EBOOK Retoryka i jej zastosowania - Barbara Bogołębska

EBOOK Retoryka i jej zastosowania

4.00 Oceń książkę!

Autor: Barbara Bogołębska

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788380880993
EAN: 265AE392EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 200
Data wydania: 2016
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
14.95
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych
Podręcznik zawiera podstawy wiedzy o retoryce i jej zastosowaniach zwłaszcza w medioznawstwie i dziennikarstwie. Składa się on z czterech części, z których pierwsza obejmuje przegląd systemu retorycznego, zaś pozostałe - omówienie najnowszych nurtów badawczych w retoryce, pojęcia z zakresu retoryki dziennikarskiej oraz retoryki tekstualnej. Takie powiązanie tematów pokazuje, że retoryka zarówno dostarcza narzędzi badawczych dla analiz medialnych, jak i organizuje dyskurs w mediach i o mediach.
Publikacja ma charakter dydaktyczny i jest oparta na aktualnej literaturze z zakresu retoryki i nauk o mediach. Może stanowić jedną z podstawowych lektur na studiach dziennikarskich, polonistycznych, kulturoznawczych i neofilologicznych oraz na kierunkach związanych z dyskursem medialnym i publicznym (politologia, socjologia). Jej hasłowy układ pozwala na szybką orientację w treści, a wskazana literatura umożliwia dalsze, samodzielne pogłębianie wiedzy. Podręcznik może być również wykorzystywany przez nauczycieli na lekcjach języka polskiego w szkołach ponadpodstawowych.
Uwagi wstępne  9

I. System retoryczny - podstawowe pojęcia  13
Powstanie i znaczenie retoryki  15
Wybrane definicje retoryki  21
Szkoły retoryczne i ich najważniejsi przedstawiciele  25
Retoryka Arystotelesa  31
Terminologia retoryczna  35
Etapy kształtowania tekstu  39
Triady retoryczne - zasady, funkcje, rodzaje retoryki  47
Logiczny, etyczny i patetyczny wymiar retoryki  51
Progymnasmata  55
Retoryka toposów  59
Mimesis  65
Retoryka sporu  69
Erystyka - wybrane chwyty i strategie  71
Uczucia-afekty  77
Podmiot retoryczny (homo rhetoricus)  83

II. Współczesne tendencje w badaniach retorycznych XX i XXI wieku  87
Neoretoryka  89
Retoryka a inne dyscypliny (retoryka jako dziedzina interdyscyplinarna)  93
Retoryka komunikacyjna (komunikacja retoryczna)  107
Perswazja i językowe środki nakłaniania  111
Argumenty i argumentacja  121
Manipulacja  125
Propaganda, agitacja i demagogia  129
Negocjacje i sztuka prezentacji  133
Retoryka dominacji  135
Retoryka kultury  139
Retoryka języka kobiet i mężczyzn  143

III. Pojęcie i zakres retoryki dziennikarskiej (werbalno-wizualnej)  147
Retoryka dziennikarska  149
Retoryka werbalno-wizualna  153
Retoryczny aspekt edytorstwa prasowego  155
Stosowność w dziennikarstwie  159
Retoryczne zabiegi w tematycznych odmianach dziennikarstwa  163

IV. Retoryka tekstualna  165
Tematy, tytuły  167
Retoryka jako teoria konstrukcji tekstu  169
Retoryka czasopism i sposoby oddziaływania na czytelnika w tekście prasowym  173
Tworzenie i odtwarzanie w gatunkach prasowych  177
Retoryczność wybranych gatunków dziennikarskich i użytkowych (okołodziennikarskich)  181
Nurt creative writing  187
Stylistyka retoryczna, interakcyjna i dziennikarska  191

Bibliografia  195

Summary  197

Książka "EBOOK Retoryka i jej zastosowania"
Barbara Bogołębska