EBOOK Znajdź z polskim wspólny język - Michalina Biernacka

EBOOK Znajdź z polskim wspólny język

4.00 Oceń książkę!

Autor: Michalina Biernacka

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788380880214
EAN: C8BE33A6EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 240
Data wydania: 2016
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
16.95
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
Fonetyka w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Poradnik metodyczny
Prezentowana publikacja to praktyczny poradnik dla nauczycieli języka polskiego jako obcego/drugiego, a szczególnie dla młodych lektorów, rozpoczynających zawodową karierę, zarówno polonistów, jak i neofilologów. Informuje o spodziewanych trudnościach w nauczaniu podsystemu fonicznego (norma językowa, błąd i sposoby korekty, tzw. miejsca trudne), omawia rolę, jaką fonetyka odgrywa w przyswajaniu innych podsystemów języka i podsumowuje wiedzę z zakresu kształcenia kompetencji fonologicznej uczących się (wraz z czynnikami implikującymi jej nabywanie).Szczególnie przyjrzano się fonetyce korektywnej, opisano podstawowe zasady nauczania, wybrane metody i techniki kształcenia słuchu mownego oraz wymowy cudzoziemców, a także sposoby wykorzystania niestandardowych technik pracy, np. logopedycznych, opartych na tekstach kultury czy podejściu komunikacyjnym.
WSTĘP13

CZĘŚĆ I - ZAGADNIENIA TEORETYCZNE17

1. KSZTAŁCENIE KOMPETENCJI FONOLOGICZNEJ UCZĄCYCH SIĘ JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO19
1.1. Kompetencja fonologiczna21
1.1.1. Kompetencja ortoepiczna26
1.1.2. Kompetencja ortograficzna28
1.2. Czynniki implikujące nabywanie kompetencji fonologicznej29
1.2.1. Percepcja a percepcja mowy29
1.2.1.1. Antycypacja32
1.2.2. Słuch mowny34
1.2.3. Pamięć39
1.3. Wnioski42

2. ROLA FONETYKI W PRZYSWAJANIU INNYCH PODSYSTEMÓW JĘZYKA 43
2.1. Podsystem graficzny45
2.1.1. Ortografia46
2.1.1.1. Wymowa a zapis samogłosek nosowych [ę / q]49
2.1.1.2. Wymowa a zapis tzw. samogłosek nosowych wtórnych [ę / q / I / U / Y / A]52
2.1.1.3. Wymowa a zapis upodobnień53
2.1.1.4. Wymowa a zapis uproszczeń artykulacyjnych56
2.1.1.5. Wymowa a zapis geminat58
2.1.1.6. Wymowa a zapis miękkości59
2.1.1.7. Wymowa a zapis zakończeń typu -i, -ii, -ji60
2.1.1.8. Wymowa a zapis połączeń liter typu ai, ei, oi, ii, ói, ui, yi62
2.1.1.9. Wymowa a zapis połączeń liter typu au, eu62
2.1.1.10. Wymowa a zapis połączeń liter typu ao, ae, eo, oa, ua, uo63
2.1.1.11. Wymowa a zapis h /ch, ż / rz, ó /u63
2.1.2. Interpunkcja65
2.2. Podsystem gramatyczny68
2.2.1. Morfologia68
2.2.1.1. Słowotwórstwo68
2.2.1.2. Fleksja70
2.2.1.2.1. Czasowniki 70
2.2.1.2.2. Rzeczowniki72
2.2.1.2.3. Pozostałe klasy leksemów 73
2.2.1.3. Morfonologia75
2.2.2. Składnia77
2.3. Podsystem leksykalny80
2.3.1. Homonimy81
2.3.2. Synonimy i antonimy84
2.3.3. Pola pojęciowe85
2.4. Wnioski86

CZĘŚĆ II - PRAKTYCZNE WSKAZÓWKI DLA NAUCZYCIELI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO89

3. TRUDNOŚCI W NAUCZANIU FONETYKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO 91
3.1. Norma językowa a norma glottodydaktyczna92
3.2. Błąd w nauczaniu fonetyki języka polskiego jako obcego96
3.3. Cele i sposoby korekty błędów fonetycznych99
3.4. Tak zwane miejsca trudne w obrębie systemu fonicznego104
3.4.1. Typowe błędy w obrębie systemu wokalicznego105
3.4.1.1. Samogłoski [i / y / e]106
3.4.1.2. Samogłoski [o / u]108
3.4.1.3. Samogłoski nosowe109
3.4.2. Typowe błędy w obrębie systemu konsonantycznego111
3.4.2.1. Spółgłoski trzech szeregów111
3.4.2.2. Spółgłoski półotwarte114
3.4.2.3. Spółgłoski wargowe116
3.4.2.4. Spółgłoska [h]117
3.4.3. Typowe błędy w obrębie półspółgłosek118
3.4.4. Typowe błędy w obrębie połączeń głoskowych. . 119
3.4.4.1. Geminaty spółgłoskowe119
3.4.4.2. Grupy spółgłoskowe120
3.4.4.2.1. Uproszczenia artykulacyjne 120
3.4.4.2.2. Upodobnienia122
3.4.5. Typowe błędy w obrębie systemu prozodycznego123
3.4.5.1. Intonacja w wypowiedzeniach pytajnych i żądających124
3.4.5.2. Akcent wyrazowy126
3.5. Wnioski127

4. FONETYKA KOREKTYWNA 129
4.1. Podstawowe zasady nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego130
4.1.1. Indywidualizacja nauczania134
4.1.1.1. Motywacja134
4.1.1.2. Modalność136
4.1.1.3. Wiek138
4.1.1.4. Predyspozycje i ograniczenia140
4.1.2. Materiały fonodydaktyczne144
4.1.2.1. Podręczniki144
4.1.2.1.1. Podręczniki do nauczania fonetyki języka polskiego jako obcego145
4.1.2.1.2. Podręczniki kursowe146
4.1.2.2. Opracowania naukowe146
4.1.3. Dobór treści nauczania148
4.1.4. Problematyka transkrypcji fonetycznej157
4.2. Metody nauczania fonetyki języków obcych161
4.3. Typologia ćwiczeń fonetycznych165
4.3.1. Fazy nauczania elementów fonicznych165
4.3.1.1. Ćwiczenia kształtujące słuch mowny169
4.3.1.1.1. Ćwiczenia dotyczące dźwięków mowy170
4.3.1.1.2. Ćwiczenia dotyczące prozodii 175
4.3.1.2. Ćwiczenia artykulacyjne176
4.3.1.2.1. Ćwiczenia dotyczące dźwięków mowy177
4.3.1.2.2. Ćwiczenia dotyczące prozodii184
4.3.2. Ćwiczenia logopedyczne186
4.3.3. Ćwiczenia z wykorzystaniem tekstów kultury 191
4.3.3.1. Poezja i proza192
4.3.3.2. Piosenki195
4.3.3.3. Lingwołamki i zagadki197
4.3.3.4. Dowcipy200
4.3.4. Ćwiczenia komunikacyjne202
4.4. Wnioski206

ZAKOŃCZENIE209
ALFABET FONETYCZNY212
BIBLIOGRAFIA217
WYKAZ TABEL I RYSUNKÓW239

Książka "EBOOK Znajdź z polskim wspólny język"
Michalina Biernacka