EBOOK Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne - Jolanta Lisek-Michalska

EBOOK Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne

4.00 Oceń książkę!

Autor: Jolanta Lisek-Michalska

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788379693474
EAN: 5AB01E2FEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 316
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
25.83
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Celem książki jest choćby częściowe uzupełnienie braków w zakresie badań metodą zogniskowanego wywiadu grupowego. Wprawdzie tytuł sugeruje, że jest ona poświęcona w sposób symetryczny zarówno metodologii, jak i etyce badań fokusowych, ale punkt ciężkości zdecydowanie położono na kwestie etyczne. Jest to zabieg celowy, wynikający z trzech przesłanek.
Po pierwsze, problemy metodologii badań fokusowych zostały szczegółowo rozpoznane przez licznych autorów, głównie amerykańskich - odwołania do wielu spośród nich znajdzie Czytelnik w tej książce.
Po wtóre, w zogniskowanym wywiadzie grupowym, ze względu na jego specyfikę, występuje wyjątkowo wiele elementów "etycznie wrażliwych" i są one znacznie bardziej złożone niż dzieje się to w przypadku innych metod badawczych. Tym samym zasługują na wnikliwą uwagę.
Po trzecie wreszcie, jest to rezultat przekonania, że postawa etyczna badacza w przypadku badań fokusowych w znacznym stopniu determinuje ich metodologię. Stanowi to antytezę wobec obowiązującego przez kilkadziesiąt lat pozytywistycznego podejścia do uprawiania badań w naukach społecznych, w którym dla rozważań o charakterze etycznym nie było miejsca. Motto tego modelu sprowadzało się do stwierdzenia: "Moja etyka to moja metodologia".
WSTĘP 7

ROZDZIAŁ 1. ZOGNISKOWANY WYWIAD GRUPOWY — CHARAKTERYSTYKA METODY
WPROWADZENIE 13
FOKUS — GENEZA 14
FOKUS — DEFINICJA I RODZAJE 16
Dobór uczestników 21
Grupa fokusowa 23
Role grupowe 27
Dynamika grupowa 28
Moderator 40
Sesja — organizacja 43
Sesja — przebieg 44
MITY NA TEMAT FOKUSA 49
WADY I ZALETY BADAŃ FOKUSOWYCH 53
FGI A SURVEYE 55
FOKUS A WYWIAD INDYWIDUALNY 64
PODSUMOWANIE 71

ROZDZIAŁ 2. ETYKA W NAUCE I BADANIACH SPOŁECZNYCH
WPROWADZENIE 75
KODEKSY ZAWODOWE — ZA I PRZECIW 77
ETOS NAUKI — ETYKA BADAŃ NAUKOWYCH 85
ETYKA W BADANIACH SPOŁECZNYCH 98
PROBLEMY ETYCZNE W TECHNIKACH BADAWCZYCH 105
PODSUMOWANIE 109

ROZDZIAŁ 3. ETYKA BADAŃ FOKUSOWYCH W KONTEKŚCIE ELEMENTÓW METODY BADAWCZEJ
WPROWADZENIE 113
PROBLEMY WYNIKAJĄCE Z ELEMENTÓW PROCEDURY 114
Lokalizacja badania 114
Rejestracja przebiegu sesji 120
Informacje przekazywane badanym w fazie rekrutacji a ich wyobrażenia o przebiegu sesji 121
Świadoma zgoda na udział w badaniu 123
Rejestracja i podgląd przebiegu sesji 129
Obecność innych uczestników badania 133
Czas trwania sesji 137
PROBLEMY ETYCZNE WYNIKAJĄCE ZE SPECYFIKI METODY FGI 138
Tematyka badania (drażliwość, trudność, kontrowersyjność) 138
Treść wypowiedzi uczestników: możliwość modyfikacji opinii innych uczestników, konsekwencje dla samooceny badanych 141
CHARAKTER NARZĘDZIA (SCENARIUSZ MODERATORA) — RODZAJ PYTAŃ I ZADAŃ STAWIANYCH UCZESTNIKOM, TECHNIKI PROJEKCYJNE 153
RELACJE MIĘDZY UCZESTNIKAMI I POMIĘDZY UCZESTNIKAMI A MODERATOREM 159
Porównanie pod kątem zagadnień etycznych kontaktu ankieter — respondent w wywiadzie kwestionariuszowym i uczestnicy — moderator w fokusie 159
PROBLEMY ETYCZNE ZWIĄZANE Z ROLĄ MODERATORA 167
PROBLEMY ETYCZNE REALIZATORA BADAŃ 170
Selekcja/rekrutacja uczestników sesji 170
Relacja moderator — badacz, moderator — zleceniodawca 176
KONSEKWENCJE DLA OBIEKTU BADANIA 179
ETYKA FOKUSOWA W PRAKTYCE BADAWCZEJ 181
PODSUMOWANIE 189

ROZDZIAŁ 4. ETYCZNE ASPEKTY BADAŃ FOKUSOWYCH Z UDZIAŁEM DZIECI I MŁODZIEŻY
WPROWADZENIE 193
KODEKSY ETYCZNE 194
ŚWIADOMA ZGODA 201
POUFNOŚĆ 204
DYLEMATY ETYCZNE W BADANIACH Z UDZIAŁEM DZIECI 205
PRZYCZYNY ZAGROŻEŃ O CHARAKTERZE ETYCZNYM W BADANIACH Z UDZIAŁEM DZIECI 207
ROZWIĄZYWANIE W PRAKTYCE BADAWCZEJ PROBLEMÓW ETYCZNYCH W BADANIACH FOKUSOWYCH Z UDZIAŁEM DZIECI 209
PODSUMOWANIE 221

ROZDZIAŁ 5. ZASTOSOWANIE METODY FGI DO ROZWOJU METODOLOGII BADAŃ OSÓB STARSZYCH
WPROWADZENIE 225
CECHY WIEKU PODESZŁEGO W KONTEKŚCIE
METOD BADAŃ SPOŁECZNYCH 226
BADANIE PERCEPCJI TECHNIK OTRZYMYWANIA MATERIAŁU — PRZYCZYNEK DO BADANIA METODOLOGII I ETYKI BADAŃ SPOŁECZNYCH Z UDZIAŁEM SILVER GENERATION 229
PODSUMOWANIE 238

ZAKOŃCZENIE 241

ANEKS
ZAŁĄCZNIK 1. David B. Resnik, Kalendarium wydarzeń (od 1931 r. do teraz) 247
ZAŁĄCZNIK 2. Badanie uczestników sesji fokusowych metodą wywiadów swobodnych. Dyspozycje do wywiadu 261
ZAŁĄCZNIK 3. Formularz zgody rodzica/opiekuna prawnego 273
ZAŁĄCZNIK 4. Formularz zgody dziecka 275
ZAŁĄCZNIK 5. Projekt Speak Up! Scenariusz FGI 277
ZAŁĄCZNIK 6. Scenariusz zogniskowanego wywiadu grupowego do badania problematyki przemocy wśród dzieci i młodzieży 285
BIBLIOGRAFIA 291

Książka "EBOOK Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne"
Jolanta Lisek-Michalska