EBOOK Prawo właściwe dla dobrego imienia osoby fizycznej i jego ochrony - Justyna Balcarczyk

EBOOK Prawo właściwe dla dobrego imienia osoby fizycznej i jego ochrony

4.00 Oceń książkę!

Autor: Justyna Balcarczyk

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326475412
EAN: B01322B3EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 412
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
99.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

W monografii przedstawiono tematykę transgranicznego naruszenia dobrego imienia osoby fizycznej, zwłaszcza w zakresie prawa właściwego dla dobrego imienia oraz kolizyjnoprawne kwestie jego ochrony. Oprócz rozważań poświęconych łącznikom istniejącym w obrębie tego zagadnienia w normach prawa kolizyjnego państw europejskich, szczególna uwaga została poświęcona nowym rozwiązaniom przyjętym przez krajowego ustawodawcę w art. 16 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe.  
 
  Autorka omawia także konstrukcje dotyczące prawa właściwego dla ochrony dobrego imienia w systemach common law - w Wielkiej Brytanii oraz Stanach Zjednoczonych. Odwołuje się również do aktualnych wydarzeń mających miejsce na gruncie prawa europejskiego w przedmiocie prawa właściwego dla ochrony dóbr osobistych oraz wskazuje potencjalne rozwiązania tego kontrowersyjnego tematu.  
 
   Adresaci:
 Książka przeznaczona jest dla prawników praktyków specjalizujących się w zagadnieniach transgranicznych oraz dla przedstawicieli doktryny prawa cywilnego. Będzie przydatna także osobom zajmującym się problematyką prasy oraz kolizyjnoprawnymi aspektami deliktów.
Wykaz skrótów  13
Wstęp  25
Rozdział 1Prawo właściwe dla dobrego imienia  29
1.1. Uwagi ogólne  29
1.2. Porządki prawne, które nie przewidują odrębnych rozwiązań kolizyjnych dla dóbr osobistych  31
1.3. Porządki prawne, które przewidują odrębne rozwiązania kolizyjne dla dóbr osobistych  35
1.3.1. Uwagi ogólne  35
1.3.2. Doktryna włoska i portugalska  37
1.3.3. Regulacja krajowa  44
1.3.3.1. Sytuacja do czasu uchwalenia ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe  44
1.3.3.2. Sytuacja w świetle ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe  44
1.3.3.3. Zastosowany łącznik  50
1.3.3.4. Wady łącznika obywatelstwa  57
1.3.3.5. Ewolucja podejścia do łącznika obywatelstwa  69
1.3.3.6. Ocena łącznika z art. 16 ust. 1 p.p.m.  74
1.3.3.7. Rozgraniczenie zakresu statutów  84
1.3.3.8. Zakres statutu z art. 16 ust. 1 p.p.m.  91
Rozdział 2Prawo właściwe dla ochrony dobrego imienia w systemach kontynentalnych  98
2.1. Uwagi ogólne  98
2.2. Porządki prawne, które nie przewidują odrębnych rozwiązań kolizyjnych dla dóbr osobistych  103
2.2.1. Uwagi ogólne  103
2.2.2. Porządki prawne, które opierają prawo właściwe na łączniku miejsca deliktu  105
2.2.2.1. Modele reguły legis loci delicti  106
2.2.2.2. Wada powiązania loci delicti - wielomiejscowość deliktu  130
2.2.2.3. Modyfikacje zasady lex loci delicti  138
2.2.3. Miejsce zwykłego pobytu lub zamieszkania poszkodowanego  152
2.2.4. Ochrona słabszej strony  155
2.2.5. Miejsce zwykłego pobytu lub zamieszkania pozwanego  156
2.2.6. Zgodność z fundamentalnymi zasadami prawa miejsca wydawcy  158
2.3. Porządki prawne, które przewidują odrębne rozwiązania kolizyjne dla ochrony dóbr osobistych  160
2.3.1. Uwagi ogólne  160
2.3.2. Doktryna polska  161
2.3.2.1. Sytuacja do czasu uchwalenia ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe  161
2.3.2.2. Sytuacja w świetle ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe  164
2.3.2.3. Uwagi ogólne na tle normy art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. - Prawo prywatne międzynarodowe  165
2.3.2.4. Zakres statutu  176
2.3.2.5. Ocena art. 16 ust. 2 p.p.m.  178
2.3.3. Bułgaria  180
2.3.4. Węgry  182
2.3.5. Belgia  184
2.3.6. Litwa  185
2.3.7. Rumunia  186
2.3.8. Czechy  187
2.4. Norma regulująca prawo właściwe dla odpowiedzi prasowej oraz sprostowania  187
2.5. Klauzula porządku publicznego  196
2.5.1. Uwagi wstępne  196
2.5.2. Naruszenie klauzuli porządku publicznego przez brak ochrony dla dobrego imienia bądź jej niewystarczający zakres  202
2.5.3. Naruszenie klauzuli porządku publicznego przez zakres roszczeń przyznanych poszkodowanemu przez prawo właściwe  208
Rozdział 3Prawo właściwe dla ochrony dobrego imienia w systemach common law  215
3.1. Uwagi ogólne  215
3.2. Prawo właściwe dla ochrony dobrego imienia w Wielkiej Brytanii - zasada double actionability  217
3.2.1. Uwagi ogólne  217
3.2.2. Prawo właściwe dla czynów niedozwolonych popełnionych za granicą i dochodzonych w Wielkiej Brytanii  220
3.2.3. Prawo właściwe dla czynów niedozwolonych popełnionych na terytorium Wielkiej Brytanii  223
3.2.4. Reforma prawa prywatnego międzynarodowego w latach 80.  224
3.2.5. Zachowanie status quo i wyłączenie deliktu zniesławienia spod zakresu nowej ustawy kolizyjnej  230
3.3. Prawo właściwe dla ochrony dobrego imienia w Stanach Zjednoczonych  234
3.3.1. Uwagi ogólne  234
3.3.2. Prawo kolizyjne i jego rozwój za oceanem  236
3.3.3. Prawo właściwe dla ochrony dobrego imienia. Uwagi wstępne  243
3.3.3.1. Podstawowa zasada kolizyjna dla ochrony dobrego imienia w drugim restatement  247
3.3.3.2. Zasada kolizyjna drugiego restatement dla ochrony dobrego imienia w przypadku zniesławienia wielomiejscowego oraz dokonanego przez środki masowego przekazu  249
3.3.3.3. Praktyka sądowa w sprawach transgranicznego naruszenia dobrego imienia  254
Rozdział 4Prawo właściwe dla ochrony dobrego imienia w prawie europejskim  257
4.1. Uwagi ogólne  257
4.2. Kształtowanie się treści rozporządzenia Rzym II w zakresie prawa właściwego dla zobowiązań wynikających z naruszenia dobrego imienia  258
4.2.1. Okres do czasu przyjęcia Traktatu o Unii Europejskiej  258
4.2.2. Okres po przyjęciu Traktatu o Unii Europejskiej  264
4.2.3. Wstępne prace nad europejskim instrumentem dotyczącym prawa właściwego dla deliktów  268
4.2.4. Projekt rozporządzenia o prawie właściwym dla zobowiązań pozaumownych i jego losy ustawodawcze  275
4.2.4.1. Projekt rozporządzenia o prawie właściwym dla zobowiązań pozaumownych autorstwa Komisji  275
4.2.4.2. Stanowisko Parlamentu Europejskiego co do projektu rozporządzenia Rzym II  278
4.2.4.3. Stanowisko Rady co do projektu rozporządzenia Rzym II  281
4.2.4.4. Dalsze prace Komisji nad projektem rozporządzenia Rzym II  287
4.2.4.5. Drugie czytanie projektu rozporządzenia Rzym II  288
4.2.4.6. Dalsza procedura legislacyjna. Wyłączenie omawianego zagadnienia spod zakresu rozporządzenia Rzym II  291
4.2.5. Realizacja tzw. klauzuli przeglądowej  292
4.3. Dalsze prace nad wspólną normą kolizyjną na poziomie europejskim dotyczącą ochrony dobrego imienia  294
4.4. Konsekwencje status quo  296
4.4.1. Uwagi wstępne  296
4.4.2. Forum shopping  298
4.4.3. Turystyka zniesławieniowa  301
4.4.4. Rewizja rozporządzenia Bruksela I  308
4.4.5. Prace Haskiej Konferencji Prawa Prywatnego Międzynarodowego  309
Rozdział 5Proponowane przez doktrynę łączniki normy odnoszącej się do ochrony dobrego imienia na poziomie europejskim  311
5.1. Uwagi ogólne  311
5.2. Stanowiska opowiadające się za zachowaniem status quo  312
5.3. Stanowiska opowiadające się za nowelizacją rozporządzenia Rzym II i możliwe łączniki kolizyjne  315
5.3.1. Uwagi wstępne  315
5.3.2. Łącznik prawa państwa zwykłego pobytu poszkodowanego w chwili wyrządzenia czynu niedozwolonego  316
5.3.3. Łącznik prawa państwa, w którym powstaje szkoda  317
5.3.4. Lex fori  320
5.3.5. Zasada prawa państwa pochodzenia  321
5.3.6. Teoria interesów państwowych  327
5.3.7. Teoria rozróżnienia na zasady regulujące postępowaniem oraz zasady alokujące stratę  330
5.3.8. Punkt ciężkości konfliktu  334
5.3.9. Zasada najściślejszego związku  336
5.4. Konkluzje  339
Zakończenie  343
Wykaz literatury  351
Wykaz orzecznictwa  395

Książka "EBOOK Prawo właściwe dla dobrego imienia osoby fizycznej i jego ochrony"
Justyna Balcarczyk