Airport City. Strefa okołotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne. Monografia - Michał Stangel

Airport City. Strefa okołotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne. Monografia

4.00 Oceń książkę!

Autor: Michał Stangel

Wydawnictwo: Helion
ISBN: 9788324690176
EAN:
Format: 210 x 210 mm
Oprawa: twarda
Stron: 160
Data wydania: 2014-01-31
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
72.99
książka
88.47zł
książka
89.00zł
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Porty lotnicze mają szczegoacute;lne znaczenie dla wspoacute;łczesnych miast. Są nie tylko miejscami, w ktoacute;rych startują i lądują samoloty, lecz także punktami węzłowymi, gdzie łączy się lokalność i globalność. Węzły transportowe zawsze pełniły istotną rolę w powstawaniu i rozwoju miast. Porty morskie, stacje kolejowe czy ważniejsze skrzyżowania droacute;g były miejscami intensywnych kontaktoacute;w, gdzie rozwijały się struktury osadnicze. Stawały się ośrodkami wzrostu gospodarczego, a jako uprzywilejowane lokalizacje przyciągały inwestycje i stawały się przedmiotem intensywnego zagospodarowania przestrzennego. Podobne zjawisko można zaobserwować w przypadku lotnisk, a wraz ze wzrostem ilości przewożonych pasażeroacute;w i ładunkoacute;w terminal pasażerski obrasta szeregiem dodatkowych funkcji. Strefy okołolotniskowe to miejsca prestiżowe i dobrze skomunikowane, ktoacute;re przyciągają nowe funkcje komercyjne. Kolejne inwestycje powstają często na zasadzie bdquo;efektu kuli śnieżnejrdquo;, co prowadzi do tworzenia nowego typu obszaroacute;w zurbanizowanych, nazywanych bdquo;Airport Cityrdquo;. Są to miejsca, gdzie koncentruje się przepływ ludzi, doacute;br i kapitału i gdzie ogniskują się wspoacute;łczesne procesy urbanizacji w globalnej gospodarce. Ale czy bdquo;Airport Cityrdquo; ma się tak do city, jak galeria handlowa do galerii albo park przemysłowy do parku? Czy w miejscach tych może powstać przestrzeń miejska, a jeśli tak, to jakiego rodzaju jest to miasto?

Na podkreślenie zasługuje nowatorskość (w polskich realiach) problemu badawczego podjętego przez Autora. Zagadnienie to, mimo realizacji rozmaitych studioacute;w teoretycznych i projektowych, nie doczekało się jeszcze bowiem w polskim piśmiennictwie należytego opracowania.

Ujęcie tematu świadczy o dogłębnej znajomości zagadnienia przez Autora. Praca bazuje na wspoacute;łczesnej, aktualnej literaturze przedmiotu, co pozwoliło na przedstawienie najnowszego stanu wiedzy w odniesieniu do omawianych problemoacute;w.

Praca może stać się przedmiotem zainteresowania zaroacute;wno studentoacute;w szkoacute;ł architektury i urbanistyki jak i geografii, gospodarki przestrzennej, ekonomii i zarządzania. Jednocześnie stanowić może ona cenna pozycje literatury dla praktykujących urbanistoacute;w i samorządowcoacute;w.
Dr hab. inż. arch. Piotr Lorens, profesor Politechniki Gdańskiej

Książka "Airport City. Strefa okołotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne. Monografia"
Michał Stangel