3.2.3. Wychowanie seksualne w myśli katolickiej175
3.3. Oryginalne koncepcje wychowania seksualnego polskich autorów okresu międzywojennego193
Józef Kretz (Mirski) (1882-1943)194
Maria Konar200
Paweł Klinger202
Maria Malenowska-Rewera i Franciszek Głębowicz207
Albert Dryjski (1889-1956)209
T. Bilikiewicz (1901-1980)215
3.4. Problematyka wychowania seksualnego w piśmiennictwie polskim okresu międzywojennego219
3.4.1. Książki na temat ludzkiej seksualności czytane przez młodzież219
3.4.1.1. Książki dla uczniów i młodzieży dorosłej220
3.4.1.2. Książki dla narzeczonych228
3.4.1.3. „Książka zakazana”234
3.4.2. Literatura pedagogiczna i edukacja dorosłych239
3.4.3. Prasa pedagogiczna247
3.4.3.1 „Wychowanie Fizyczne”248
3.4.3.2. „Ruch Pedagogiczny”250
3.4.3.3. „Życie Szkolne”253
3.4.3.4. „Rodzina i Dziecko”254
3.4.4. „Rozmaitości prasowe”255
4. Podsumowanie i wnioski końcowe261
4.1. Polskie koncepcje wychowania seksualnego261
4.1.1. Początek dyskusji z okresu zaborów263
4.1.1.1. Przyczyny podejmowania uświadamiania seksualnego265
4.1.1.2. Czas rozpoczynania rozmów z dzieckiem266
4.1.1.3. Rola rodziców i szkoły w uświadamianiu dzieci267
4.1.2. Okres międzywojenny269
4.1.2.1. Podstawy prawne wychowania seksualnego269
4.1.2.2. Zaostrzenie się sporu ideologicznego271
4.2. Znaczenie przeprowadzonych badań dla współczesnych rozwiązań edukacyjnych272
Bibliografia277
Załącznik 1293
Załącznik 2295
Indeks osób317
Summary321
Spis tabel325
Spis wykresów325
Spis ilustracji325

Książka "EBOOK Polskie koncepcje wychowania seksualnego w latach 1900-1939"
Marek Babik