EBOOK Zarządzanie personelem pielęgniarskim w podmiotach leczniczych. Zagadnienia wybrane - Bożena Pietrzak

EBOOK Zarządzanie personelem pielęgniarskim w podmiotach leczniczych. Zagadnienia wybrane

4.00 Oceń książkę!

Autor: Bożena Pietrzak

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326460739
EAN: 177801F7EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 400
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
69.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Książka prezentuje aktualne zagadnienia dotyczące funkcjonowania placówek ochrony zdrowia i ich zespołów pielęgniarskich w odniesieniu do współczesnych problemów organizacji ochrony zdrowia. Wielopłaszczyznowe ujęcie tematu bazujące na doświadczeniach zawodowych autorów pozwala na zapoznanie się z konkretnymi przykładami rozwiązań organizacyjnych, wynikami ich zastosowania w praktyce oraz oceną ich skuteczności.  
 
  Publikacja składa się z dwóch części, w których przedstawiono m.in.:    kształtowanie bezpiecznego i zdrowego miejsca pracy kadry pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych;  różnice pomiędzy zatrudnieniem pracowniczym a niepracowniczym personelu pielęgniarskiego;  specyfikę relacji pielęgniarka-pacjent oraz specyfikę działań zespołów lekarsko-pielęgniarskich;  praktyczne aspekty pracy pielęgniarki w lecznictwie ambulatoryjnym w zakresie podstawowej i specjalistycznej opieki zdrowotnej;  metody szacowania zapotrzebowania na opiekę pielęgniarską, doskonalenie i rozwój zawodowy pielęgniarek, organizowanie stanowisk pracy oraz organizowanie opieki nad pacjentem i dbanie o jej jakość w szpitalach;  zagadnienia z zakresu pielęgniarstwa rehabilitacyjnego.   Adresaci:
 Książka adresowana jest do osób zarządzających szpitalami, menedżerskiej kadry pielęgniarskiej oraz pielęgniarek zatrudnionych w podmiotach leczniczych, w szczególności w szpitalach. Opracowanie może być również przydatne pielęgniarkom odbywającym studia pierwszego i drugiego stopnia na wydziałach pielęgniarstwa, a także w ramach kształcenia przed- i podyplomowego.  
 
 
  "(...) utwór obejmujący kompleksowo i dość szeroko problematykę pracy pielęgniarek, aktualną i ważną, wypełnia lukę na rynku wydawniczym, stanowiąc swoiste kompendium wiedzy".  
 
  Prof. zw. dr hab. n. med. Marian Sygit
Wykaz skrótów  13
Wstęp  15
Rozdział iZarządzanie i przywództwo w pionie pielęgniarskim w szpitalu  19
1. Wprowadzenie  19
2. Misja szpitala jako element planowania strategicznego  19
3. Misja pielęgniarstwa  24
4. Zarządzanie podmiotem leczniczym i stanowiska kierownicze  25
5. Struktury organizacyjne podmiotów leczniczych  29
5.1. Struktura funkcjonalna  34
5.2. Struktura oddziałowa  36
5.3. Struktura zespołowa  38
5.4. Struktura sieciowa  38
5.5. Struktura macierzowa (matrycowa)  39
6. Przywództwo a wizerunek szpitala  42
7. Style kierowania  43
8. System ordynatorski i system konsultancki  44
Piśmiennictwo  46
Rozdział IIZatrudnienie w podmiocie leczniczym  49
1. Wprowadzenie  49
2. Zatrudnienie pracownicze  50
3. Zatrudnienie niepracownicze  59
4. Podsumowanie  66
Piśmiennictwo  66
Rozdział IIIKształtowanie środowiska pracy kadry pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych  70
1. Wprowadzenie  70
2. Identyfikacja czynników kształtujących optymalne rozwiązania ergonomiczne na stanowiskach pielęgniarskich  72
3. Właściwości miejsca pracy kadry pielęgniarskiej w podmiotach leczniczych  78
4. Psychofizyczne obciążenie procesem pracy kadry pielęgniarskiej  82
5. Kształtowanie systemu organizacji procesu pracy personelu pielęgniarskiego z perspektywy ergonomii  87
6. Podsumowanie  92
Piśmiennictwo  94
Rozdział IVZarządzanie potencjałem ludzkim kadry pielęgniarskiej w szpitalach  97
1. Wprowadzenie  97
2. Uwarunkowania i organizacja zarządzania potencjałem ludzkim w szpitalach  99
3. Procedury i techniki zarządzania potencjałem ludzkim kadry pielęgniarskiej w szpitalach  107
3.1. Planowanie kadry pielęgniarskiej  107
3.2. Rekrutacja i selekcja kadry pielęgniarskiej  110
3.3. Ocena okresowa kadry pielęgniarskiej  115
3.4. Rozwój kadry pielęgniarskiej  121
4. Podsumowanie  126
Piśmiennictwo  127
Rozdział Vpodstawy zarządzania opieką pielęgniarską w międzynarodowej firmie medycznej  129
1. Założenia programu "pacjent w centrum Opieki" w firmie Medicover  129
1.1. Informacje wstępne  129
1.2. Program "pacjent w centrum Opieki" jako realizacja założeń modelu Patient-Centered Medical Home  130
1.3. Lekarz prowadzący  132
1.4. Praca zespołowa  132
1.5. Całościowa opieka nad zdrowiem pacjenta  133
1.6. Koordynacja opieki  133
1.7. Bezpieczna platforma internetowa Medicover on-line  134
1.8. Jakość i bezpieczeństwo oraz system oceny efektywności  134
1.9. Szybki dostęp pacjenta do porady medycznej  135
2. Porównanie opieki tradycyjnej do programu "pacjent w centrum Opieki"  136
2.1. Tradycyjny model opieki  136
2.2. Potrzeba zmian modelu tradycyjnego  139
2.3. Zmiany w polskim ustawodawstwie  139
3. Rola zawodowa pielęgniarki jako koordynatora opieki  141
3.1. Wykonywanie zawodu pielęgniarki  141
3.2. Rola pielęgniarki w programie "pacjent w centrum Opieki"  142
3.3. Rekrutacja pielęgniarek na stanowisko koordynatora opieki  151
4. Korzyści z realizacji holistycznego programu "pacjent w centrum Opieki"  152
4.1. Jeden lekarz prowadzący  152
4.2. Praca zespołowa lekarzy i pielęgniarek  153
4.3. Udział pielęgniarki w procesie opieki nad pacjentem  153
4.4. Dostęp pacjentów do opieki podstawowej  154
4.5. Całościowe podejście do problemów zdrowotnych pacjenta  155
4.6. Koordynacja diagnostyki i konsultacji specjalistycznych  156
4.7. Ciągłość leczenia  156
4.8. Zadowolenie pacjentów  156
4.9. Zadowolenie członków zespołów opieki podstawowej  157
5. Trudności w realizacji i potrzeby związane ze zmianą  157
5.1. Zmiany operacyjne  157
5.2. Przystosowanie systemów informatycznych   159
5.3. Wpływ na zachowania pacjentów   160
5.4. Ocena satysfakcji pacjenta   160
Piśmiennictwo   161
Rozdział VIZarządzanie personelem pielęgniarskim w Wielkiej Brytanii   163
1. Wprowadzenie do specyfiki pielęgniarstwa brytyjskiego   163
2. Kształcenie pielęgniarek   166
2.1. Kształcenie przeddyplomowe   166
2.2. Uzyskanie rejestracji w Nursing and Midwifery Council NMC - prawa do wykonywania zawodu   168
2.3. Kształcenie podyplomowe - Continuous Professional Development CPD   169
3. Organizacja ochrony zdrowia   171
4. Organizacja pracy pielęgniarek   172
4.1. Wprowadzenie do pracy induction programme, mentoring   173
4.2. Rozwiązania organizacyjne - primary nursing, nursing team, link nurses, multidisciplinary team   177
4.3. Samodzielność zawodowa   178
4.4. Kwalifikacje i kompetencje menedżerów w pielęgniarstwie   179
4.5. Kto może zostać menedżerem w pielęgniarstwie brytyjskim   179
5. Rekrutacja na stanowiska menedżerskie   181
6. Rola menedżerów w codziennej praktyce   182
7. Podsumowanie   183
Piśmiennictwo   183
Rozdział VIIZarządzanie relacjami pielęgniarka-pacjent w usługach medycznych   185
1. Wprowadzenie   185
2. Marketing relacyjny i jego rola w kształtowaniu jakości usług medycznych   186
2.1. Działania posprzedażne   189
2.2. Jakość usług zdrowotnych   190
3. Specyfika relacji pielęgniarka-pacjent   195
3.1. Promocja zdrowia  195
3.2. Coaching zdrowotny i coaching koleżeński  196
3.3. CRM (Customer Relationship Management) i PRM (Patient Relationship Management)  198
3.4. Empatia u pielęgniarek wobec cierpienia pacjentów  201
3.5. Syndrom wypalenia zawodowego u pielęgniarek  203
3.5.1. Przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu  207
Piśmiennictwo  210
Rozdział VIIIZespoły lekarsko-pielęgniarskie w systemie opieki nad przewlekle chorym  215
1. Choroby przewlekłe  215
1.1. Definicja choroby przewlekłej  215
1.2. Najczęstsze przyczyny chorób przewlekłych  216
1.3. Chorzy przewlekle w polsce  216
1.4. Wpływ choroby przewlekłej na pacjenta, jego rodzinę, otaczające go środowisko  218
1.5. Wpływ choroby przewlekłej pacjentów na personel medyczny  219
2. Opieka zespołu lekarsko-pielęgniarskiego nad chorym przewlekle  220
2.1. Opieka holistyczna nad przewlekle chorym  220
2.2. Szkolenie zespołów lekarsko-pielęgniarskich  220
3. Praca w zespołach  

Książka "EBOOK Zarządzanie personelem pielęgniarskim w podmiotach leczniczych. Zagadnienia wybrane"
Bożena Pietrzak