To osobna broszura zawierająca materiał dla dziecka, która pozwoli nauczycielowi na zdobycie gruntownej wiedzy o poziomie kompetencji wszystkich dzieci w stosunku do wymagań obowiązującej podstawy programowej. Materiał zawarty w broszurze adresowany jest do grup dzieci przygotowujących się do pójścia do szkoły 5-latków oraz 6-latków objętych wychowaniem przedszkolnym.
Broszura w zawiera kolorowe karty pracy/ćwiczenia, które dziecko powinno wykonać we wrześniu (próbę 1), a następnie w maju (próbę 2). Pozwala nauczycielowi poznać poziom umiejętności dzieci (próba 1) i określić poziom gotowości szkolnej (próba 2) w różnych zakresach. Dziecko dopasowuje obrazki wycięte przez nauczyciela, wykazuje się orientacją na kartce papieru, układa historyjki obrazkowe także słownie, rysuje po śladzie, koloruje kontury, wskazuje podobieństwa i różnice, rozpoznaje kolory, kształty, porównuje obrazki, rozpoznaje dźwięki, odgłosy, dokonuje analizy wyrazowej i sylabowej, układa rymy, używa liczebników porządkowych, dostrzega regularności, rozpoznaje symbole i znaki graficzne te czynności, ale na zmienionym i rozszerzonym materiale, powtarza w maju, aby nauczyciel mógł określić postęp w kształtowanych umiejętnościach oraz poziom gotowości szkolnej.
W broszurze zamieszczony jest Arkusz diagnozy przedszkolnej, służący do wpisania wyników dziecka. Uwzględnia diagnozowanie poziomu poniższych umiejętności i wiedzy poprzez obserwację dziecka w grupie, rozmowę, zabawy spontaniczne i celowe:
Ostatnią część broszury stanowi Zestaw pytań do rodziców dziecka przychodzącego do przedszkola. Uzyskane dzięki wywiadowi informacje pozwolą na określenie upodobań dziecka, opinii rodziców oraz oczekiwań w stosunku do nauczycieli, co ułatwi budowanie dobrych relacji między rodzicami a nauczycielami.
Książka "Materiały pomocnicze. Diagnoza przedszkolna dziecka w ostatnim roku wychowania przedszkolnego. Sześciolatki - edukacja przedszkolna"
Jolanta Kopała; Elżbieta Tokarska