Między dziennikarstwem a public relations istnieją wielorakie związki. Na przykład część materiałoacute;w w kampaniach public relations jest umieszczana w mediach. Dla specjalistoacute;w z dziedziny PR bardzo ważne są wiedza i umiejętności dziennikarskie. Poza tym znajomość środowiska dziennikarskiego w public relations ma kluczowe znaczenie w media relations. Punktoacute;w stycznych obu dziedzin jest znacznie więcej, o czym świadczy roacute;wnież to, że w uczelniach kształcących dziennikarzy są wykładane przedmioty związane z public relations.
W XXI wieku obserwujemy rozwoacute;j medioacute;w masowych: rosnącą liczbę kanałoacute;w i roacute;żnicowanie się form przekazu, przekształcenia instytucjonalne, zmiany rynkowe i dotyczące odbioru. Jeżeli chodzi o skutki społeczne, to jedne zmiany mogą oznaczać korzyści, inne zaś wzbudzają uzasadniony niepokoacute;j. Nie jest to obojętne ani dla dziennikarzy ani dla PR-owcoacute;w jako dla grup zawodowych.
Książka zawiera artykuły specjalistoacute;w mających doświadczenie w jednej, jak i w drugiej dziedzinie, zaroacute;wno praktykoacute;w, jak i teoretykoacute;w. Zamiarem autoroacute;w jest ukazanie z jednej strony związkoacute;w między dziennikarstwem a PR, a z drugiej strony roacute;żnorodnych form działalności w tych dziedzinach.
Dlatego tematyka jest bardzo zroacute;żnicowana: od etycznych aspektoacute;w pracy w obydwu zawodach, poprzez możliwości dywersji w mediach przy użyciu środkoacute;w z pogranicza propagandy i PR, oddziaływania public relations w warunkach kryzysowych oraz w pracy urzędnikoacute;w samorządowych, aż po prasę młodzieżową i ezoteryczną. Jest to zatem rodzaj panoramicznego ujęcia tej problematyki.
Autorzy są pracownikami kilku uczelni: Społecznej Akademii Nauk (filii w Warszawie), Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach. Pracują ponadto w rozmaitych instytucjach jako praktycy.
Książka "Dziennikarstwo a public relations"