EBOOK Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym - Katarzyna Gajda-Roszczynialska

EBOOK Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym

4.00 Oceń książkę!

Autor: Katarzyna Gajda-Roszczynialska

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326447747
EAN: 2DA8BB77EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 524
Data wydania: 2011
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
99.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

W monografii omówiono m.in. pojęcie konsumenta w polskim i europejskim systemie prawnym, charakter prawny oraz rodzaje spraw o ochronę konsumentów, ze wskazaniem, które z nich mogą być rozpoznawane i rozstrzygane w postępowaniu cywilnym. Przedmiotem analizy są także relacje europejskiego prawa konsumenckiego do krajowego prawa procesowego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów. Ponadto w publikacji wskazano alternatywne metody rozwiązywania sporów w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów, ze szczególnym uwzględnieniem mediacji oraz postępowania arbitrażowego. Omówiono udział organizacji społecznych (pozarządowych), prokuratora, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz powiatowego rzecznika konsumentów w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym.  
 
    Książka szczególnie polecana jest sędziom, adwokatom oraz radcom prawnym, a także powiatowym rzecznikom konsumentów i organizacjom społecznym (pozarządowym). Korzystać z niej mogą także przedsiębiorcy i konsumenci występujący jako strona w postępowaniu cywilnym.
Wykaz ważniejszych skrótów  13
Wprowadzenie  17
Rozdział IPojęcie konsumenta w prawie europejskim oraz prawie polskim i w postępowaniu cywilnym  21
1. Wprowadzenie  21
2. Pojęcie konsumenta w prawie wspólnotowym  23
2.1. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie konsumenckim  24
2.1.1. Ewolucja pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim  24
2.1.2. Pojęcie konsumenta w dyrektywach konsumenckich  30
2.1.3. Definicja pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim a pojęcie konsumenta w prawie krajowym poszczególnych państw członkowskich  37
2.1.4. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie konsumenckim - wnioski  50
2.2. Definicja pojęcia konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym  56
2.2.1. Pojęcie konsumenta w aktach prawnych europejskiego prawa procesowego cywilnego i europejskiego prawa prywatnego międzynarodowego  59
2.2.2. Pojęcie konsumenta w orzecznictwie ETS ukształtowane na gruncie "reżimu Bruksela - Lugano"  64
2.2.3. Pojęcie konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym - wnioski  76
2.3. Stosunek pojęcia konsumenta w europejskim prawie procesowym cywilnym do pojęcia konsumenta w europejskim prawie konsumenckim  79
3. Pojęcie konsumenta w polskim systemie prawnym  83
3.1. Ewolucja pojęcia konsumenta  83
3.2. Pojęcie konsumenta w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.  88
3.3. Pojęcie konsumenta w kodeksie cywilnym  88
3.4. Definicja pojęcia konsumenta w kodeksie cywilnym i w innych aktach prawnych  104
4. Pojęcie konsumenta na gruncie kodeksu postępowania cywilnego  112
Rozdział IICharakter prawny i rodzaje spraw o ochronę konsumentów w postępowaniu cywilnym  118
1. Wprowadzenie  118
2. Charakter prawny spraw o ochronę konsumentów  120
2.1. Pojęcie spraw o ochronę konsumentów  120
2.2. Charakter prawny spraw o ochronę konsumentów  128
3. Rodzaje spraw o ochronę konsumentów  143
3.1. Cywilne kodeksowe sprawy o ochronę konsumentów oraz pozakodeksowe sprawy o ochronę konsumentów  143
3.2. Krajowe sprawy o ochronę konsumentów a transgraniczne sprawy o ochronę konsumentów  144
3.3. Sprawy o ochronę indywidualnych, grupowych oraz zbiorowych interesów konsumentów  147
3.3.1. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów  147
3.3.2. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów a sprawy o ochronę zbiorowych oraz grupowych interesów konsumentów  152
3.3.3. Sprawy o ochronę grupowych interesów konsumentów  157
3.3.4. Sprawy o ochronę zbiorowych interesów konsumentów  159
Rozdział IIIDopuszczalność drogi sądowej w sprawach o ochronę konsumentów  165
1. Wprowadzenie  165
2. Realizacja prawa do sądu w odniesieniu do roszczeń konsumenckich  166
2.1. Consumers' access to justice a prawo do sądu  166
3. Procesowe roszczenie konsumenckie  179
3.1. Indywidualne, grupowe a zbiorowe procesowe roszczenie konsumenckie  184
4. Niedopuszczalność drogi sądowej  187
4.1. Bezwzględna niedopuszczalność drogi sądowej  189
4.2. Względna niedopuszczalność drogi sądowej  190
4.3. Czasowa niedopuszczalność drogi sądowej  196
4.4. Alternatywne metody rozwiązywania sporów a niedopuszczalność drogi sądowej  207
5. Konsekwencje niedopuszczalności drogi sądowej  212
Rozdział IVUdział organizacji społecznych (pozarządowych), powiatowego rzecznika konsumentów, prokuratora, Rzecznika Praw Obywatelskich i Rzecznika Ubezpieczonych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów  216
1. Wprowadzenie  216
2. Udział organizacji społecznych (pozarządowych) w sprawach o ochronę konsumentów w postępowaniu cywilnym  221
2.1. Pojęcie organizacji społecznej a pojęcia organizacji pozarządowej oraz organizacji konsumenckiej  222
2.1.1. Pojęcie organizacji społecznej  222
2.1.2. Pojęcie organizacji pozarządowej  226
2.1.3. Pojęcie organizacji konsumenckiej  227
2.1.4. Uwagi de lege ferenda  229
2.2. Organizacje społeczne (pozarządowe) uprawnione do udziału w postępowaniu cywilnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów  233
2.2.1. Warunki udziału organizacji społecznych (pozarządowych) w postępowaniu cywilnym w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów  239
2.2.2. Ocena warunków udziału organizacji społecznych (pozarządowych) w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów w kontekście pozycji procesowej organizacji  250
2.2.3. Pozycja procesowa organizacji społecznej (pozarządowej) przy uwzględnieniu jej form udziału w postępowaniu cywilnym  268
2.2.3.1. Wszczęcie postępowania przez organizację społeczną (pozarządową)  269
2.2.3.2. Wstąpienie organizacji społecznej (pozarządowej) do toczącego się postępowania  278
2.2.3.3. Wyrażenie istotnego dla sprawy poglądu przez organizację społeczną (pozarządową)  285
3. Udział powiatowego rzecznika konsumentów w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym  288
4. Udział prokuratora i Prokuratora Generalnego w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów  293
5. Udział Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów  297
6. Udział Rzecznika Ubezpieczonych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów (praw) konsumentów  298
Rozdział VPostępowanie rozpoznawcze w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów - zagadnienia wybrane  299
1. Wprowadzenie  299
2. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów jako sprawy wspólnotowe  300
2.1. Relacja europejskiego prawa konsumenckiego  300
2.2. Zasada autonomii proceduralnej i organizacyjnej  302
2.3. Zasady postępowania cywilnego w krajowych postępowaniach cywilnych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów a zasada autonomii proceduralnej i organizacyjnej  305
2.4. Zasada autonomii proceduralnej a europejskie prawo procesowe cywilne  309
2.5. Harmonizacja europejskiego prawa konsumenckiego a zasada autonomii proceduralnej  311
2.6. Procesowe obowiązki sądu w zakresie incydentalnej kontroli niedozwolonych postanowień umownych w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów  312
2.7. Ciężary procesowe spoczywające na konsumencie w sprawach o ochronę indywidualnych interesów konsumentów  332
2.8. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego - zagadnienia wybrane  335
3. Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów rozpoznawane w postępowaniu uproszczonym - zagadnienia wybrane  339
3.1. Zakres spraw o ochronę indywidualnych interesów konsumentów rozpoznawanych w postępowaniu uproszczonym  342
3.2. Odrębności postępowania uproszczonego w sprawach o ochronę indywidualnych praw konsumentów  348
4. Sprawy o ochronę grupowych interesów konsumentów (sumy interesów indywidualnych) rozpoznawane w postępowaniu grupowym  359
5. Uwagi de leg

Książka "EBOOK Sprawy o ochronę indywidualnych interesów konsumentów w postępowaniu cywilnym"
Katarzyna Gajda-Roszczynialska