EBOOK Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka - Danuta Elsner

EBOOK Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka

4.00 Oceń książkę!

Autor: Danuta Elsner

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326463914
EAN: F7874E3DEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 244
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
49.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Książka Sieci współpracy i samokształcenia wpisuje się w nurt przemian, jakie zachodzą obecnie w systemie doskonalenia nauczycieli. Jest pierwszą pozycją na rynku, której lektura dostarcza jednocześnie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat istotnego novum, jakim są sieci współpracy i samokształcenia.  
 
  W publikacji Czytelnik znajdzie m.in.:   omówienie pojęcia sieci z trzech punktów widzenia: jako fenomenu społecznego naszych czasów, nowego typu organizacji i społeczności uczącej się,  relacje z badań na temat kapitału społecznego nauczycieli.  wskazanie warunków organizacyjnych i edukacyjnych sprzyjających powoływaniu sieci,  przykłady metod pracy sieci oraz narzędzi do ich ewaluacji.   Autorzy wskazują korzyści dla nauczycieli i szkół wynikające z uczestnictwa w sieci, opisują funkcjonowanie tych organizacji w krajach, w których działają one z powodzeniem już od wielu lat oraz prezentują zarówno polskie, jak i zagraniczne przykłady dobrej praktyki.  
 
  Praca zawiera bogatą bibliografię umożliwiającą osobom zainteresowanym poszerzenie wiedzy na prezentowany temat.  
 
   Adresaci:
 Książka jest adresowana do wszystkich nauczycieli szkół, przedszkoli i placówek oświatowych - w równej mierze kreatorów, jak i członków sieci współpracy i samokształcenia. Przede wszystkim jednak skierowana jest do szkolnych organizatorów rozwoju edukacji, koordynatorów sieci, konsultantów placówek doskonalenia nauczycieli, doradców metodycznych, pracowników bibliotek pedagogicznych i poradni psychologiczno-pedagogicznych, liderów wewnątrz szkolnego doskonalenia nauczycieli oraz dyrektorów szkół.  
 
  Publikacja jest pracą zbiorową przygotowaną przez autorów polskich i zagranicznych pod redakcją dr Danuty Elsner - jednej z założycielek European Network for lmproving Research and Development in Educational Leadership and Management (ENIRDELM).
Wykaz ważniejszych skrótów  13
Wprowadzenie  15
Rozdział 1Kierunki zmian w systemie doskonalenia nauczycieli  19
Bibliografia  26
Inne źródła  26
Część 1Podstawy teoretyczne
Rozdział 2Sieć jako fenomen społeczny naszych czasów  29
1. Wprowadzenie  29
2. Sieci, węzły, połączenia i przepływy  29
3. Sieci społeczne  31
4. Struktura sieci społecznych  33
5. Sieć jako optymalna organizacja społeczna w czasach permanentnej zmiany  36
6. Internet a sieci społeczne  39
7. Zakończenie  42
Bibliografia  45
Rozdział 3Sieć jako nowy typ organizacji  46
1. Wprowadzenie  46
2. Charakterystyka sieci jako typu organizacji  48
3. Członkowie sieci  51
4. Wystąpienie z inicjatywą utworzenia sieci  52
5. Wielkość sieci i dobór członków  53
6. Czas potrzebny na nawiązanie kontaktów  54
7. Cykl życia sieci  55
8. Nazwa sieci  56
9. Inicjacja pracy sieci  56
10. Zasady wspólnego działania w sieci  57
11. Koordynacja pracy sieci  59
12. Komunikowanie się w sieci  61
13. Potrzeby członków sieci a ich wkład własny  62
14. Ewaluacja pracy sieci  64
15. Warunki niezbędne do rozwoju sieci  66
16. Mocne i słabe strony sieci jako organizacji  67
17. Zakończenie  68
Bibliografia  68
Rozdział 4Sieć jako społeczność uczących się  69
1. Wprowadzenie  69
2. Wiedza w społecznościach uczących się  70
3. Zastosowanie konstruktywizmu w budowaniu społeczności uczących się  76
4. Zespołowe uczenie się w sieci  80
5. Zakończenie  88
Bibliografia  89
Część 2Od teorii do praktyki
Rozdział 5Potencjał społeczny nauczycieli jako wyzwanie dla tworzących sieci  93
1. Wprowadzenie  93
2. Kapitał społeczny jako potencjał wspierający współpracę i wymianę wiedzy  93
3. Podstawowe wymiary kapitału społecznego  96
4. Potencjał społeczny nauczycieli - założenia i problematyka badań własnych  99
5. Potencjał społeczny nauczycieli - wyniki badań własnych  101
6. Zakończenie  108
Bibliografia  108
Rozdział 6Tworzenie organizacyjnych warunków do współpracy i zespołowego uczenia się  110
1. Wprowadzenie  110
2. Tworzenie warunków w szkołach  110
3. Tworzenie warunków w środowisku zawodowym  113
4. Tworzenie warunków w placówkach doskonalenia nauczycieli  116
5. Tworzenie warunków przez organy prowadzące  119
6. Zakończenie  120
Bibliografia  121
Rozdział 7Tworzenie uczącej się społeczności w szkole i w sieci. Doświadczenia brytyjskie  122
1. Wprowadzenie  122
2. Początki  123
3. Zmiana praktyki, zmiana kultury  124
4. Przywódcy i przywództwo w uczeniu się  127
5. Warunki efektywnego uczenia się w szkole i w sieci  129
5.1. Zespołowe uczenie się  129
5.2. Zainteresowania badawcze  129
5.3. Opinie uczniów  130
5.4. Przywództwo nauczycieli  131
5.5. Uczenie się całej szkoły  132
6. Przeszkody i trudności w efektywnym uczeniu się w szkole i w sieci  133
6.1. Potrzeba "dobrych"  zwolenników  133
6.2. Nieporozumienia  133
6.3. Czas i przestrzeń  134
7. Zakończenie i wnioski  134
Bibliografia  135
Rozdział 8Dynamika powstawania sieci na przykładzie Sieci Uczących się Przedszkoli "Supeł"   136
1. Wprowadzenie  136
2. Inicjacja Sieci "Supeł"   136
3. Proces organizowania się Sieci "Supeł"   137
4. Trudne początki Sieci "Supeł"   139
5. Przykłady udanych inicjatyw wewnętrznych Sieci "Supeł"   141
6. Pierwsze sukcesy Sieci "Supeł"   143
7. Plany na przyszłość Sieci "Supeł"   144
8. Zakończenie  145
Bibliografia  145
Rozdział 9Sieci szkół i sieci nauczycieli w Republice Federalnej Niemiec  146
1. Wprowadzenie  146
2. Początki tworzenia sieci w Niemczech  148
3. Warunki organizacyjne powstania sieci  151
4. Warunki prawne powstawania sieci  152
5. Finansowanie sieci  153
6. Sposoby współpracy w sieci  153
7. Organizacja sieci  154
8. Sieci - przykłady udanych inicjatyw oddolnych  155
8.1. Sieć Service-Learning - nauka poprzez pracę uczniów na rzecz społeczności lokalnej  155
8.2. Sieć nauczycieli matematyki - od projektu wewnątrzszkolnego do stworzenia sieci  156
8.3. Sieć w ramach paktu dla edukacji miasta Recklinghausen  157
9. Trudności w funkcjonowaniu sieci  158
10. Zakończenie  159
Bibliografia  160
Inne źródła  160
Rozdział 10Sieć: naturalne środowisko uczenia się nauczycieli i szkół. Doświadczenia holenderskie  162
1. Wprowadzenie  162
1.1. Początki  162
1.2. Kierunki polityki państwa  163
1.3. Trendy w myśleniu o uczeniu się nauczycieli  164
1.4. Lekcja pierwsza: poszukiwanie równowagi  165
2. O czym jest ten rozdział?  166
3. Organizacja sieci  167
3.1. Schemat sieci szkół  167
3.2. Członkowie  168
3.3. Role dyrektora szkoły  168
3.4. Wielkość sieci i odległość między członkami  169
3.5. Koordynacja sieci  169
3.6. Aktywności w sieci  170
4. Proces rozwoju sieci  171
4.1. Przebieg procesu, zastój, ryzyko niepowodzenia  171
4.2. Zagrożenie stagnacją i ryzyko niepowodzenia  172
4.3. Ewaluacja i refleksja  173
4.4. Inicjacja pracy sieci  173
4.5. Transfer efektów  175
4.6. Efekty  175
5. Stymulowanie, monitorowanie i coaching sieci  178
6. Zakończenie  179
Bibliografia  180
Część 3Przykłady dobrej praktyki
Rozdział 11Sieć "Kujawy"   183
1. Wprowadzenie  183
2. Powstanie Sieci "Kujawy"   183
3. Organizacja i funkcjonowanie Sieci "Kujawy"   184
4. Zadania zrealizowane w Sieci "Kujawy"   186
5. Trudności, którym nie udało się sprostać w Sieci "Kujawy"   190
6. Zakończenie  192
Bibliografia  192
Inne źródła  193
Rozdział 12Sieć uczących się szkół  194
1. Wprowadzenie  194
2. Inicjacja pracy sieci  195
3. Zespołowe uczenie się w sieci  198
4. Ewaluacja funkcjonowania sieci  201
5. Narzędzia do ewaluacji pracy sieci  205
6. Zakończenie  211
Bibliografia  213
Rozdział 13Sieć dyrektorek przedszkoli  215
1. Wprowadzenie  215
2. Powstanie sieci  215
3. Kształtowanie zrębów organizacyjnych i merytorycznych sieci  216
4. Przejście od spraw pilnych do ważnych  217
5

Książka "EBOOK Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka"
Danuta Elsner