EBOOK Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną - Iwona Chrzanowska

EBOOK Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną

4.00 Oceń książkę!

Autor: Iwona Chrzanowska

Wydawnictwo: Impuls
ISBN: 9788375872975
EAN: 2E21F45FEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 326
Data wydania: 2009
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
38.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
Wybrane zagadnienia

Książka "Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia" podkreśla potrzebę przeciwdziałania patologiom związanym z procesami marginalizacji i wykluczenia społecznego. Możemy w niej również odnaleźć rozważania na temat rozumienia samego terminu "nierówności edukacyjnych" oraz tego, co je determinuje.


W kontekście tytułowego zagadnienia - zaniedbań w edukacji - autorka skoncentrowała się na tych nierównościach, które wiążą się z zaniedbaniem szans i potencjału rozwojowego dziecka. Grupy badawczej nie stanowi młodzież utalentowana, wybitnie zdolna, tylko niepełnosprawna umysłowo. Nawiązując do koncepcji M. Kozakiewicza, który podstawę nierówności odnajduje w ekonomicznej, społecznej czy kulturowej odmienności warunków życia, jako teren badań obrane zostało środowisko wiejskie.


Czy i na ile młodzież wiejska jest zagrożona eliminacją z rynku pracy uwarunkowaną brakiem wystarczających kompetencji (wiadomości i umiejętności) wynoszonych ze szkoły? Czy istotnie fakt realizacji obowiązku edukacji w szkole wiejskiej przekłada się na niższy poziom osiągnięć uniemożliwiający rywalizację z rówieśnikami z miast? W niniejszej publikacji Iwona Chrzanowska próbuje odpowiedzieć na te pytania, porównując i interpretując wyniki dotychczasowych badań dotyczących sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych organizowanych przez Centralną Komisję Edukacyjną (dalej CKE) na populacjach pełnych absolwentów szkół podstawowych i gimnazjów, a także odnosząc się do wyników badań własnych. Oprócz wskazania rezultatów osiągnięć szkolnych, ukazuje również ich uwarunkowania odwołując się do kwalifikacji nauczycieli oraz przygotowania szkół do realizacji procesu dydaktycznego. W ostatnim rozdziale przedstawia wnioski, postulaty, prognozy dotyczące pożądanych zmian w finansowaniu polskiego systemu edukacyjnego i konstruowaniu programów nauczania i wychowania.


O marginalizacji i wykluczeniu, szczególnie w edukacji, mówi się niechętnie. Dzieje się tak ze względu na podmiot oddziaływań edukacyjnych, którym jest dziecko. W kulturze europejskiej ma ono specyficzną i uprzywilejowaną pozycję. Wynika ona z odpowiedzialności dorosłego za jego bezpieczeństwo, jakość życia, możliwość rozwoju i poczucie szczęścia. Podobnie jest z kwestią dopasowania edukacji do nowych warunków, charakterystycznych dla społeczeństwa demokratycznego. Młodzież, mimo składanych przez władze oświatowe deklaracji, wciąż nie wynosi ze szkoły umiejętności operowania wiedzą, w dalszym ciągu bowiem główną tendencją w nauczaniu wydaje się hołdowanie encyklopedyzmowi. W szkole brakuje nastawienia na kształtowanie zainteresowań wybranymi dziedzinami wiedzy czy poszczególnymi treściami nauczania. Zbyt często zajęcia są nudne, stereotypowe, a relacje społeczne utrwalone i niezmienne, zwłaszcza prymat nauczycielskiego władztwa. Tematy te podnosi w swojej najnowszej publikacji Iwona Chrzanowska.


Wstęp 9
Szkoła i kształcenie ogólne jako wyzwanie współczesności 15
 Bieda i ubóstwo - wstydliwe oblicze rozwoju cywilizacji 15
 Wybrane koncepcje marginalności i wykluczenia społecznego 20
 Edukacyjne konsekwencje biedy i ubóstwa 36
 Edukacyjne konsekwencje diagnozy, selekcji i izolacji 42
  Bieda dzieci i ich środowisk rodzinnych - sytuacja w Polsce 50
  O nierównościach edukacyjnych - zaspokajanie specjalnych potrzeb 52
  Niepełnosprawność groźbą edukacyjnego niepowodzenia i wykluczenia 58
  Edukacja w Polsce - szansa czy zagrożenie? Jak "zreformować reformę" 70
 Trudności w uczeniu się jako potencjalna przyczyna wykluczenia i marginalizacji 73
  Teoretyczne koncepcje trudności w uczeniu się 74
  Koncepcja trudności w uczeniu się jako zaburzenie indywidualnego rozwoju człowieka 76
  Konteksty trudności w uczeniu się jako efekt marginalizacji i wykluczenia 81
  Teoria socjolingwistyczna Basila Bernsteina 82
  Teoria reprodukcji kulturowej Pierre'a Bourdieu 85
  Trudności w uczeniu się a koncepcja wyuczonej bezradności 86
  Trudności w uczeniu się w kontekście teorii naznaczania społecznego 92
Edukacja na wsi. Mity a rzeczywistość 99
 Możliwe przyczyny i obszary wykluczenia społecznego na terenach wiejskich 100
  Mit 1. Edukacja przedszkolna na wsi - wciąż zaniedbany i niedoceniany etap w edukacji 104
  Mit 2. Mniejsze szanse kształcenia w toku realizacji obowiązku szkolnego 109
  Mit 3. Ograniczony dostęp do kształcenia na poziomie wyższym 114
  Mit 4. Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich - nierozwiązany problem alternatywnej edukacji 119
Ocena jakości kształcenia i efektywności pracy szkół - raporty polskie z badań OECD w latach 2000-2006. Tło dla analizy zaniedbań w obszarze edukacji 125
Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego na terenach wiejskich - analiza wyników egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych w latach 2002-2008 139
 Kwalifikacje nauczycieli 147
 Dostęp do współczesnych technologii informacyjnych a specyfika kształcenia na terenach wiejskich 151
 Zasoby biblioteczne we wspomaganiu kształcenia na terenach wiejskich 154
 Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu podstawowym na terenach wiejskich 156
Uwarunkowania i efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich - z wyników badań CKE w latach 2002-2008 161
 Kwalifikacje nauczycieli 175
 Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w kształceniu gimnazjalnym 178
 Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich 179
 Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu gimnazjalnym na terenach wiejskich 180
 Odpad szkolny - przemilczane wykluczenie 181
Uwarunkowania i efekty kształcenia podstawowego i gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - z wyników badań CKE w latach 2002-2008 191
 Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych 191
 Efekty kształcenia podstawowego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych (z danych CKE za lata 2002-2008) 196
 Kształcenie specjalne w Polsce - szkoły podstawowe 204
  Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 208
  Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 211
  Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w kształceniu podstawowym uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych 213
  Zajęcia pozalekcyjne w kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych 214
 Efekty kształcenia gimnazjalnego uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - z danych CKE za lata 2002-2008 216
 Kształcenie specjalne w Polsce - etap gimnazjum 225
  Kwalifikacje nauczycieli pracujących z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum 227
  Dostęp i wykorzystanie współczesnych technologii informacyjnych w pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum 230
  Zasoby biblioteczne i ich wykorzystanie w pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych na etapie gimnazjum 231
Polskie wyzwania edukacyjne XXI wieku. Jaka szkoła, w jakim systemie? 233
Edukacyjne szanse oraz zagrożenia w kształceniu dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych na terenach wiejskich - z badań własnych 239
 Efekty kształcenia gimnazjalnego na terenach wiejskich a zagadnienie trudności w uczeniu się. Prezentacja wyników badań własnych 242
  Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści humanistycznych 247
  Ocena poziomu kompetencji uczniów gimnazjów wiejskich w zakresie treści matematyczno-przyrodniczych 251
  Zróżnicowanie wyników uczniów z gimnazjów wiejskich a płeć badanych 254
  Podsumowanie 260
 Uczeń z niepełnosprawnością umysłową poza kształceniem specjalnym. Zaspokajanie specjalnych potrzeb edukacyjnych na terenach wiejskich 263
  Relacja: integracja - nauczanie włączające 268
  Efekty

Książka "EBOOK Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną"
Iwona Chrzanowska