EBOOK Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy - Monika Wiśniewska-Kin

EBOOK Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy

4.00 Oceń książkę!

Autor: Monika Wiśniewska-Kin

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788375257946
EAN: 1BE33C09EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 360
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
27.60
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Autorka akcentuje potrzebę poszerzania przestrzeni semantycznej w dyskursie podręcznikowym oraz konieczność uprawnienia przez szkołę otwartości poznawczej, co daje dzieciom/uczniom prawo do:
- wyrastania z egocentrycznego oglądu świata i poszerzania horyzontów własnej egzystencji o cele ogólne i wybiegające w przyszłość;
- poznawania siebie, rozumnego pielęgnowania indywidualności sprzężonej z empatią, odpowiedzialnością i troską o dobro ogólne;
- budowanie własnej tożsamości w dialogu z innymi, przy poszanowaniu inności w zróżnicowanej kulturowo wspólnocie oraz roztropnego spożytkowania czasu i przestrzeni oraz radzenia sobie z przeciwnościami losu.

Książka zawiera wyniki wnikliwych analiz zrekonstruowanych przez autorkę dyskursów podręcznikowego i dziecięcego oraz ich dramatyczną konfrontację. Paradygmat kognitywistyczny, rozumiany jako nowy kontekst teoriopoznawczy w badaniach edukacyjnych, stworzył możliwość uchwycenia podręcznikowych i uczniowskich sposobów kategoryzacji, dominujących typów racjonalności (taksonomicznej lub potocznej), a także stereotypowego i aksjologicznego opisu rzeczywistości.
Wprowadzenie5

1.Krytyczna refleksja o stanie współczesnej edukacji15

1.1.Pytania o źródła stagnacji szkoły15
1.2.Próba wskazania środków zaradczych18

2.Poszukiwanie miejsca dla dyskursu dziecięcego w psychologicznych teoriach uczenia się23

2.1.Znaczenie środowiska edukacyjnego w rozwijaniu możliwości poznawczych dzieci w teorii Lwa S. Wygotskiego25
2.2.Wspomaganie uczenia się w Brunerowskiej pedagogice wzajemności30
2.3.Rola społecznych interakcji i wspólnego zaangażowania w koncepcjach H. Rudolpha Schaffera i Davida Wooda35
2.4.Pobudzanie aktywności poznawczej w upośrednianym uczeniu się według koncepcji Reuvena Feuersteina i Pniny S. Klein oraz Ragnara Rommetveita41

3.Dyskursy podręcznikowy i dziecięcy w kognitywistycznym ujęciu krytyczno-emancypacyjnym50

3.1.Źródła paradygmatu kognitywistycznego50
3.2.Kognitywizm jako nowy kontekst teoriopoznawczy badań edukacyjnych  60
3.3.Kategorie dominacji i wyzwolenia w opisywaniu rzeczywistości edukacyjnej88
3.4.Sposoby rozumienia dyskursu podręcznikowego i dziecięcego94

4.Dyskurs podręcznikowy jako narzędzie dominacji100

4.1.Teksty podręcznikowe - w kręgu spraw dobrze znanych100
4.2.Koniunkturalizm pedagogiczny książki obrazkowej103
4.3.Model komunikacji generowany przez podręcznik106
4.4.Działania metodyczne podporządkowane koncepcji pedagogicznej podręcznika 111

5.Dyskurs dziecięcy jako forma edukacji wyzwalającej118

5.1.Warunki dorastania do wolności120
5.2.Wzrastanie w postawie empatii i odpowiedzialności131
5.3.Bycie wspólnotowe - dorastanie do poszanowania odrębności137
5.4.Dorastanie do roztropnego spożytkowania czasu i przestrzeni141

6.Wybór jakościowych strategii badawczych 149

6.1.W poszukiwaniu uzasadnień postępowania badawczego149
6.2.Rozszerzenie perspektywy, czyli o kognitywistycznych kategoriach badawczych154
6.3.Sformułowanie celów dla nowych wymiarów edukacji161
6.4.Wnikanie w głąb badanych zjawisk z perspektywy uczestniczącej164
6.5.Doświadczanie codzienności szkolnej171
6.6.Sposób prezentowania materiału174

7.Dyskurs podręcznikowy. Od dosłowności do idealizacji 176

7.1.Kody domu 176
7.2.Sfera szkoły 196
7.3.Kręgi wspólnoty 217
7.4.Pojmowanie czasu 229

8.Dyskurs dziecięcy. Wykraczanie poza obszar oczywistości 237

8.1.Wyobrażenie domu 238
8.2.Szkoła - jaka mogłaby być? 263
8.3.Razem z innymi - więzi wspólnotowe 277
8.4.To, co otacza, i to, czego nie widać 301

Zakończenie, czyli czas dla nowych pytań 322
Bibliografia 335

Książka "EBOOK Dominacja a wyzwolenie. Wczesnoszkolny dyskurs podręcznikowy i dziecięcy"
Monika Wiśniewska-Kin