EBOOK Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce - Jarosław Marciniak

EBOOK Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce

4.00 Oceń książkę!

Autor: Jarosław Marciniak

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326487149
EAN: 9DA2DDA8EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 272
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
63.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Książka przybliża sposoby przeciwdziałania mobbingowi oraz zjawiskom dyskryminacji i molestowania w realiach przedsiębiorstw i innych organizacji. Powyższe zagadnienia omówiono w kontekście interesującym pracodawców; przedstawiono również szczegółowe rozwiązania - przede wszystkim proceduralne, organizacyjne i kadrowe.  
 
  Istotna część opracowania dotyczy, przyjętej w naszych realiach, praktyki przeciwdziałania mobbingowi i zjawisku dyskryminacji.
Wykaz skrótów  9
Wprowadzenie  13
Rozdział 1Przejawy mobbingu w zakładzie pracy  19
1.1. Definicje mobbingu a praktyka  19
1.2. Zjawisko mobbingu - próba uchwycenia kluczowych elementów  25
1.3. Tendencje w postrzeganiu zjawiska mobbingu  31
1.4. Tendencje w prawie pracy  33
1.5. Mobbing a stalking  37
Rozdział 2Mobbing a dyskryminacja  41
2.1. Charakterystyka pojęcia dyskryminacji  41
2.2. Walka z dyskryminacją w UE  43
2.3. Przepisy dotyczące dyskryminacji - podstawowymi zasadami prawa pracy  47
2.4. Zmiany przepisów - konkretyzacja i uszczegółowienie  49
2.5. Ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację  52
2.6. Prawo a praktyka  54
2.6.1. Dyskryminacja w wynagradzaniu  60
2.6.2. Dyskryminacja w dostępie do szkoleń  67
Rozdział 3Dyskryminacja a molestowanie  69
3.1. Definicja molestowania  69
3.2. Czym jest, a czym nie jest molestowanie seksualne?  71
3.3. Czy wszystko może być molestowaniem?  73
3.4. Co to oznacza dla ofiary?  76
3.5. Dynamika i formy molestowania  77
3.6. Cechy molestowania seksualnego i specyficzne zachowania sprawcy  78
3.7. Podejście pracodawców  79
3.8. Rady dla molestowanego pracownika  80
Rozdział 4Jak może dojść do mobbingu i innych patologii?  83
4.1. Konflikty podłożem problemów interpersonalnych i patologii w firmie  83
4.2. Ewolucja od konfliktu do mobbingu  86
4.3. Etapy narastania zjawisk  87
4.4. Kiedy na pewno mamy do czynienia z mobbingiem, a kiedy z dyskryminacją?  93
Rozdział 5Czynniki sprzyjające powstawaniu niepożądanych zjawisk  96
5.1. Organizacja i struktura  96
5.2. Zarządzanie firmą  98
5.3. Pracownicy i zespoły - kto może być mobberem?  100
5.4. Czynniki zewnętrzne  104
Rozdział 6Konsekwencje mobbingu, dyskryminacji, molestowania dla zakładu pracy  105
6.1. Konsekwencje prawne  105
6.2. Praktyka sądowa - tendencje w orzecznictwie i przykłady orzeczeń  112
6.3. Konsekwencje zarządcze  125
6.4. Konsekwencje społeczne  127
6.5. Konsekwencje indywidualne  127
Rozdział 7Prawdopodobieństwo zagrożenia mobbingiem, dyskryminacją i molestowaniem  130
7.1. Rzeczywista skala zjawiska w Polsce  130
7.2. Skala zjawiska w Europie i w innych krajach  135
7.3. Na co powinni zwracać uwagę pracodawcy?  141
Rozdział 8Istota przeciwdziałania patologiom  142
8.1. Konieczność przełożenia prawnych zapisów na praktykę zarządzania - 10 lat polityki antymobbingowej w Polsce  142
8.2. Wytyczne Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy dotyczące działań antymobbingowych  147
8.3. Zakres działań wynikający z obowiązku pracodawcy  149
8.4. Czy w ogóle można przeciwdziałać mobbingowi?  151
Rozdział 9Przeciwdziałanie w praktyce  153
9.1. Punkt wyjścia - deklaracja woli pracodawcy  153
9.2. Działania diagnostyczne  155
9.3. Działania informacyjne oraz uświadamiające  169
9.3.1. Przykład informacji podstawowej  170
9.3.2. Przykład zawartości biuletynu dotyczącego zjawiska mobbingu przeznaczonego dla pracowników  172
9.3.3. Przykładowy program szkolenia dotyczącego przeciwdziałania mobbingowi  173
9.4. Rozwiązania systemowe - procedury i polityki antymobbingowe  177
9.4.1. Treść procedury i jej szczegółowość  182
9.4.2. Przygotowanie tekstu i zakres konsultacji  183
9.4.3. Jak wdrożyć procedurę antymobbingową (antydyskryminacyjną)  185
9.4.4. Stosowanie sankcji wobec sprawców - czy i w jakim zakresie?  193
9.5. Inne rozwiązania systemowe  197
9.6. Szczegółowe rekomendacje dotyczące obszaru rekrutacji  210
9.7. Inne działania - rozwiązania indywidualne  223
9.8. Pomoc psychologiczna ofiarom mobbingu  226
Rozdział 10Przykłady dokumentów wewnątrzorganizacyjnych  229
10.1. Przykład regulacji wewnętrznej (1)  229
10.2. Przykład regulacji wewnętrznej (2)  241
10.3. Przykład regulacji wewnętrznej (3)  243
10.4. Przykład regulacji wewnętrznej (4)  247
10.5. Regulacja dotycząca molestowania seksualnego  258
Zakończenie  263
Literatura  269

Książka "EBOOK Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce"
Jarosław Marciniak