EBOOK Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji - Joanna Cygler

EBOOK Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji

4.00 Oceń książkę!

Autor: Joanna Cygler

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326460944
EAN: EA763AC2EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 256
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
69.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Kooperencja staje się nieodzownym elementem współczesnej gospodarki światowej. Dowodzą tego rosnąca powszechność zjawiska w skali międzynarodowej oraz jego znaczenie dla rozwoju poszczególnych sektorów i korporacji, jak również dla konkurencyjności krajów i regionów. Swoistym bodźcem do zacieśniania relacji kooperencyjnych jest obecny kryzys - korporacje częściej nawiązują współpracę konkurencyją , uznając takie postępowanie za sposób na przetrwanie trudnych czasów. Ponieważ znaczenie kooperencji w strategiach przedsiębiorstw wzrasta, konieczne jest bliższe jej poznanie oraz wskazanie sposobów wykorzystania w działalności ponadnarodowej.  
 
  W książce zaprezentowano złożoność relacji kooperencyjnych, która dotyczy form współpracy między konkurentami, poziomów występowania zjawiska, dynamiki jego kształtowania się, wzajemnego oddziaływania strumieni kooperacji i konkurencji. Dokonano analizy skomplikowanego otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji, które decydują się na kooperencję. Szczególną uwagę poświęcono procesom i zjawiskom towarzyszącym internacjonalizacji i globalizacji.  
 
   Szczegółowo omówiono:    istotę relacji kooperencyjnych, ich główne cechy, podstawowe koncepcje teoretyczne i wymiary tworzenia tych relacji w zglobalizowanym świecie, poziomy kooperencji (międzyorganizacyjną, wewnątrzorganizacyjną i między jednostkami), prawne aspekty kooperencji, ze szczególnym uwzględnieniem prawa o ochronie konkurencji, międzynarodowe rozwiązania legislacyjne dotyczące współpracy konkurencyjnej, znaczenie kooperencji w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw, odmiany kooperencji wyróżnione ze względu na formę organizacyjną współpracy, kooperencję globalną w grupach kapitałowych, w tym przyczyny tworzenia grup kapitałowych jednocześnie współpracujących i rywalizujących ze sobą, obszary strumieni kooperencyjnych, relacje kooperencyjne w polskich grupach kapitałowych, kształtowanie się relacji kooperencyjnych na poziomie globalnym na przykładzie sektora lotniczego.    Każdy spośród pięciu Autorów publikacji dostrzega nieco inne problemy związane z kooperencją we współczesnym świecie. Dzięki temu książka ma unikatowy, otwarty charakter. Skłania do dyskusji nad kooperencją, zachęca do poszukiwania nowych, własnych, oryginalnych poglądów na temat tego zjawiska. Inspiruje do badań nad możliwościami wykorzystania relacji kooperencyjnych w turbulentnym i globalizującym się otoczeniu.
O autorach  7
Wstęp  11
1. Charakterystyka kooperencji  15
Joanna Cygler
Pojęcie kooperencji  15
Cechy kooperencji  20
Podstawy teoretyczne relacji kooperencyjnych  24
Typy kooperencji  32
Poziomy kooperencji  36
Kooperencja w zglobalizowanym świecie  48
2. Kooperencja z perspektywy prawa ochrony konkurencji  56
Grzegorz Materna
Prawo ochrony konkurencji wobec kooperencji przedsiębiorstw w dobie globalizacji  56
Kooperencja, kooperacja i konkurencja w świetle prawa ochrony konkurencji  63
Kooperencja jako porozumienie ograniczające konkurencję - pojęcie porozumienia  66
Prawo ochrony konkurencji wobec kooperencji wewnątrzorganizacyjnej  70
Względny charakter zakazu porozumień ograniczających konkurencję  74
Zmowy kartelowe jako forma nielegalnej współpracy przedsiębiorstw  75
Dopuszczalne formy współpracy między konkurentami  79
Kooperencja w formie joint venture a kontrola koncentracji przedsiębiorstw  90
Podejście do współpracy przedsiębiorstw w sektorze transportu lotniczego  94
Kooperencja a praktyki jednostronne przedsiębiorstw dominujących  98
Podsumowanie  103
3. Kooperencja w procesie internacjonalizacji przedsiębiorstw  105
Marzanna Katarzyna Witek-Hajduk
Strategia internacjonalizacji przedsiębiorstwa  106
Kooperencja a internacjonalizacja przedsiębiorstwa - ujęcie teoretyczne  107
Kooperencja w świetle wybranych koncepcji teoretycznych dotyczących internacjonalizacji przedsiębiorstw  115
Przesłanki i determinanty kooperencji w procesie internacjonalizacji  123
Decyzje dotyczące kooperencji jako element strategii internacjonalizacji przedsiębiorstwa  131
Kooperencja a strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw  154
Podsumowanie  157
4. Kooperencja w grupach kapitałowych  159
Maria Aluchna
Ramy teoretyczne  160
Współpraca i rywalizacja jako fundamentalne założenia grup kapitałowych  172
Kooperencja w grupach kapitałowych na świecie  185
Kooperencja w grupach kapitałowych w Polsce  189
Podsumowanie  193
5. Kooperencja w sektorze lotniczym w świetle procesów deregulacji i globalizacji  195
Elżbieta Marciszewska
Partnerstwo strategiczne na rynku lotniczym  198
Procesy konsolidacji kapitałowej w lotnictwie  204
Współpraca linii sieciowych z przewoźnikami niskokosztowymi  208
Perspektywy rozwoju kooperencji na rynku lotniczym - od aliansów do konsolidacji kapitałowej  210
Zakończenie  219
Bibliografia  225
Indeks  249

Książka "EBOOK Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji"
Joanna Cygler