EBOOK Higiena szkolna w szkolnictwie ogólnokształcącym w Drugiej Rzeczypospolitej - Beata Szczepańska

EBOOK Higiena szkolna w szkolnictwie ogólnokształcącym w Drugiej Rzeczypospolitej

4.00 Oceń książkę!

Autor: Beata Szczepańska

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788379697076
EAN: 0A08830EEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 294
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
21.40
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Reformowanie wychowania i nauczania, jakie dokonało się w drugiej połowie XIX i początkach wieku XX, zawdzięcza rozwojowi higieny szkolnej, która inspirowała do rozleglejszego i wnikliwszego spojrzenia na praktykę szkolną oraz pobudzała do poszukiwań bardziej optymalnych rozwiązań organizacyjnych, programowych i metodycznych w dziedzinie szeroko pojętej edukacji. Narastająca świadomość ważności zdrowia jako podstawy wychowania i kształcenia zyskała intensywniejsze uzasadnienie ze strony higieny szkolnej, wyodrębniającej się z higieny ogólnej, jako nauki zajmującej się zachowaniem zdrowia, stanowiącej jedną z najstarszych dyscyplin medycznych. Postęp w pedagogice, wiążący się pod koniec XIX w. z rozwojem psychologii eksperymentalnej, współgrał z osiągnięciami nauk medycznych. Szczególnie bakteriologia, okulistyka i pediatria odegrały w procesie formowania się higieny szkolnej ważną rolę. Można łączyć rozwój higieny szkolnej ze stopniowym wprowadzaniem obowiązku szkolnego i upowszechnianiem nauczania, jakie dokonywały się w drugiej połowie wieku XIX, mając jednakże świadomość daleko głębiej sięgających w przeszłość związków pedagogiki i medycyny. Problematyka zawarta w książce ma charakter interdyscyplinarny, ale jest mocno osadzona w nurcie rozważań pedagogiki i historii wychowania. Praca jest wartościowym przedsięwzięciem badawczym i może stanowić ważną lekturę nie tylko dla historyków wychowania, pedagogów, ale i dla osób zajmujących się zagadnieniami kultury fizycznej.
Wstęp 9

Rozdział I. Kształtowanie się koncepcji higieny szkolnej w okresie międzywojennym i jej uwarunkowania 21
1.Geneza zainteresowania higieną szkolną w Europie 21
2.Formowanie się polskiego modelu higieny szkolnej do I wojny światowej 36
3.Założenia ideowo-organizacyjne i struktura władz w zakresie higieny szkolnej w II RP 60

Rozdział II. Higiena szkolna wobec materialnego środowiska szkoły 85
1.Budownictwo szkolne i wymagania higieniczne z nim związane a obowiązujące regulacje prawne 85
2.Stan sanitarno-higieniczny lokali szkolnych 108
3.Składniki materialnego środowiska szkoły jako przedmiot badań naukowych 117
4.Polska recepcja zagranicznych rozwiązań w dziedzinie higienizacji materialnej bazy szkół 126

Rozdział III. Opieka higieniczno-lekarska nad zdrowiem uczniów w szkołach powszechnych i średnich 135
1.Założenia i organizacja opieki medycznej w szkolnictwie ogólnokształcącym 135
2.Stan zdrowia dzieci i młodzieży w wieku szkolnym 147
3.Realizatorzy szkolnej opieki higieniczno-lekarskiej 154

Rozdział IV. Higieniczne aspekty edukacji szkolnej 173
1.Właściwości fizyczne i psychiczne dzieci i młodzieży polskiej jako podstawa kształcenia i wychowania 173
2.Higiena nauczania i wychowania oraz badania prowadzone w tym zakresie 182
3.Nauczyciel i jego zdrowie w procesie nauczania i wychowania 196
4.Środki dydaktyczne w aspekcie higienicznym 203
5.Zdrowie indywidualne i społeczne w dyskursie nad polskim systemem edukacji 207

Rozdział V. Propagowanie higieny w pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół 211
1.Miejsce higieny/nauki o zdrowiu w programach nauczania szkół ogólnokształcących 211
2.Metodyka edukacji zdrowotnej 233
3.Edukatorzy zdrowotni 241
4.Prace na rzecz propagowania zdrowia w szkole 248

Podsumowanie 263
Wykaz skrótów 269
Bibliografia - najważniejsze źródła 273
The school hygiene in general education in the Second Republic of Poland (1918-1939) - Summary 289

Od redakcji 293

Książka "EBOOK Higiena szkolna w szkolnictwie ogólnokształcącym w Drugiej Rzeczypospolitej"
Beata Szczepańska