EBOOK Hamlet uzmysłowiony - Monika Sosnowska

EBOOK Hamlet uzmysłowiony

4.00 Oceń książkę!

Autor: Monika Sosnowska

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788379693733
EAN: 93C77FFCEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 202
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
24.60
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Hamlet uzmysłowiony nie jest ścisłą analizą tekstu, nie jest też stricte pracą z zakresu filmoznawstwa, to próba połączenia dwóch wymiarów funkcjonowania Hamleta, mianowicie w kulturze wczesnej nowożytności (tekst) oraz w kulturze współczesnej (film).
Hamlet uzmysłowiony nie jest ścisłą analizą tekstu, nie jest też stricte pracą z zakresu filmoznawstwa, ale raczej projektem z pogranicza orientacji badawczych, który uwzględnia różnicę pomiędzy reprezentacjami zmysłów w dwóch wymiarach funkcjonowania Hamleta w kulturze, z dodatkowym istotnym rozróżnieniem - wpływem różnicy płci poszczególnych postaci dramatu na reprezentacje doświadczeń angażujących zmysły. Rezultatem badawczym jest takie spojrzenie (by posłużyć się określeniem o zabarwieniu wizualnym) na uzmysłowiony dramat Szekspira, które potencjalnie może zaznaczyć się na polu badań nad Hamletem jako praca łącząca perspektywę genderowo-feministyczną z elementami antropologii kulturowej.
Badania, które podejmują problematykę reprezentacji zmysłów na poziomie tekstu oraz na ekranie filmowym, to próba połączenia dwóch wymiarów funkcjonowania Hamleta, mianowicie w kulturze wczesnej nowożytności (tekst) oraz w kulturze współczesnej (film).
"Uprzejmość niewidomych" Wisławy Szymborskiej 12
Zamiast wstępu, czyli o tym, jak uzmysłowić (sobie) zmysły 14
Rozdział 1. Kulturowa architektura zmysłów
Percepcyjne ekscesy - rzecz o niepokornej teorii naukowej 22
"Nie taki zmysł naturalny, jak go malują" 24
Wybór między "dobrą" a "złą" wersją "Hamleta" 30
Rozdział 2. Ślady życia sensualnego z dawnej epoki
Na pozór nieuchwytne - zmysły w literaturze 36
Zmysły dają się "nakręcić"  38
Bohaterowie "Hamleta" jako (mniej bądź bardziej uważni) obserwatorzy i słuchacze 40
"Hamlet" i dwa efekty fabuły: wizualny (dramatyczny) i werbalny (narracyjny) 44
"Hamlet" intertekstualny, czyli związek literatury z filmem  47
Rozdział 3. Zmysły w teatrze, filozofii i medycynie w okresie wczesnej nowożytności
"Miejcie oczy i uszy otwarte" 50
Od teorii do praktyki i z powrotem 58
Filozofowanie o zmysłach 63
Kreacja wczesnonowożytnego "ja" 68
Rozdział 4. Dramat Hamlet dramatem zmysłów
Jak rozszyfrować "kod sensoryczny" dramatu? 74
"Źle się dzieje w państwie duńskim" - percepcyjne konsternacje wokół zjawisk nadprzyrodzonych 77
Między prawdą a fałszem, autentycznością a pozorem - relacje między bohaterami 86
Sieć dworskich informatorów 92
"Czyliś jest zbawionym duchem, / Czy potępieńca zjawą, czy owiany / Niebiańską wonią, czy piekielnym wichrem" (1.4.730-732)? 97
Wątki szpiegowskie - śledzony Hamlet w roli śledczego 103
Sztuka zastawiania zasadzki 108
"Pułapka na myszy" albo pułapka na zmysły 115
"Przemawianie sztyletami" i "pokazywanie duszy głębi" 121
Pomieszanie zmysłów, czyli szaleństwo Ofelii 127
"Reszta jest milczeniem" - krwawy widok sceny finałowej 132
Rozdział 5. Zmysły na ekranie: nowa zmysłowość Hamleta
Trzy razy "Hamlet" filmowy: 1990, 1996, 2000 136
Pierwsze ujęcia a pierwsze wrażenia zmysłowe bohaterów i widzów 141
Różne wizje zjawy na ekranie 146
Widzieć i być widzianym, słyszeć i być słyszanym - relacje wzrokowe i słuchowe między filmowymi postaciami dramatu 150
Matnia intryg szpiegowskich w Elsynorze Zeffirellego, Branagha i Almereydy 158
Aberracyjne, filmowe zachowania Ofelii 175
Zmysły a skutki sceny finałowej 187
Zakończenie, czyli dlaczego Hamlet (jest) uzmysłowiony 192
Summary 196
Bibligrafia 198
Indeks osób 206

Książka "EBOOK Hamlet uzmysłowiony"
Monika Sosnowska