Lekturze, pracy z tekstem i kształceniu kulturowemu towarzyszy ściśle z nimi zintegrowana nauka o języku jako narzędziu komunikacji i sposobie widzenia świata. W sposoacute;b planowy i konsekwentny podręcznik uczy, jak sprawnie, poprawnie i skutecznie porozumiewać się z innymi, podpowiada, jak radzić sobie w roacute;żnych sytuacjach komunikacyjnych, jak stopniowo doskonalić formy pisemne i jak moacute;wić do słuchaczy. Wiedza gramatyczna, przydatna do lepszego rozumienia języka i sprawniejszego władania tym narzędziem, podawana jest w sposoacute;b systematyczny w stałym miejscu każdego rozdziału.
Teksty zebrane w podręczniku należą do roacute;żnych gatunkoacute;w piśmiennictwa: literatury pięknej, piśmiennictwa popularnonaukowego, publicystyki, dziennikarstwa. Reprezentowany jest też dział tekstoacute;w użytkowych. Doboacute;r materiału odbija zroacute;żnicowanie języka i jego funkcji, a zarazem ilustruje rozmaitość aspektoacute;w omawianego tematu. Ważne miejsce w podręcznikach zajmuje także przekaz ikoniczny.
Seria podręcznikoacute;w "Jest tyle do powiedzenia!" przygotowuje ucznioacute;w do życia w społeczeństwie informacyjnym, w ktoacute;rym łatwy i powszechny dostęp do informacji wymaga wysokich umiejętności posługiwania się tymi informacjami.
Autorzy podręcznikoacute;w z serii "Jest tyle do powiedzenia!" kładą nacisk na naukę czytania tekstoacute;w ze zrozumieniem i ich krytyczną analizę, formułowanie problemoacute;w i poszukiwanie własnych rozwiązań. Konsekwentnie odchodzą od metody wykładu, ktoacute;rego celem jest wyłącznie przekaz informacji.
Wiadomościom podawanym w podręczniku towarzyszą zadania, ktoacute;re pokazują, w jakim celu i w jaki sposoacute;b można daną informację wykorzystać. Każdy temat naświetlany jest z roacute;żnych stron, tak by pobudzić dociekliwość ucznia, pomoacute;c w zdefiniowaniu własnych problemoacute;w, otworzyć go na roacute;żne opinie i wizje, zachęcić do niestereotypowego myślenia. Problemy, ktoacute;re odwołują się do doświadczeń ucznia, w pierwszej kolejności mają go skłonić do rozmowy, wyzwolić chęć dzielenia się własnymi doświadczeniami, a następnie pobudzić refleksję i chęć pogłębionej lektury.
Podręcznik "Język polski. Jest tyle do powiedzenia! Klasa 3. Podręcznik. Część 2 - gimnazjum"
Teresa Marciszuk