EBOOK Komunikowanie śmiercią - Wojciech Jabłoński

EBOOK Komunikowanie śmiercią

4.00 Oceń książkę!

Autor: Wojciech Jabłoński

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
ISBN: 9788301186494
EAN: E691BBB2EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 328
Data wydania: 2015
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
31.90
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
Medialne aspekty fizycznego odchodzenia ze świata polityki
Książka jest nowatorskim w skali literatury światowej studium nad medialnym procesem towarzyszącym zgonom ludzi władzy.

Autor, w przystępnej i barwnej narracji, ukazuje m.in. medialne tworzenie legendy pośmiertnej lidera ("życia po życiu"), zjawisko tzw. wizerunkowej alienacji, kreowanie i funkcjonowanie pośmiertnego wizerunku w świadomości konsumentów mediów (społeczeństwa), specyficzny rodzaj komunikowania medialnego/społecznego związanego ze śmiercią polityków. Wskazuje na czynniki dla których niektóre "śmierci" polityków przechodzą bez echa, a inne mają potencjał medialny, tłumaczy fenomen takich wiecznie żywych postaci jak: Lenin, Hitler, Che Guevara oraz funkcje, jakie pełnią zgony liderów. Pokazuje związek świata polityki z show-biznesem oraz ich podobieństwa i różnice w kontekście śmierci celebrytów z obydwu sfer. Wprowadza wiele nieznanych na gruncie polskiej nauki pojęć i modeli teoretycznych do analizy przedmiotu swoich zainteresowań. Wszystko urozmaica bardzo atrakcyjnymi przykładami i anegdotami związanymi ze śmiercią znanych osób.
1. DLACZEGO - ŚMIERĆ? Kres fizycznego życia przywódcy: znaczenie polityczne i społeczne         25

1.1. Polityczna śmierć jako zmiana      26
1.2. Śmierć przywódcy a śmierć masowa 31
1.3. Polityczna śmierć a polityczne narodziny    35
1.4. Kontekst śmierci przywódcy: rola polityki i religii   37
1.5. Śmierć polityczna reglamentowana: komunikacyjna specyfika zgonów dawnych władców       39
1.6. Śmierć polityczna spopularyzowana: gilotyna Wielkiej Rewolucji Francuskiej                  41
1.7. Naturalna fascynacja śmiercią i próby jej politycznego opanowania (od sakralizacji do oswajania)      43
1.8. Pojawienie się mediów masowych: dalsza dewaluacja śmierci   50
1.9. Komunikacyjne wymiary polityczno-medialnej śmierci       53
1.10. Śmierć jako tajemnica: rola legendy i mitu w procesie kształtowania pośmiertnego wizerunku lidera          57
1.11. Śmierć jako element doznania, który kreuje i wzmacnia wspólnotę: zgon wodza jako dobro publiczne     61
1.12. Śmierć jako rozrywka: aspekt ludyczny i decyzyjny         63
1.13. Śmierć jako klęska lub zwycięstwo: konieczność planowania politycznego zgonu                   65
1.14. Śmierć przywódcy jako pseudoreligijno-integracyjny spektakl o wystandaryzowanym przesłaniu     70
1.15. Złamanie zasad politycznego spektaklu śmierci i konsekwencje tego kroku 74

2. TEORIA ŚMIERCI. Zgon przywódcy a zgon obywatela: problem wyjątkowości politycznej śmierci  87

2.1. System śmierci (death system): miejsce zgonu w porządku społecznym         88
2.2. Miejsce śmierci lidera w teorii opanowywania trwogi (Terror Management Theory, TMT)     91
2.3. Śmierć lidera a ogólnoludzkie strategie zapewnienia sobie nieśmiertelności            96
2.4. Zaplanowana śmierć przywódcy jako przejaw społecznej odpowiedzialności państwa (CSR)     97

3. PRZED ŚMIERCIĄ. Przywództwo polityczne a polityczny zgon: społeczne funkcje śmierci lidera   101

3.1. Przywództwo polegające na dystrybucji śmierci 102
3.2. Kontekst społeczny: przywództwo warunkowane popytem na określoną rolę lidera        105
3.3. Wizerunkowa kondycja liderów XXI wieku: współczesne postrzeganie zjawiska przywództwa 107
3.4. Przywództwo jako proces efektywnej komunikacji         109
3.5. Śmierć lidera a marketing polityczny: rewizja koncepcji wizerunkowego "surowego materiału"       112
3.6. Samoocena lidera a jego pośmiertny wizerunek 115
3.7. Funkcja pocieszycielska śmierci lidera     119
3.8. Problem następstwa i dziedziczenia wizerunku           122
3.9. Pośmiertna rola oficjalnego życiorysu lidera: CV pisane przez państwową propagandę       127

4. ŚMIERĆ. Zgon politycznego lidera jako mechanizm medialny 131

4.1. Czynniki decydujące o charakterze politycznej śmierci       136
4.2. Ucieczka do przodu przed publiczną śmiercią: rzeczywiste odejście (abdykacja)        140
4.3. Odejścia nieskuteczne: nieudane zamachy polityczne (próby śmierci) 145
4.4. Ciche zgony polityków: umieranie z dala od mediów   155
4.5. Etapy politycznego umierania według logiki mediów   163
4.6. Polityczny pogrzeb w świetle klasycznych kategorii medialnego wydarzenia        167
4.7. Potrzeba budowania i utrzymywania pośmiertnej legendy     172
4.8. Pogrzeb lidera jako rodzaj zabawy     174
4.9. Performans politycznej śmierci                   182
4.10. Zmediatyzowana śmierć jako krytyczny element politycznej kariery 185

5. PO ŚMIERCI. Następstwa politycznej śmierci: medialne życie pozagrobowe 189

5.1. Istota medialnego "życia po śmierci": zjawisko wizerunkowej alienacji              191
5.2. Wizerunkowa alienacja jako część wspólna sfer rozrywki i polityki 198
5.3. Wizerunkowa alienacja jako przejaw skłonności masowego audytorium do zabawy       204
5.4. Towarzysze zgonu: "łączenie się w śmierci" 205
5.5. Komunikacja w systemie śmierci: death infotainment       212
5.6. Faktyczne przyczyny medialnego życia pośmiertnego   216
5.7. Pozorne przyczyny medialnego życia pośmiertnego           229
5.8. Czynniki osłabiające zdolność do medialnej nieśmiertelności     231
5.9. Materialny wymiar medialnej nieśmiertelności: pamiątki po zmarłych liderach         234
5.10. Komunikacyjna autonomia wizerunkowego gadżetu   239
5.11. Pośmiertne błędy: próby zabierania głosu w imieniu zmarłego lidera 241
5.12. Ranking śmierci przywódców w kategoriach polityczno-medialnych 244
5.13. Lider niezastąpiony: problem następstwa    257

6. PROCEDURA ŚMIERCI I POSTŚMIERCI. Mechanizmy politycznej i medialnej śmierci. Próba ujęcia modelowego 263

6.1. Skala porównawcza: zgony gwiazd show-businessu 264
6.2. Modele politycznej śmierci: kryteria i wstępny podział       274
6.3. Pierwszy model odchodzenia politycznego przywódcy: klęska tworząca legendę         276
6.4. Drugi model odchodzenia politycznego przywódcy: legenda propagandowa        278
6.5. Trzeci model odchodzenia politycznego przywódcy: sztuczna żałoba 280
6.6. Czwarty model odchodzenia politycznego przywódcy: przywództwo pośmiertne        282
6.7. Hierarchia stylów politycznej śmierci     286

Zakończenie                               291
Aneks 1. Ważniejsze zgony postaci władzy    297
Aneks 2. Ważniejsze zgony gwiazd show-businessu       303
Słownik ważniejszych terminów                   307
Bibliografia                               311
Filmografia         320
Spis rycin 323
Spis tabel 325

Książka "EBOOK Komunikowanie śmiercią"
Wojciech Jabłoński