EBOOK Działalność instytucji wydawniczych na rzecz oświaty i edukacji w XIX i początkach XX wieku -

EBOOK Działalność instytucji wydawniczych na rzecz oświaty i edukacji w XIX i początkach XX wieku

4.00 Oceń książkę!

Autor: ...

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788379696932
EAN: E189525CEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 318
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
25.20
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Książka poświęcona jest instytucjom wydawniczym, których działalność w znaczący sposób wspierała funkcjonowanie rodzimej oświaty i edukacji w XIX i pierwszych latach XX w. Zawiera ona treści dotyczące inicjatyw edytorskich w tej dziedzinie podejmowanych na ziemiach polskich. W części zatytułowanej "Wkład w realizację idei oświatowych" znalazły się zagadnienia dotyczące: wydawców profesjonalnych w Królestwie Polskim i ich stanowiska wobec programów upowszechniania i popularyzacji wiedzy, kontekstów edukacyjnych działalności wydawniczej polskiej socjalnej demokracji w Galicji, udziału oficyny wydawniczej Karola Miarki (młodszego) w rozwoju ruchu polskiego na Górnym Śląsku, aktywności wydawnictwa M. Arcta. W drugiej części, "Wspomaganie kształcenia i udział w doskonaleniu pracy szkoły", skoncentrowano się na kwestiach: wkładu krakowskich oficyn wydawniczych w rozwój staropolskiej literatury pedagogicznej, problematyki pedagogicznej jako obszaru zainteresowań wydawców rosyjskich przełomu XVIII i XIX w. i wielu innych. Trzecia część poświęcona jest "Udziałowi w dziele samokształcenia".
Redaktorzy monografii podjęli poszukiwania historyczno-pedagogiczne zmierzające do przedstawienia dorobku stanowiącego ofertę wydawniczą dla pracowników systemu oświaty, uczniów i ich rodziców, a także opiekunów. Nie ograniczono się tylko do wydawnictw powszechnie znanych, ale również do dokonań tych mniejszych, lokalnych, o których nikt lub prawie nikt dzisiaj już nie pamięta.
Wstęp 7

Część pierwsza. Wkład w realizację idei oświatowych

Magdalena Kwiatkowska - Rynek - polityka - edukacja. Wydawcy profesjonalni w Królestwie Polskim wobec programów upowszechniania i popularyzacji wiedzy na przełomie XIX i XX wieku 13
Wiesław Jamrożek - Działalność wydawnicza polskiej socjalnej demokracji w Galicji - konteksty edukacyjne 29
Eleonora Sapia-Drewniak - Wkład oficyny wydawniczej Karola Miarki (młodszego) w rozwój ruchu polskiego na Górnym Śląsku na przełomie XIX i XX stulecia 39
Aneta Bołdyrew - Działalność wydawnictwa M. Arcta na rzecz popularyzowania wiedzy na początku XX w. na przykładzie serii "Książki dla Wszystkich" i "Biblioteczka Dzieł Społeczno­Ekonomicznych" 47

Część druga. Wspomaganie kształcenia i udział w doskonaleniu pracy szkoły

Jan Ryś - Wkład krakowskich oficyn wydawniczych w rozwój staropolskiej literatury pedagogicznej 61
Magdalena Dąbrowska - Problematyka pedagogiczna w kręgu zainteresowań wydawców rosyjskich przełomu XVIII i XIX wieku ("okres nowikowowski" - "okres karamzinowski") 73
Kamil Śmiechowski - Łódzkie inicjatywy wydawnicze w opinii prasy lokalnej na przełomie XIX i XX wieku 87
Nella Stolińska-Pobralska - Publikacje edukacyjne wydawnictwa Ludwika Fiszera do I wojny światowej 99
Joanna Sosnowska - Działalność firmy księgarsko­wydawniczej Ludwika Fiszera na rzecz oświaty i szkolnictwa w Łodzi w latach 1882-1932 109
Artur Jazdon - Literatura pedagogiczna w repertuarze wydawców poznańskich XIX wieku 125
Jadwiga Miękina-Pindur - Działalność oficyny wydawniczej rodziny Feitzingerów w Cieszynie na rzecz szkolnictwa i oświaty 141
Ewa Andrysiak - Produkcja wydawnicza i drukarska na rzecz oświaty w świetle bibliografii "Druki kaliskie XIX i pierwszej połowy XX w." 155
Anna Pachowicz - Przyczynki do działalności wydawniczej Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych na przełomie XIX i XX wieku 175
Teresa Gumuła - Inicjatywy wydawnicze Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych na rzecz rozwoju szkoły średniej (wybrane przykłady) 185
Krzysztof Walczak - Edycje i edytorzy polskich podręczników historii doby zaborów. Stan badań i ich perspektywy 203
Łukasz Romaniuk - Podręczniki i książki dla nauczycieli, dzieci i młodzieży w ofercie wydawniczej oficyny Friedleinów w Krakowie 213
Ewa Danowska - Drukarnia i księgarnia przyszkolna Gimnazjum Wołyńskiego i Liceum Krzemienieckiego (1811-1832) 221

Część trzecia. Udział w dziele samokształcenia

Jadwiga Konieczna - Rola "Przeglądu Pedagogicznego" (1882-1905) w upowszechnianiu czytelnictwa i książki dziecięcej 233
Aleksandra Lubczyńska - "Miesięcznik Towarzystwa Szkoły Ludowej" (1901-1906) i "Przewodnik Oświatowy" (1907-1939) oraz ich wydawca - Towarzystwo Szkoły Ludowej 247
Piotr Sławiński - Zapomniane podręczniki szkolne z serii "Zarysy Przyrody" (1865-1867) autorstwa Romana Pacewicza 259
Monika Sulejewicz-Nowicka - Oficyna wydawnicza E. Wendego na rzecz edukacji szkolnej na przykładzie serii "Wybór Pisarzów Polskich i Obcych dla Domu i Szkoły" i "Biblioteka Klasyków Polskich" 269
Nina Kapuścińska-Kmiecik - "Kto garstką ziemię nosi, góry się doczeka" - problematyka wychowawcza na łamach czasopisma "Zorza. Dziennik młodemu wiekowi poświęcony" Pauliny Krakowowej i Walentyny Trojanowskiej | 281
Izabela Krasińska - Działalność redakcyjno­wydawnicza ks. Henryka Antoniego Szumana na rzecz najmłodszych odbiorców. Na przykładzie "Naszego Przewodnika" (1913-1919) 299

Książka "EBOOK Działalność instytucji wydawniczych na rzecz oświaty i edukacji w XIX i początkach XX wieku"