Biologia, ekologia Biznes, nauki ekonomiczne Chemia, biochemia Elektronika Encyklopedie, słowniki Filologie, językoznawstwo Fizyka, astronomia Geografia, geologia, turystyka Historia filozofii Historia, archeologia Humanistyczne Informatyka, internet Literaturoznawstwo Matematyka, statystyka Nauki teologiczne Pedagogika Politologia, socjologia Prawo, administracja Administracja Bankowe Cywilne Europejskie Gospodarcze Handlowe Karne Międzynarodowe Podatkowe Pracy Prawo Psychologia Technika, nauki techniczne Wojsko, militaria, broń Zdrowie, medycyna, opieka
Podręczniki Podróże, mapy, przewodniki Poradniki i albumy Pozostałe Thrillery, sensacyjne, kryminałyTom VIII omawia zasadę jawności w postępowaniu sądowym. Prezentowane są w nim poglądy wyrażone w referatach wygłoszonych na dwoacute;ch konferencjach. W szczegoacute;lności analizowane są zagadnienia dotyczące jawności w prawie cywilnym, i czy jawność może być ograniczona przepisami prawa cywilnego. Podobnie przeanalizowano wpływ regulacji prywatnoprawnych na zasadę jawności w orzecznictwie sądowym i sądowoadministracyjnym.
Ważnym zagadnieniem poruszanym w czasie konferencji, ktoacute;ra dotyczyła publikacji orzeczeń sądowych i ich anonimizacji jest właśnie zagadnienie dopuszczalności publikacji orzeczeń sądoacute;w w Polsce i sądoacute;w innych państw. Zaprezentowano także raport zawierający informacje o podstawach publikacji orzeczeń sądoacute;w w wybranych państwach, jako realizacji prawa do informacji publicznej. Analizą są objęte także kwestie, czy publikować orzeczenia sądoacute;w powszechnych i administracyjnych w Polsce.nbsp;Jaki powinien być zakres publikowanych orzeczeń, czyli czy publikować wszystkie orzeczenia, czy jedynie wybrane, a jeżeli wybrane, to kto powinien o tym decydować?
W tomie tym zawarto roacute;wnież rozważania na temat samej anonimizacji: czym jest, czy należy zanonimizować orzeczenia sądowe, aby uniknąć naruszenia prywatności i innych doacute;br osobistych stron postępowania, w ktoacute;rych doszło do wydania wyroku. Modele są roacute;żne, ale dominuje przekonanie o konieczności anonimizacji. Dotyczy to w szczegoacute;lności orzecznictwa Sądu Najwyższego, sądoacute;w powszechnych i sądoacute;w administracyjnych. Ryzyko naruszenia prawa do prywatności w orzeczeniach Trybunału Konstytucyjnego występuje w zasadzie jedynie w odniesieniu do skarg konstytucyjnych, oraz pytań prawnych. Oczywiście Trybunał dokonuje anonimizacji w dopuszczalnym przepisami prawa zakresie. Obowiązek publikowania wyrokoacute;w w organie urzędowym sprawia jednak, że możliwości modyfikowania ich treści, np. poprzez dokonywanie anonimizacji danych osobowych, są istotnie ograniczone.
Tom zawiera także analizę reguł anonimizacji stosowanych przez sądy powszechne. Reguły te są ujednolicone w załączniku do zarządzenia o biurowości sadowej. Nieco inaczej jest w przypadku anonimizacji orzeczeń sadow administracyjnych, gdzie zasady anonimizacji mogą się roacute;żnić w poszczegoacute;lnych wojewoacute;dzkich sądach administracyjnych.
W tomie tym zreferowano dyskusję, jaka toczy się nad relacją pomiędzy swobodą wypowiedzi na prawem do być zapomnianym na tle wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 13 maja 2014 roku w sprawie Google (C-131/12 dalej orzeczenie TSUE; sprawa Google).
Książka "Monografie Prawnicze. Jawność i jej ograniczenia. Tom 8. Postępowanie sądowe"