Porty lotnicze mają szczegoacute;lne znaczenie dla wspoacute;łczesnych miast. Są nie tylko miejscami, w ktoacute;rych startują i lądują samoloty, lecz także punktami węzłowymi, gdzie łączy się lokalność i globalność. Węzły transportowe zawsze pełniły istotną rolę w powstawaniu i rozwoju miast. Porty morskie, stacje kolejowe czy ważniejsze skrzyżowania droacute;g były miejscami intensywnych kontaktoacute;w, gdzie rozwijały się struktury osadnicze. Stawały się ośrodkami wzrostu gospodarczego, a jako uprzywilejowane lokalizacje przyciągały inwestycje i stawały się przedmiotem intensywnego zagospodarowania przestrzennego. Podobne zjawisko można zaobserwować w przypadku lotnisk, a wraz ze wzrostem ilości przewożonych pasażeroacute;w i ładunkoacute;w terminal pasażerski obrasta szeregiem dodatkowych funkcji. Strefy okołolotniskowe to miejsca prestiżowe i dobrze skomunikowane, ktoacute;re przyciągają nowe funkcje komercyjne. Kolejne inwestycje powstają często na zasadzie bdquo;efektu kuli śnieżnejrdquo;, co prowadzi do tworzenia nowego typu obszaroacute;w zurbanizowanych, nazywanych bdquo;Airport Cityrdquo;. Są to miejsca, gdzie koncentruje się przepływ ludzi, doacute;br i kapitału i gdzie ogniskują się wspoacute;łczesne procesy urbanizacji w globalnej gospodarce. Ale czy bdquo;Airport Cityrdquo; ma się tak do city, jak galeria handlowa do galerii albo park przemysłowy do parku? Czy w miejscach tych może powstać przestrzeń miejska, a jeśli tak, to jakiego rodzaju jest to miasto?
Na podkreślenie zasługuje nowatorskość (w polskich realiach) problemu badawczego podjętego przez Autora. Zagadnienie to, mimo realizacji rozmaitych studioacute;w teoretycznych i projektowych, nie doczekało się jeszcze bowiem w polskim piśmiennictwie należytego opracowania.
Ujęcie tematu świadczy o dogłębnej znajomości zagadnienia przez Autora. Praca bazuje na wspoacute;łczesnej, aktualnej literaturze przedmiotu, co pozwoliło na przedstawienie najnowszego stanu wiedzy w odniesieniu do omawianych problemoacute;w.
Praca może stać się przedmiotem zainteresowania zaroacute;wno studentoacute;w szkoacute;ł architektury i urbanistyki jak i geografii, gospodarki przestrzennej, ekonomii i zarządzania. Jednocześnie stanowić może ona cenna pozycje literatury dla praktykujących urbanistoacute;w i samorządowcoacute;w.
Dr hab. inż. arch. Piotr Lorens, profesor Politechniki Gdańskiej
Książka "Airport City. Strefa okołotniskowa jako zagadnienie urbanistyczne. Monografia"
Michał Stangel