Twoacute;rcy, ktoacute;rzy swoje pierwsze hity programowali 20 lat temu po lekcjach na komputerze kolegi, dziś produkują gry bawiące cały świat. Przedsiębiorcy, ktoacute;rzy w niemowlęcym okresie III RP kopiowali cudze gry za pieniądze na giełdach komputerowych, trafili z czasem na listy najbogatszych Polakoacute;w, a ich firmy osiągają wielomilionowe przychody. Polskie gry, dla ktoacute;rych na przełomie ustrojoacute;w sukcesem była sprzedaż w kilkuset egzemplarzach, dziś sprzedają się w milionach.
Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych to opowieść o ludziach i ich wirtualnych dziełach. Zaczyna się w mrocznych czasach PRL-u, gdy władza nie dbała o prawa autorskie, a producentom sen z powiek spędzały takie problemy, jak zakup czystych kaset magnetofonowych, na ktoacute;re można było nagrywać gry. Potem przedstawia trudne proacute;by nawiązania walki z pięknymi, dopracowanymi produkcjami z Zachodu. I kończy się happy endem, bo dziś świat już wie, że "nie tylko Wiedźmin".
Ktoacute;ra polska firma jako pierwsza podbiła świat? Dlaczego polska branża gier narodziła się na stadionie Legii? Kto zbudował potęgę dystrybucyjną dzięki sprzedaży samolotoacute;w wojskowych Amerykanom? Jakie studio wzięło nazwę od psa sąsiada? Dlaczego upadło słynne Metropolis? Co mają wspoacute;lnego film "Gliniarz z Beverly Hills" i przygodoacute;wka Jack Orlando? Dlaczego na mapach dodawanych do edycji kolekcjonerskiej pewnej słynnej produkcji znalazła się krew? Czemu Dariusz Szpakowski nie chciał nagrać komentarza do serii FIFA? W jaki sposoacute;b tragedia 11 września 2001 roku wpłynęła na losy prawdopodobnie najlepszej polskiej strategii? Jak doszło do tego, że pierwszą produkcją na licencji Wiedźmina była gra SMS-owa? To tylko mała część pytań, na jakie odpowiada Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych.
Marcin Kosman przeprowadził na potrzeby książki rozmowy z ponad 60 osobami, ktoacute;re wniosły istotny wkład dla rodzimej branży elektronicznej rozrywki. Są wśroacute;d nich legendarni twoacute;rcy gier Adrian Chmielarz i Maciej Miąsik, wspoacute;łzałożyciel CD Projektu i wspoacute;łtwoacute;rca Wiedźmina Michał Kiciński, szef Techlandu Paweł Marchewka, prezes CI Games Marek Tymiński i wielu innych. Z mozaiki wspomnień i anegdot wyłania się obraz branży, ktoacute;ra długie lata walczyła z rzeczywistością, zanim wspięła się na szczyt. I nie planuje drogi w doacute;ł.
Książka "Nie tylko Wiedźmin. Historia polskich gier komputerowych"
Marcin Kosman