EBOOK Niebezpieczne zachowanie kierowców - Antoni Wontorczyk

EBOOK Niebezpieczne zachowanie kierowców

4.00 Oceń książkę!

Autor: Antoni Wontorczyk

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
ISBN: 9788323331452
EAN: 3BB31B29EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 444
Data wydania: 2011
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
4.92
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
Psychologiczny model regulacji zachowań w ruchu drogowym
e-ISBN: 978-83-233-8713-8

Książka jest pierwszą na polskim rynku wydawniczym obszerną, a zarazem syntetyczną pracą na temat zachowań kierowców. Autor podjął niezwykle ambitną próbę przedstawienia dotychczasowego dorobku badawczego w zakresie przyczynowości wypadkowej, uwzględniając wiedzę psychologiczną dotyczącą regulacji zachowania się człowieka w szczególnej sytuacji, jaką jest uczestnictwo w ruchu drogowym. Monografia stanowi udaną próbę samodzielnego i twórczego wykorzystania istniejącego dorobku badawczego zarówno w obrębie psychologii, jak i nauk pokrewnych, zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego. Stworzenie własnej propozycji wyjaśniającej niebezpieczne zachowania kierowców jest poważnym osiągnięciem Autora.
Z recenzji prof. dr hab. Zofii Ratajczak 

Praca bez wątpienia wnosi nowe elementy do wiedzy o niebezpiecznych zachowaniach kierowców. Jej walorem jest nowy i oryginalny autorski model opracowany na podstawie zakrojonych na szeroką skalę badań własnych.
Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Marka
Wstęp 9
CZĘŚĆ I. NIEBEZPIECZNE ZACHOWANIA KIEROWCÓW W RÓŻNYCH UJĘCIACH W PSYCHOLOGII TRANSPORTU
Rozdział I. Pojęcie niebezpiecznego zachowania kierowców 17
1.1. Pojęcie niebezpiecznego zachowania w wybranych koncepcjach psychologii organizacji 17
1.2. Motoryzacyjny rozwój jako czynnik stymulujący badania nad niebezpiecznymi zachowaniami w ruchu drogowym 28
Rozdział II. Modele niebezpiecznych zachowań kierowców 31
2.1. Analiza niebezpiecznych zachowań w kategoriach charakterystyki ruchu drogowego jako systemu 33
2.2. Zachowanie w ruchu drogowym rozumiane jako wynik automatycznej regulacji 35
2.3. Zachowanie jako efekt funkcjonowania dynamiczno-strukturalnego Systemu 37
2.3.1. Zachowanie jako efekt warunkowania bodziec – zaprogramowanie reakcji Burkardta 37
2.3.2. Niebezpieczne zachowanie kierowcy w ujęciu Jamesa Fella 38
2.4. Modele ujmujące zachowanie w ruchu drogowym jako proces Sekwencyjny 42
Rozdział III. Niebezpieczne zachowania rozumiane jako efekt błędów w systemie ruchu Drogowego 43
3.1. Koncepcja wypadkowości uwarunkowanej podmiotowo 44
3.2. Agresja i jej związki z niebezpiecznym zachowaniem 49
3.2.1. Badania nad weryfikacją Kwestionariusza Zachowania Kierowców. 53
3.2.2. Badania nad poszukiwaniem związków między popełnianiem błędów a różnymi cechami jednostki 56
3.2.2.1. Badania nad stanami afektywnymi w ruchu drogowym 57
3.2.2.2. Inne cechy powiązane z dysfunkcjami zachowania 59
Rozdział IV. Niebezpieczne zachowania kierowców z perspektywy wybranych teorii psychologii transportu 63
4.1. Niebezpieczne zachowania ujęte z perspektywy procesów poznawczych  64
4.2. Hierarchiczna teoria niebezpiecznych zachowań van der Molena i Böttichera 70
4.3. Koncepcja Ranneya oraz jej przełomowe znaczenie w rozumieniu i badaniu niebezpiecznych zachowań użytkowników dróg 75
4.4. Hierarchiczna i wielopoziomowa teoria zachowania w ruchu drogowym Keskinena i Hatakki 82
4.5. Zachowanie w ruchu drogowym wyjaśniane na podstawie mechanizmów motywacyjnych 87
4.6. Zachowanie w ruchu drogowym wyjaśniane z perspektywy teorii uczenia się 101
Rozdział V. Zachowania w ruchu drogowym w ujęciu psychologii społecznej 111
5.1. Społeczna tolerancja dla zagrożenia w ruchu drogowym 117
5.2. Teoria zaplanowanego działania i jej wpływ na badania w psychologii Transportu 120
Rozdział VI. Zachowania ryzykowne w ruchu drogowym 131
6.1. Pojęcie ryzyka w psychologii transportu 132
6.1.1. Postrzeganie ryzyka w ruchu drogowym 135
6.1.2. Podejmowanie ryzyka w ruchu drogowym 142
6.1.3. Ryzyko w ruchu drogowym jako interakcja złożonych procesów 146
6.2. Koncepcja Carla G. Hoyosa 147
6.3. Kompensacyjne teorie podejmowania ryzyka 153
6.3.1. Model subiektywnego i obiektywnego ryzyka Klebelsberga 155
6.3.2. Homeostatyczna teoria ryzyka J.G. Wilde’a 159
CZĘŚĆ II. METODOLOGIA ORAZ WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH NAD CZYNNIKAMI NIEBEZPIECZNYCH ZACHOWAŃ KIEROWCÓW W RUCHU DROGOWYM
Rozdział VII. Metodologia badań 169
7.1. Cele, założenia i hipotezy badawcze 169
7.2. Charakterystyka próby badawczej 172
Rozdział VIII. Narzędzia badawcze 181
8.1. Kwestionariusz Niebezpiecznych Zachowań Kierowców (KNZK-2006) 181
8.1.1. Operacjonalizacja niebezpiecznych zachowań kierowców 181
8.1.2. Kwestionariusze do badania niebezpiecznych zachowań 183
8.1.3. Wskaźniki pomiarowe niebezpiecznych zachowań 186
8.1.4. Charakterystyka psychometryczna KNZK-2006 190
8.2. Poszukiwanie doznań jako cecha a niebezpieczne zachowania Kierowców 201
8.2.1. Skala Poszukiwania Doznań 209
8.2.2. Charakterystyka psychometryczna Skali Poszukiwania Doznań (SSS-V)  211
8.3. Cechy osobowości a niebezpieczne zachowanie 214
8.4. Cechy temperamentu a niebezpieczne zachowanie 218
8.4.1. Metody pomiaru temperamentu ujmowanego jako konstrukt psychologiczny i właściwości ośrodkowego układu nerwowego (OUN 220
8.4.2. Narzędzia pomiaru temperamentu w ujęciu biologicznym 225
8.4.2.1. Kwestionariusz Osobowości Eysencka (EPQ-R 225
8.4.2.2. Zrewidowany Kwestionariusz Temperament Charakter (TCI-R) 229
8.5. Deklarowane wartości a niebezpieczne zachowanie 239
8.5.1. Podstawy teoretyczne kwestionariusza badania wartości 240
8.5.2. Własności psychometryczne kwestionariusza do badania wartości (PVQ) 243
8.6. Wybrane metody badania kierowców wykorzystane w badaniach Własnych 249
8.6.1. Kwestionariusz Zachowań Kierowców M. Parry’ego 249
8.6.2. Kwestionariusz do badania Orientacji na Dominację Społeczną (SDO 251
8.6.2.1. Założenia teoretyczne Kwestionariusza Orientacji na Dominację Społeczną 251
8.6.2.2. Własności psychometryczne SDO 256
8.7. Zastosowane metody analizy statystycznej 257
Rozdział IX. Cechy społeczno-demograficzne, wypadkowość oraz wykonywanie czynności drugoplanowych a niebezpieczne zachowania 259
9.1. Cechy społeczno-demograficzne a niebezpieczne zachowania 270
9.2. Wypadkowość uwarunkowana podmiotowo a niebezpieczne Zachowania 282
9.3. Dystraktory a niebezpieczne zachowanie 291
9.4. Wnioski 299
Rozdział X. Dyspozycje, wartości oraz wybrane czynniki społeczne jako korelaty i predyktory poszczególnych wymiarów zachowania 303
10.1. Korelaty niebezpiecznych zachowań 303
10.1.1. Korelaty niebezpiecznych zachowań powiązane z tendencją do podejmowania ryzyka 304
10.1.2. Korelaty niebezpiecznych zachowań powiązane z orientacją na wykonanie zadania 308
10.1.3. Korelaty niebezpiecznych zachowań powiązane z orientacją na dominację drogową 311
10.1.4. Korelaty niebezpiecznych zachowań szacowane za pomocą skali syntetycznej KNZK-2006 314
10.2. Predyktory niebezpiecznych zachowań 320
10.2.1. Modele regresji wyjaśniające niebezpieczne zachowania predyktorami dyspozycyjnymi 320
10.2.1.1. Wpływ cech dyspozycyjnych na tendencję do podejmowania Ryzyka 321
10.2.1.2. Wpływ cech dyspozycyjnych na orientację na wykonanie zadania 330
10.2.1.3. Wpływ cech dyspozycyjnych na dominację drogową 332
10.2.1.4. Dyspozycyjne uwarunkowania zmiennej syntetycznej niebezpiecznych zachowań 334
10.2.2. Modele regresji wyjaśniające niebezpieczne zachowania predyktorami odnoszącymi się do wartości 339
10.3. Korelaty i determinanty wybranych społecznych czynników niebezpiecznych zachowań 344
Rozdział XI. Dyspozycje i wartości w modelach wyjaśniających niebezpieczne zachowania kierowców 349
11.1. Modele ścieżek wymiarów niebezpiecznych zachowań 349
11.2. Ku modelowi poznawczych czynników zachowania 369
Zakończenie 375
Bibliografia 379

Książka "EBOOK Niebezpieczne zachowanie kierowców"
Antoni Wontorczyk