EBOOK Nadzór korporacyjny w spółkach Skarbu Państwa - Igor Postuła

EBOOK Nadzór korporacyjny w spółkach Skarbu Państwa

4.00 Oceń książkę!

Autor: Igor Postuła

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326454936
EAN: 52814C3CEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 376
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
79.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

W książce przedstawiono funkcjonowanie mechanizmów nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa oraz wykazano, w jaki sposób państwowy charakter własności determinuje działanie tych mechanizmów.  
 
  Atutem publikacji jest zaprezentowanie wyników badań ankietowych przeprowadzonych przez autora wśród członków zarządów i rad nadzorczych spółek oraz nadzorujących spółki pracowników Ministerstwa Skarbu Państwa, ukazujących problemy praktyki nadzoru korporacyjnego.
 Praca zawiera szczegółową analizę aktów prawnych w zakresie m.in.:   relacji pomiędzy poszczególnymi organami spółek, doboru i kwalifikacji członków zarządów i rad nadzorczych, kompetencji Ministra Skarbu Państwa wobec spółek, ustalania wynagrodzenia członków zarządów i rad nadzorczych.    Adresaci:
 Książka będzie pomocna dla członków zarządów i rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa, dla pracowników naukowych i studentów, adwokatów i radców prawnych, dla pracowników administracji rządowej nadzorujących spółki Skarbu Państwa, a także dla pracowników samorządowych nadzorujących spółki komunalne.  
 
  "Jestem pod wrażeniem postawionych przez autora hipotez badawczych. Są śmiałe, dobitne i krytyczne dla badanej sfery zjawisk. Nigdy wcześniej z taką pogłębioną krytyką się nie spotkałem, zaś hipotezy wydają się oryginalne. Hipotezy te odnoszą się zarówno do funkcjonowania mechanizmów nadzoru korporacyjnego w praktyce, jak i problemów teorii nadzoru korporacyjnego. Na obydwu tych płaszczyznach autor potrafił przeprowadzić przekonywającą weryfikację postawionych hipotez".  
 
  z recenzji prof. Grzegorza Domańskiego  
 
   "Książka jest opracowaniem rzetelnym, podejmującym ważne problemy badawcze. Na polskim, ale także zagranicznych rynkach wydawniczych, trudno znaleźć pozycję, która w tak kompleksowy sposób opisywałaby problematykę nadzoru korporacyjnego w spółkach z udziałem państwa. Podkreślenia wymaga także wiarygodność badań ankietowych".  
 
  z recenzji prof. Dariusza Jemielniaka
Wykaz skrótów  11
Podziękowania   15
Rozdział 1. Wprowadzenie do problematyki nadzoru korporacyjnego - cel i założenia opracowania  17
1.1. Przedmiot i cel opracowania   17
1.2. Struktura opracowania  19
1.3. Podstawowe problemy i hipotezy badawcze   21
1.3.1. Uwagi wprowadzające  21
1.3.2. Problemy teorii nadzoru korporacyjnego   21
1.3.3. Hipotezy badawcze  23
1.4. Metodologia badań  25
1.5. Założenia terminologiczne   33
1.5.1. Tłumaczenie terminu corporate governance  33
1.5.2. Definicja nadzoru korporacyjnego   36
1.5.3. Terminy "spółka" i "korporacja"   42
1.5.4. Spółka państwowa - spółka Skarbu Państwa   43
1.5.5. Interesariusze   43
1.5.6. Założenia szczegółowe dotyczące terminów stosowanych w opracowaniu   44
Rozdział 2. Przegląd teorii nadzoru korporacyjnego   46
2.1. Uwagi wprowadzające   46
2.2. Teoria zasobowa   49
2.3. Teoria interesariuszy  51
2.3.1. Założenia teorii interesariuszy  51
2.3.2. Zakres pojęcia interesariusza  51
2.3.3. Perspektywy teorii interesariuszy  52
2.3.4. Krytyka teorii interesariuszy  54
2.3.5. Zastosowanie teorii interesariuszy w spółkach Skarbu Państwa   57
2.4. Teorie integrujące  58
2.4.1. Uwagi wprowadzające   58
2.4.2. Teoria interesariuszy-agencji  58
2.4.3. Teoria interesariuszy-kontraktów  60
2.5. Teoria agencji  62
2.5.1. Założenia i geneza problemu agencji  62
2.5.2. Nurty teorii agencji  64
2.5.3. Kontrakt jako instrument ograniczania problemu agencji  64
2.5.4. Wady i zalety teorii agencji  65
2.5.5. Praktyczne znaczenie teorii agencji w spółkach Skarbu Państwa  66
2.6. Teoria stewarda  68
2.7. Teoria instytucjonalna  68
2.8. Teoria hegemonii menedżerskiej  70
2.9. Teorie neoinstytucjonalne  70
2.10. Teoria kosztów transakcyjnych  72
2.11. Teoria praw własności  74
2.11.1. Własność w sensie ekonomicznym a własność w sensie prawnym  74
2.11.2. Władza wynikająca z własności ekonomicznej  75
2.11.3. Założenia teorii praw własności  75
2.11.4. Koszty transakcyjne a koszty własności  78
2.11.5. Problemy efektywnej alokacji praw własności  80
2.12. Teoria kontraktów  82
2.13. Teoria pogoni za rentą  84
2.14. Teoria sygnałów  84
Rozdział 3. Uwarunkowania funkcjonowania spółek Skarbu Państwa i nadzoru korporacyjnego w tych spółkach  86
3.1. Prawne uwarunkowania działalności gospodarczej państwa   86
3.1.1. Działalność gospodarcza państwa w Konstytucji RP   86
3.1.2. Dobro wspólne jako determinanta działalności gospodarczej państwa  87
3.1.3. Sprawiedliwość społeczna   89
3.1.4. Interes publiczny jako praktyczne odniesienie dobra wspólnego w działalności gospodarczej państwa  90
3.2. Nadzór korporacyjny a własność państwowa  92
3.2.1. Uwagi wprowadzające   92
3.2.2. Własność państwowa  93
3.2.3. Państwo jako imperium i jako dominium  94
3.2.4. Skarb Państwa   95
3.2.5. Prywatyzacja a nadzór korporacyjny  97
3.3. Spółki Skarbu Państwa  100
3.3.1. Szczególne cechy i uwarunkowania funkcjonowania spółek Skarbu Państwa   100
3.3.2. Cel i interes spółki kapitałowej   101
3.3.3. Interes publiczny jako determinanta celów spółek Skarbu Państwa  117
3.3.4. Polityczne uwarunkowania nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa  122
Rozdział 4. Model regulacyjny nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa  130
4.1. Wprowadzenie do problematyki roli prawa w nadzorze korporacyjnym  130
4.1.1. Cel i przedmiot rozdziału  130
4.1.2. Rola prawa w nadzorze korporacyjnym w spółkach Skarbu Państwa  131
4.1.3. Problemy regulacji dotyczących spółek Skarbu Państwa  134
4.2. System regulacji nadzoru korporacyjnego  139
4.2.1. Akty prawne dotyczące nadzoru korporacyjnego  139
4.2.2. Ustawy i rozporządzenia  139
4.2.3. Akty prawa wewnętrznego  140
4.2.4. Zasady nadzoru właścicielskiego  140
4.2.5. Wytyczne OECD dotyczące nadzoru korporacyjnego w przedsiębiorstwach publicznych  143
4.2.6. Regulacje prawa Unii Europejskiej w zakresie nadzoru korporacyjnego  145
4.2.7. Statuty spółek Skarbu Państwa  148
4.3. Regulacje nadzoru korporacyjnego dotyczące członków organów spółek Skarbu Państwa  149
4.3.1. Uwagi wprowadzające  149
4.3.2. Powołanie członków organów spółek Skarbu Państwa  150
4.3.3. Kwalifikacje członków organów spółek kapitałowych  160
4.3.4. Niezależność członków organów spółek Skarbu Państwa  163
4.3.5. Wynagrodzenie członków zarządów i rad nadzorczych  170
4.3.6. Pełnomocnik wspólnika  175
4.4. Relacje pomiędzy organami spółek Skarbu Państwa  176
4.4.1. Uwagi wprowadzające  176
4.4.2. Relacje walne zgromadzenie - zarząd  177
4.4.3. Relacje zarząd - rada nadzorcza  183
4.4.4. Relacje rada nadzorcza - komórki organizacyjne MSP nadzorujące spółki (ZNW)  185
4.5. Prawne ograniczenia dysponowania zyskiem spółek Skarbu Państwa  188
4.6. Uprawnienia pracowników w spółkach Skarbu Państwa  190
4.6.1. Uwagi wprowadzające  190
4.6.2. Uprawnienia pracowników w zakresie wyboru członków organów spółek Skarbu Państwa  190
4.6.3. Prawo pracowników do objęcia akcji spółki  194
4.6.4. Rady pracowników jako forma partycypacji pracowniczej w zarządzaniu spółkami  196
4.6.5. Uprawnienia związków zawodowych w spółkach Skarbu Państwa  198
4.6.6. Pracownicy jako interesariusze spółek Skarbu Państwa - podsumowanie  201
4.7. Nadzór właścicielski Ministra Skarbu Państwa  203
4.7.1. Uwagi wprowadzające  203
4.7.2. Wielość ról Ministra Skarbu Państwa wobec spółek Skarbu Państwa  204
4.7.3. Struktura organizacyjna nadzoru właścicielskiego w spółkach Skarbu Państwa   216
4.7.4. Rola pracowników Ministerstwa Skarbu Państwa w nadzorze właścicielskim  219
Rozdział 5. Mechanizmy nadzoru korporacyjnego w spółkach Skarbu Państwa  222
5.1. Rola i rodzaje mechanizmów nadzoru korporacyjnego  222
5.2. Zewnętrzne mechanizmy nadzoru korporacyjnego  223
5.3. Wewnętrzne (prawne) mechanizmy

Książka "EBOOK Nadzór korporacyjny w spółkach Skarbu Państwa"
Igor Postuła