EBOOK Stosunki pracy w samorządzie terytorialnym - Helena Szewczyk

EBOOK Stosunki pracy w samorządzie terytorialnym

4.00 Oceń książkę!

Autor: Helena Szewczyk

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326450020
EAN: F6C0CAD3EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 400
Data wydania: 2012
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
79.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Książka zawiera omówienie wszystkich najważniejszych zagadnień dotyczących stosunków pracy w samorządzie terytorialnym, w tym m.in.: stron stosunku pracy, nawiązania, zmiany, ustania i treści stosunku pracy, rozstrzygania sporów o roszczenia ze stosunku pracy. W opracowaniu przedstawiono istotne wątpliwości interpretacyjne związane ze stosowaniem w tym zakresie przepisów prawnych oraz zaproponowano rozstrzygnięcie tych wątpliwości na podstawie obszernej literatury prawniczej oraz bogatego orzecznictwa sądowego. Praca zawiera także analizę problematyki dotyczącej zbiorowego prawa pracy w samorządzie terytorialnym. Publikacja przeznaczona jest dla sędziów, adwokatów, radców prawnych, pracowników działów kadr, członków związków zawodowych, pracowników samorządowych, inspektorów Państwowej Inspekcji Pracy. Zainteresuje także przedstawicieli nauki i studentów wydziałów prawa, administracji, zarządzania oraz ekonomii.
Wykaz skrótów  11
Wstęp  15
Rozdział ISłużba publiczna w samorządzie terytorialnym w Polsce  17
1. Międzynarodowe oraz ponadnarodowe aspekty służby publicznej  17
2. Ewolucja idei służby publicznej w samorządzie terytorialnym  22
3. Samorządowa służba cywilna (uwagi de lege ferenda)  29
Rozdział IIŹródła prawa pracy w samorządzie terytorialnym  40
1. Powszechne źródła prawa pracy  40
1.1. Konstytucja RP  40
1.2. Kodeks pracy i inne przepisy powszechnego prawa pracy  41
1.3. Ustawa o pracownikach samorządowych  43
2. Ustawy ustrojowe i inne ustawy samorządowe  44
3. Prawo miejscowe  45
4. Autonomiczne źródła prawa pracy  46
4.1. Układy zbiorowe pracy  46
4.2. Akty wewnątrzzakładowe  47Rozdział IIIPodmioty stosunków pracy w samorządzie terytorialnym  54
1. Pracodawca w samorządzie terytorialnym  54
2. Zakres pojęcia "pracownik samorządowy"  66
2.1. Uwagi ogólne  66
2.2. Kryterium wyodrębnienia pracowników samorządowych z ogółu zatrudnionych  67
2.3. Pracownicy zatrudnieni w urzędach gminy, w jej jednostkach pomocniczych oraz w gminnych jednostkach i zakładach budżetowych  69
2.4. Starostwa i powiatowe jednostki organizacyjne jako miejsca zatrudnienia pracowników  73
2.5. Pracownicy zatrudnieni w urzędach marszałkowskich i wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych  74
2.6. Pracownicy zatrudnieni w pozostałych strukturach samorządowych  76
2.7. Wyłączenia z grona pracowników samorządowych  77
3. Pracownicza zdolność prawna pracowników samorządowych  81
3.1. Uwagi wprowadzające  81
3.2. Obowiązek posiadania obywatelstwa polskiego  85
3.3. Wymóg korzystania z pełni praw publicznych oraz pełnej zdolności do czynności prawnych  90
3.4. Kwalifikacje wymagane w samorządzie terytorialnym oraz posiadanie średniego wykształcenia  91
3.5. Niekaralność za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia
publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe  93
3.6. Wymóg posiadania nieposzlakowanej opinii  94
3.7. Skutki zatrudniania osób niespełniających rygorów selekcyjnych  97
Rozdział IVNawiązanie stosunku pracy w samorządzie terytorialnym  101
1. Nabór powszechny do pracy w samorządowych jednostkach organizacyjnych  101
1.1. Zasady naboru powszechnego  101
1.2. Procedura naboru powszechnego  105
2. Stanowisko (rodzaj pracy) jako kryterium podziału pracowników samorządowych  119
2.1. Uwagi ogólne  119
2.2. Stanowiska urzędnicze w samorządzie terytorialnym  123
2.3. Stanowisko sekretarza urzędu gminy (starostwa powiatowego, urzędu marszałkowskiego)  125
2.4. Stanowiska doradców i asystentów w jednostkach samorządu terytorialnego  127
2.5. Stanowiska pomocnicze i obsługi w samorządowych jednostkach organizacyjnych  129
3. Ogólna charakterystyka podstaw nawiązania stosunku pracy w samorządzie terytorialnym  130
4. Wybór jako podstawa prawna zatrudnienia w samorządzie terytorialnym  137
5. Powołanie jako podstawa pracowniczego zatrudnienia w samorządzie terytorialnym  152
6. Mianowanie jako podstawa prawna zatrudniania pracowników samorządowych (uwagi de lege ferenda)  158
7. Umowa o pracę jako podstawa nawiązania stosunku pracy z pracownikiem samorządowym  163
7.1. Służba przygotowawcza  163
7.2. Zawarcie umowy o pracę na czas określony z pracownikiem samorządowym  167
Rozdział VZmiana i zawieszenie stosunku pracy pracowników samorządowych  176
1. Zmiana treści stosunku pracy w służbie publicznej - zagadnienia ogólne  176
2. Zmiana treści stosunku pracy w samorządzie terytorialnym  179
2.1. Uwagi wstępne  179
2.2. Przeniesienie pracownika samorządowego na wyższe stanowisko w tym samym urzędzie (awans wewnętrzny)  181
2.3. Czasowe powierzenie wykonywania innej pracy pracownikowi samorządowemu  182
2.4. Przeniesienie pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym na inne stanowisko w razie reorganizacji urzędu  186
2.5. Przeniesienie pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym na inne stanowisko w innym urzędzie w tej samej bądź innej miejscowości  190
3. Zawieszenie stosunku pracownika samorządowego w razie tymczasowego aresztowania  195
Rozdział VIUstanie stosunków pracy z wyboru oraz z powołania w samorządzie terytorialnym  201
1. Stosunki pracy z wyboru w samorządzie a trwałość zatrudnienia  201
1.1. Uwagi wprowadzające  201
1.2. Mechanizm ustania stosunku pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru  202
1.3. Składniki stabilizacji zatrudnienia pracowników sprawujących swe funkcje na podstawie wyboru w samorządzie  213
2. Elementy stabilizacji zatrudnienia powołanych pracowników samorządowych  223
3. Szczególna ochrona trwałości stosunku pracy pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru oraz powołania  236
Rozdział VIIUprawnienia pracowników samorządowych  245
1. Wynagrodzenie zasadnicze oraz dodatki do wynagrodzenia  245
1.1. Wynagrodzenie zasadnicze  245
1.2. Dodatek stażowy i inne dodatki do wynagrodzenia zasadniczego  249
1.3. Nagroda jubileuszowa i inne nagrody pracownicze  251
2. Inne świadczenia związane z pracą  258
3. Ustalanie warunków wynagradzania pracowników samorządowych w układach zbiorowych pracy i w regulaminach wynagradzania  262
Rozdział VIIISzczególne obowiązki pracowników samorządowych  268
1. Uwagi wprowadzające  268
2. Katalog podstawowych obowiązków z art. 24 u.p.s.  270
3. Obowiązki kwalifikowane pracowników samorządowych  284
3.1. Obowiązek przestrzegania czasu pracy  284
3.2. Obowiązek wykonywania poleceń służbowych  297
3.3. Obowiązek powstrzymywania się od dodatkowych zajęć  301
4. Obowiązki dodatkowe pracowników samorządowych  308
4.1. Zakaz podległości służbowej między krewnymi i powinowatymi w tej samej jednostce samorządowej  308
4.2. Obowiązek poddania się okresowym ocenom kwalifikacyjnym  311
4.3. Obowiązek złożenia oświadczenia o prowadzeniu działalności gospodarczej  314
4.4. Obowiązek złożenia oświadczenia o stanie majątkowym  316
Rozdział IXZbiorowe prawo pracy a samorząd terytorialny  323
1. Prawo zrzeszania się osób zatrudnionych w samorządzie terytorialnym w związkach zawodowych  323
1.1. Uwagi wprowadzające  323
1.2. Zakres wolności zrzeszania się pracowników samorządowych w związkach zawodowych  326
1.3. Wpływ związków na stanowienie prawa  327
2. Zbiorowe spory pracy w samorządzie terytorialnym  332
2.1. Uwagi ogólne  332
2.2. Strony w sporach zbiorowych  333
2.3. Wyłączenie prawa do strajku w samorządzie terytorialnym  335
3. Układy zbiorowe pracy a samorząd terytorialny  344
Zakończenie  349
Bibliografia  361
Orzecznictwo  385
Akty normatywne  393

Książka "EBOOK Stosunki pracy w samorządzie terytorialnym"
Helena Szewczyk