EBOOK Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły - Regina Lenart

EBOOK Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły

4.00 Oceń książkę!

Autor: Regina Lenart

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326476372
EAN: 4C8D50C6EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 252
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
50.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

W książce szeroko omówiono zagadnienia kształtowania i doskonalenia potencjału absorpcyjnego placówek szkolnych, a więc zdolności do identyfikowania, przyjmowania oraz wykorzystywania wiedzy w zarządzaniu szkołą. Właściwe wykorzystanie zasobów wiedzy pomaga formułować cele rozwojowe szkoły i kontrolować ich realizację na coraz bardziej konkurencyjnym rynku oświatowym. W publikacji zaprezentowano szereg cennych wskazówek i konkretnych rozwiązań dotyczących wykorzystania potencjału szkoły. Omówiono w niej także m.in. takie zagadnienia jak:   znaczenie wiedzy oraz jej właściwego wykorzystania w zarządzaniu szkołą, określenie potencjału absorpcyjnego placówki szkolnej, działania ukierunkowane na doskonalenie wykorzystania potencjału wiedzy.    Adresaci:
 Publikacja skierowana jest do dyrektorów szkół, pracowników organów prowadzących, pracowników nadzoru pedagogicznego, a także studentów studiów pedagogicznych i ekonomicznych oraz słuchaczy studiów podyplomowych. Przydatne informacje znajdą w niej również osoby zainteresowane problematyką systemu oświaty w Polsce.
Wstęp  9
Rozdział IWiedza w tworzeniu konkurencyjności  13
1. Istota wiedzy w ujęciu nauk o zarządzaniu  14
1.1. Pojęcie wiedzy  14
1.2. Cechy wiedzy  18
1.3. Typologia wiedzy  19
1.4. Źródła wiedzy  22
2. Znaczenie wiedzy i uczenia się w zarządzaniu  24
2.1. Strategie wiedzy  24
2.2. Strategie zarządzania wiedzą  26
2.3. Organizacyjne uczenie się  30
3. Wiedza i procesy uczenia się szkoły  33
3.1. Zarządzanie wiedzą w szkole  33
3.2. Szkoła jako organizacja ucząca się  35
3.3. Kształtowanie konkurencyjności szkoły  40
Podsumowanie  44
Rozdział IIZdolność absorpcyjna  45
1. Istota zdolności absorpcyjnej  45
1.1. Pojęcie zdolności absorpcyjnej  45
1.2. Stan badań nad zdolnością absorpcyjną  50
2. Procesy składowe zdolności absorpcyjnej  59
2.1. Identyfikowanie nowej wiedzy  62
2.2. Asymilacja nowej wiedzy  65
2.3. Internalizowanie nowej wiedzy  67
2.4. Eksploatowanie nowej wiedzy  70
3. Czynniki zdolności absorpcyjnej  73
3.1. Czynniki wewnętrzne zdolności absorpcyjnej  74
3.2. Czynniki zewnętrzne zdolności absorpcyjnej  77
4. Modele zdolności absorpcyjnej  79
4.1. Model analityczny  79
4.2. Model procesowy  82
5. Problemy pomiaru zdolności absorpcyjnej  84
5.1. Pomiar procesów składowych zdolności absorpcyjnej  84
5.2. Pomiar czynników zdolności absorpcyjnej  87
Podsumowanie  89
Rozdział IIIUwarunkowania kształtowania zdolności absorpcyjnej w świetle badań empirycznych  91
1. Metodyka badań  91
1.1. Cele badań  91
1.2. Przebieg badań  92
1.3. Charakterystyka próby badawczej  103
1.4. Model badawczy  109
1.5. Operacjonalizacja zmiennych  111
2. Wyniki badań empirycznych  113
2.1. Czynniki zdolności absorpcyjnej  113
2.1.1. Badanie jakościowe: czynniki zdolności absorpcyjnej  113
2.1.2. Badanie ilościowe: czynniki zdolności absorpcyjnej  117
2.1.3. Statystyka opisowa: czynniki zdolności absorpcyjnej  118
2.1.4. Statystyka opisowa: wiedza bazowa  119
2.1.5. Statystyka opisowa: umiejętności pracowników  121
2.1.6. Statystyka opisowa: interakcje z otoczeniem  124
2.1.7. Statystyka opisowa: projekty edukacyjne  125
2.1.8. Statystyka opisowa: czynniki zdolności absorpcyjnej - podsumowanie  127
2.1.9. Wariancje: czynniki zdolności absorpcyjnej  128
2.1.10. Analiza czynnikowa: czynniki zdolności absorpcyjnej  130
2.1.11. Konfirmacyjna analiza czynnikowa: czynniki zdolności absorpcyjnej  138
2.2. Procesy składowe zdolności absorpcyjnej  143
2.2.1. Badanie jakościowe: procesy składowe zdolności absorpcyjnej  143
2.2.2. Badanie ilościowe: procesy składowe zdolności absorpcyjnej  146
2.2.3. Statystyka opisowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej  146
2.2.4. Statystyka opisowa: identyfikowanie nowej wiedzy  147
2.2.5. Statystyka opisowa: asymilowanie nowej wiedzy  149
2.2.6. Statystyka opisowa: internalizowanie nowej wiedzy  151
2.2.7. Statystyka opisowa: wykorzystanie nowej wiedzy  153
2.2.8. Statystyka opisowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej - podsumowanie  155
2.2.9. Wariancje: procesy składowe zdolności absorpcyjnej  156
2.2.10. Analiza czynnikowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej  157
2.2.11. Konfirmacyjna analiza czynnikowa: procesy składowe zdolności absorpcyjnej  165
2.3. Wpływ czynników na zdolność absorpcyjną  170
Podsumowanie  180
Rozdział IVDoskonalenie zdolności absorpcyjnej w szkolnictwie  182
1. Wiedza bazowa  183
2. Umiejętności pracowników  184
3. Projekty edukacyjne  186
4. Interakcje z otoczeniem  187
Podsumowanie  189
Zakończenie  191
Bibliografia  195
Spis tabel  205
Spis schematów  209
Spis wykresów  211
Załączniki  213

Książka "EBOOK Zarządzanie wiedzą w tworzeniu konkurencyjności szkoły"
Regina Lenart