EBOOK Edukacja kreatywna - Sajdak Anna

EBOOK Edukacja kreatywna

4.00 Oceń książkę!

Autor: Sajdak Anna

Wydawnictwo: WAM
ISBN: 9788375050783
EAN: 918F74A1EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 308
Data wydania: 2008
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
29.60
książka
37.00zł
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Pasjonująca przygoda intelektualna, interesująca prezentacja zagadnienia twórczości oraz koncepcji i praktyki edukacji kreatywnej. Książka jest oryginalną, autorską propozycję opisu i interpretacji zjawisk edukacyjnych. To wartościowe studium porównawcze koncepcji M. Montessori, O. Decroly’ego, W. H. Kilpatricka, C. Washburne’a, P. Geheeba, P. Petersena, A. S. Neilla i R. Steinera ukazuje niezwykłą aktualność owych idei oraz źródło inspiracji dla kształtowania współczesnej szkoły zasługującej na miano kreatywnej.
Wprowadzenie7
Część I. TEORETYCZNE KONTEKSTY EDUKACJI KREATYWNEJ15
1. Twórczość15
1.1. Fenomen twórczości15
1.1.A. Dzieło16
1.1.B. Osobowość twórcza18
1.1.C. Psychologiczne koncepcje procesu twórczego – klasyka21
1.1.D. Nieklasyczne koncepcje twórczości25
1.2. Teoria twórczości A. Nalaskowskiego29
1.2.A. Twórczość jako wybór29
1.2.B. Miejsce twórczości w rozwoju człowieka31
1.2.C. Społeczne uwarunkowania twórczości37
1.2.D. Aplikacje edukacyjne39
2. Edukacja kreatywna42
2.1. Kształcenie ku twórczości44
2.2. Szkoła kreatywna – warunki51
2.2.A. Świadomość twórczości52
2.2.B. Rola tworzywa53
2.2.C. Określenie – niedogmatyczne – konieczności55
2.2.D. Stawianie wyzwań57
2.2.E. Miejsce spotkania z człowiekiem58
3. Teorie i praktyki eksperymentów szkolnych61
3.1. Eksperymenty szkolne początku XX wieku61
3.2. Uwikłanie edukacji w ideologie (propozycja L. Kohlberga i R. Mayer)63
3.2.A. Ideologia romantyczna64
3.2.B. Ideologia transmisji kulturowej66
3.2.C. Ideologia progresywna68
3.3. Racjonalność adaptacyjna i emancypacyjna – ujęcie R. Kwaśnicy70
3.4. Od doktryny edukacji adaptacyjnej do krytyczno-kreatywnej – ujęcie T. Lewowickiego74
Część II. EDUKACJA KREATYWNA – STUDIA I KONFRONTACJE81
1. Założenia metodologiczne prowadzonych metaanaliz81
1.1. Kategorie analityczne (konfrontacyjne) zastosowane w pracy83
1.2. Przedmiot badań91
2. Stawianie wyzwań96
2.1. Uwarunkowania rozwoju ucznia w świetle ideologii edukacyjnych97
2.2. Tworzenie warunków rozwojowych w rozważanych koncepcjach szkolnych103
2.3. Wspólne dążenia131
3. Między wolnością a koniecznością142
3.1. Idea wolności w edukacji a idea twórczości142
3.2. Urzeczywistnianie idei wolności w wybranych koncepcjach szkolnych149
3.3. W poszukiwaniu złotego środka... – ku idei szkoły kreatywnej177
4. Tworzywo edukacji187
4.1. Sposoby kreowania programu szkolnego187
4.2. Kreatywne metody (techniki) pracy195
4.3. Program szkolny w wybranych koncepcjach196
4.4. Program a idea szkoły kreatywnej213
5. Standard i ewaluacja osiągnięć szkolnych dziecka218
5.1. Budowanie standardu edukacyjnego218
5.2. Sposoby wyznaczania edukacyjnego standardu oraz ewaluacji osiągnięć ucznia w rozważanych koncepcjach222
5.3. Rola standardu i ewaluacji w kształtowaniu niezależności ucznia233
6. Spotkanie z człowiekiem236
6.1. Możliwości indywidualizacji kształcenia236
6.2. Indywidualizacja w praktyce edukacyjnej241
6.3. Rola nauczyciela w perspektywie ideologii edukacyjnych257
6.4. Zdania stawiane nauczycielowi przez twórców rozważanych koncepcji szkolnych264
6.5. Warunki kreatywnej mocy spotkania285
7. Edukacja kreatywna: propozycja na dzisiaj291
Bibliografia298

Książka "EBOOK Edukacja kreatywna"
Sajdak Anna