EBOOK Certainty and doubt in academic discourse: Epistemic modality markers in English and Polish li - Krystyna Warchał

EBOOK Certainty and doubt in academic discourse: Epistemic modality markers in English and Polish li

4.00 Oceń książkę!

Autor: Krystyna Warchał

Wydawnictwo: Uniwersytet Śląski
ISBN: 9788380124561
EAN: 23F410E6EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: ...
Data wydania: 2015
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
6.50
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Przedmiotem pracy są językowe wykładniki stopnia pewności sądów w artykułach naukowych z dziedziny językoznawstwa w języku angielskim i polskim. Punktem wyjścia podjętych badań jest przekonanie, że różne tradycje intelektualne, w jakich kształtowała się polska i angielska komunikacja akademicka — tradycje odmiennie postrzegające status wiedzy naukowej i proces jej tworzenia, relację między autorem i czytelnikiem, czy wreszcie sam akt pisania i stopień dialogowości tekstu naukowego — mogą znajdować odzwierciedlenie w różnych przeświadczeniach dotyczących tego, czym jest fakt naukowy, a co pozostaje w sferze hipotez, założeń i propozycji oczekujących na potwierdzenie i akceptację środowiska akademickiego. Różnice te z kolei sugerowałyby, iż autorzy wywodzący się z tych dwóch kręgów kulturowych mogą przywiązywać różną wagę do wyraźnego oznaczania treści hipotetycznych oraz sądów, którym towarzyszy wysoki stopień pewności, oznaczać je w różny sposób, z różną częstotliwością i w różnych miejscach wywodu. Niniejsza praca podejmuje próbę ustalenia, czy różnice takie istnieją i, jeśli tak, których wykładników modalności epistemicznej dotyczą i jak przebiegają.


Praca może stanowić głos w dyskusji nad różnicami w stylach argumentacji akademickiej charakterystycznych dla poszczególnych kultur i dyscyplin, wnieść dane do badań porównawczych nad znaczeniami epistemicznymi i ich funkcją w różnych typach dyskursu oraz być punktem odniesienia dla dalszych analiz uwzględniających inne języki, gatunki i dyscypliny.
Contents

Introduction / 7

1. Academic discourse and its rhetoric / 11
1.1 Academic discourse community: its genres and values / 15
1.2 The cultural factor in academic communication / 18
1.3 English academic discourse: Previous studies / 22
1.3.1 Academic register(s) / 22
1.3.2 Academic genres / 26
1.3.3 Principal themes / 32
1.3.4 English as an academic lingua franca / 41
1.4 Polish academic discourse: Previous studies / 44
1.5 Concluding remarks / 50

2. Linguistic modality / 53
2.1 Approaches and concepts / 53
2.1.1 Sentential, sub-sentential and discourse modality / 54
2.1.2 Modality and mood / 55
2.1.3 Modality and the propositional content / 57
2.1.4 Modality and subjectivity / 59
2.1.5 Modality and the realis/irrealis distinction / 63
2.1.6 Modality and relevance / 67
2.2 Modal meanings and values / 71
2.2.1 The epistemic/deontic distinction and related modal subdomains / 71
2.2.2 The root/epistemic distinction / 74
2.2.3 Epistemicity, speaker-orientedness, and agent-orientedness / 79
2.2.4 Epistemicity and evidentiality / 83
2.2.5 Modal scales / 88
2.3 Epistemic modality markers / 92
2.3.1 Epistemic markers in English / 92
2.3.2 Epistemic markers in Polish / 99
2.4 Modality in academic discourse: Previous studies / 111
2.5 Concluding remarks / 120

3. The project / 123
3.1 Aims / 123
3.2 Corpus description / 125
3.3 The analysis / 127

4. Markers of (un)certainty in English and Polish linguistics articles / 133
4.1 High-value markers / 133
4.1.1 English / 133
4.1.2 Polish / 149
4.1.3 Discussion / 160
4.2 Middle-value markers / 166
4.2.1 English / 166
4.2.2 Polish / 187
4.2.3 Discussion / 205
4.3 Low-value markers / 213
4.3.1 English / 213
4.3.2 Polish / 233
4.3.3 Discussion / 246

5. Conclusions / 255

References / 265
Index of names / 291
Index of modality markers / 297

Streszczenie / 301
Zusammenfassung / 303
List of tables / 305
List of figures / 309

Książka "EBOOK Certainty and doubt in academic discourse: Epistemic modality markers in English and Polish li"
Krystyna Warchał