EBOOK Międzypokoleniowe uczenie się -

EBOOK Międzypokoleniowe uczenie się

4.00 Oceń książkę!

Autor: ...

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788379697236
EAN: 7A4D2F33EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 178
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
22.60
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Międzypokoleniowe uczenie się jest zjawiskiem naturalnym, a przez to wszechobecnym, lecz społecznie "niewidzialnym". Oznacza to, że występuje w większości sytuacji społecznych, takich jak chociażby wychowanie czy socjalizacja, choć z drugiej strony, samo pojęcie jest jeszcze mało znane, słabo rozpoznane w publikacjach o charakterze naukowym (…).

Źródeł nieobecności w świadomości zjawiska międzypokoleniowego uczenia można dopatrywać się w wielu czynnikach. Jednym z nich jest segregacja społeczeństw ze względu na wiek, która zaczyna się już od najmłodszych lat życia jednostki. Najlepiej widać to na przykładzie edukacji, w której podział ten utrzymuje się aż do okresu starości. Instytucjonalnie zorganizowany bieg życia jednostki daje niewiele możliwości doświadczania zjawiska międzypokoleniowego uczenia się, ponieważ człowiek najczęściej przebywa w grupie rówieśniczej, począwszy od przedszkola, a skończywszy na uniwersytetach trzeciego wieku (…).

Przygotowanie gruntu umożliwiającego przebicie się zjawiska międzypokoleniowego uczenia się do świadomości opinii publicznej (uczenie nieformalne) w dużej mierze zależy od kontekstu formalnego, który potrafi zdiagnozować, zdefiniować oraz nadać odpowiedni sposób percepcji tego zjawiska, czyniąc go "widzialnym". Zadanie to wypełniają artykuły, opracowania oraz badania nad szeroko rozumianą międzypokoleniowością, które w Polsce mają już swoją historię. Rolę taką pełnić może przedłożona publikacja, która jest zbiorem autorskich badań oraz refleksji na temat międzypokoleniowego uczenia się. W żadnej mierze nie pretenduje do całościowego ujęcia tego zagadnienia. Jest kolejnym przyczynkiem w nowo rozpoznawanym polu badawczym. Kolejne artykuły poszerzają nie tylko listę obszarów, lecz także specyficzne ujęcia uczenia się w wymiarze międzypokoleniowym.
Fragment Wstępu
Marcin Muszyński, Międzypokoleniowe uczenie się - wprowadzenie 8
-Intergenerational Learning - Introduction 20

Marcin Rojek, Międzypokoleniowe uczenie się w kontekście badania historii życia 22
-Intergenerational Learning in the Context of Life History Research 37

Lucyna Telka, Wyobraźnia społeczna wychowawcy - perspektywa pedagogiki społecznej 38
-Sociological Imagination of an Educator - Social Education Perspective 47

Ryszard Kałużny, Międzypokoleniowe uczenie się w refleksyjnym dialogu dziadków i wnuków 48
-Intergenerational Learning in a Reflexive Dialogue between Grand-parents and Grandchildren 56

Magdalena Sasin, Międzypokoleniowy przekaz zainteresowań na przykładzie zainteresowań sztuką 58
-Intergenerational Transfer of Interests on the Example of an Interest in Arts 75

Elżbieta Woźnicka, Seniorzy lubią blogi - międzypokoleniowy wymiar pisania pamiętników w Internecie 76
- Seniors Like Blogs - Intergenerational Dimension of Writing Diaries on the Internet 89

Renata Maciejewska, Tradycja jako przedmiot przekazu międzygeneracyjnego w dawnych społecznościach wiejskich 90
-Tradition as a Subject of Intergenerational Transfer in Rural Communities in the Past 99

Małgorzata Szokalak, Międzypokoleniowy dialog a wartości religijne w radiowych homiliach biskupa Józefa Zawitkowskiego 100
-Intergenerational Dialogue vs. Religious Values in Radio Homilies of Bishop Józef Zawitkowski 108

Hanna Solarczyk-Szwec, Pokolenia andragogów w Niemczech 110
-Generations of Andragogists in Germany 118

Renata Konieczna-Woźniak, "Młodzi nauczyciele" a budowanie międzypokoleniowych relacji 120
-“Young Teachers" and Building an Intergenerational Relationships) 130

Anna Sladek, Zdrowie jako obszar uczenia się (między)pokoleniowego 132
- Health as (Inter)generational Field Learning 146

Dorota Nawrat, Uczenie się międzypokoleniowe w środowisku pracy - wybrane strategie i metody 148
-Intergenerational Learning in the Workplace - Selected Strategies and Methods) 167

Agata Matuszewska, Mentoring w przedsiębiorstwach na przykładzie łódzkiej instytucji finansowej 168
-Mentorship in Companies on the Example of a Financial Institution in Łódź 176

Autorzy 178

Książka "EBOOK Międzypokoleniowe uczenie się"