EBOOK Gospodarcza działalność usługowa w prawie polskim w świetle unijnych swobód przedsiębiorczości - Inga Kawka

EBOOK Gospodarcza działalność usługowa w prawie polskim w świetle unijnych swobód przedsiębiorczości

4.00 Oceń książkę!

Autor: Inga Kawka

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326489211
EAN: 6B1FED71EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 552
Data wydania: 2015
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
99.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

W monografii przeanalizowano funkcjonowanie rynku wewnętrznego w dziedzinie usług w świetle polskiego i unijnego porządku prawnego.  
   Książka umożliwia Czytelnikom zapoznanie się z:  unijnym prawem pierwotnym i wtórnym (m.in. z dyrektywą usługową, dyrektywą o uznawaniu kwalifikacji i sektorowymi aktami prawnymi) oraz orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o swobodach przedsiębiorczości i świadczeniu usług, polskimi aktami prawnymi (m.in. z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej i ustawą o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) oraz orzecznictwem sądów polskich o prowadzeniu gospodarczej działalności usługowej i tymczasowym świadczeniu usług.
Wykaz skrótów  13
Wstęp  21
Rozdział 1Podstawy prawne i mechanizmy europeizacji prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej  33
1. Prawo unijne a prawo państw członkowskich  33
1.1. Zasady prawa Unii Europejskiej będące podstawą europeizacji prawa państw członkowskich  33
1.1.1. Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej  34
1.1.2. Zasada bezpośredniej skuteczności prawa Unii Europejskiej  39
1.1.3. Zasada wykładni prawa państw członkowskich zgodnie z prawem Unii Europejskiej  42
1.2. Pojęcie europeizacji prawa  43
1.3. Cechy charakterystyczne prawa Unii Europejskiej a pojęcie europeizacji prawa  48
1.4. Konsekwencje europeizacji prawa krajowego  55
1.4.1. Metody integracji systemów prawnych państw członkowskich Unii Europejskiej  59
1.5. Prawo Unii Europejskiej a polski porządek prawny  76
1.6. Konstytucyjne granice integracji europejskiej w Polsce  84
1.7. Zasada pierwszeństwa prawa unijnego a orzecznictwo Trybunałów Konstytucyjnych wybranych państw członkowskich  89
2. Europeizacja polskiego administracyjnego prawa gospodarczego  93
2.1. Administracyjne czy publiczne prawo gospodarcze?  93
2.1.1. Prawo publiczne a prawo prywatne  95
2.1.2. Szczególne cechy organizacji administracji gospodarczej  103
2.1.3. Szczególne cechy prawa regulującego ingerencję państwa w gospodarkę  104
2.1.4. Granice odrębności prawa interwencji publicznej w sprawy gospodarcze  106
3. Europeizacja administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej  110
3.1. Specyfika europeizacji polskiego prawa administracyjnego  110
3.2. Europeizacja materialnego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich  114
3.2.1. Kompetencje Unii Europejskiej w sprawach gospodarczych  114
3.2.2. Charakter przekształceń administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich  116
4. Europeizacja procesowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich  118
4.1. Autonomia proceduralna państw członkowskich  118
4.1.1. Wymóg ekwiwalentności (równoważności)  119
4.1.2. Wymóg efektywności  120
4.1.3. Autonomia proceduralna a wzruszalność rozstrzygnięć administracyjnych i sądowych oraz związanie tymi rozstrzygnięciami  124
4.1.4. Definicja autonomii proceduralnej  129
4.1.5. Wymogi efektywności i równoważności a polska procedura administracyjna i sądowoadministracyjna  133
5. Europeizacja ustrojowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich  136
5.1. Zasada autonomii instytucjonalnej  136
5.2. Przyczyny przekształceń ustroju administracji krajowej  137
5.3. Przekształcenia ustroju administracji publicznej wynikające z udziału Polski w negocjacjach i podejmowaniu decyzji na forum Unii Europejskiej  143
5.4. Przekształcenia ustroju polskiej administracji w wyniku stosowania prawa Unii Europejskiej  146
6. Prawne podstawy europeizacji administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich w zakresie stałej usługowej działalności gospodarczej i czasowego świadczenia usług  149
6.1. Pojęcie usługi w prawie Unii Europejskiej  149
6.2. Gospodarczy charakter działalności usługowej  150
6.3. Czasowe lub stałe prowadzenie działalności usługowej  157
6.4. Rodzaje działalności usługowej  160
6.5. Usługowa działalność gospodarcza w prawie polskim  164
6.6. Unijne prawo pierwotne i wtórne regulujące tymczasowe i stałe podejmowanie i wykonywanie działalności usługowej  168
6.6.1. Zakresy przedmiotowy i podmiotowy swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług  174
7. Zakończenie  180
Rozdział 2Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie materialne administracyjne prawo gospodarcze  185
1. Zasada niedyskryminacji w prawie pierwotnym Unii Europejskiej  185
1.1. Swoboda przedsiębiorczości  186
1.2. Swoboda świadczenia usług  190
2. Zasada niewprowadzania przeszkód (ograniczeń) w realizacji swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług w prawie pierwotnym Unii Europejskiej  192
2.1. Swoboda przedsiębiorczości  192
2.1.1. Specyfika swobody przedsiębiorczości w stosunku do osób prawnych  195
2.2. Swoboda świadczenia usług  203
3. Zasada niedyskryminacji i zakaz wprowadzania ograniczeń w unijnym prawie pierwotnym a polskie administracyjne prawo gospodarcze  205
4. Przyczyny małej efektywności postanowień prawa pierwotnego dotyczących swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług  209
5. Zasady prawa wtórnego zapewniające swobodę świadczenia usług na rynku wewnętrznym  214
5.1 Zasada państwa pochodzenia w dyrektywach sektorowych  214
5.1.1. Jednolita licencja  214
5.1.2. Zasada państwa pochodzenia w dyrektywie o handlu elektronicznym  223
5.1.3. Dwa modele zasady państwa pochodzenia  227
5.1.4. Zasada państwa pochodzenia w projekcie dyrektywy usługowej  228
5.2. Zasada swobodnego świadczenia usług ustanowiona w art. 16 dyrektywy usługowej  237
5.3. Swoboda przedsiębiorczości w dyrektywie usługowej  254
5.4. Zasada dostępu stron trzecich do infrastruktury (zasada otwartej sieci) w dyrektywach sektorowych  258
6. Zasady niedyskryminacji i znoszenia ograniczeń w swobodach przedsiębiorczości i świadczenia usług w unijnym prawie wtórnym a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego  261
6.1. Wdrożenie dyrektywy usługowej w Polsce  261
6.1.1. Zmiany terminologiczne w polskim ustawodawstwie wynikające z wdrożenia dyrektywy usługowej  266
6.1.2. Dyrektywa usługowa a podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce  270
6.1.3. Wdrożenie dyrektywy usługowej a podejmowanie usługowej działalności gospodarczej i tymczasowego świadczenia usług  275
6.1.4. Wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy usługowej a tymczasowe świadczenie usług  281
6.1.5. Pośredni wpływ wdrożenia dyrektywy usługowej - likwidacja lub złagodzenie barier w podejmowaniu lub prowadzeniu działalności gospodarczej  288
6.2. Zasada państwa pochodzenia w prawie wtórnym Unii Europejskiej a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego  294
6.2.1. Świadczenie usług drogą elektroniczną  294
6.2.2. Jednolita licencja na przykładzie usług bankowych i ubezpieczeniowych  297
6.3. Wdrożenie do prawa polskiego zasady dostępu stron trzecich do infrastruktury na przykładzie telekomunikacji  299
7. Zasada wzajemnego uznawania standardów  300
7.1. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w unijnym prawie wtórnym  306
7.2. Zasada wzajemnego uznawania standardów a zasada państwa pochodzenia  313
7.3. Zasada wzajemnego uznawania standardów a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego  317
7.3.1. Ułatwienia dotyczące uznawania wymogów spełnionych przez przedsiębiorcę w innych państwach członkowskich  317
7.3.2. Uprawnienia do wykonywania zawodu  322
7.3.3. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w prawie polskim  324
7.3.4. Likwidacja barier w dostępie do uprawnień zawodowych  328
8. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym  331
8.1. Ograniczenia zastosowania prawa rynku wewnętrznego do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym wynikające z art. 106 ust. 2 TFUE  336
8.2. Wyjątki od zastosowania dyrektywy usługowej do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym  336
8.3. Usługi powszechne  337
8.4. Możliwość uzasadniania ograniczeń swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług ze względu na

Książka "EBOOK Gospodarcza działalność usługowa w prawie polskim w świetle unijnych swobód przedsiębiorczości"
Inga Kawka