Libra - Don DeLillo

Libra

4.00 Oceń książkę!

Autor: Don DeLillo

Wydawnictwo: Noir sur Blanc
ISBN: 9788373922204
EAN:
Format: 145 x 235
Oprawa: miękka
Stron: 436
Data wydania: 2007-01-19
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
29.99
książka
34.97zł
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
Dziewiąta powieść Dona DeLillo Libra (1988) czerpie tytuł ze znaku zodiaku Lee Harveya Oswalda, znaku Wagi. Podobnie jak w innych jego powieściach fabuła, temat i struktura są starannie wyważone, autor prowokuje czytelnika mądrym zastosowaniem wiedzy historycznej, dramatycznym rozwojem akcji i bardzo precyzyjną konstrukcją opowieści, koncentrującej się na osobie Oswalda, przedstawionego w sposób niezwykle sugestywny i niepokojący.
Po raz pierwszy widzimy go jako dwunastolatka, rozmawiającego z matką, potem spotykamy go jako żołnierza piechoty morskiej. Czytelnikowi Oswald może stać się w pewnym sensie bliski, ponieważ jest typem osoby, z którym prawie każdy się kiedyś spotkał: rozpaczliwie chce zmieniać świat, ale nie jest w stanie utrzymać żadnej pracy. Pragnie żyć w utopijnym społeczeństwie opierającym się na zasadach równości i przyzwoitości, ale bije własną żonę. Czyta wnikliwie Marksa i Engelsa, a także, kiedy dowiedział się, że to ulubiony bohater Kennedy'ego, powieści o Jamesie Bondzie, jednak kiedy próbuje napisać swój pamiętnik, nie jest w stanie sklecić jednego przyzwoitego zdania. Ma wiele do zaoferowania światu, ale brak mu wykształcenia, wyszkolenia i okazji. Miota się ze skrajności w skrajność, coraz bardziej spadając w dół.
Wyjeżdża do Związku Radzieckiego, dostaje tam monotonną pracę w fabryce, uważa więc, że jego możliwości są niewykorzystywane. Rozczarowany wraca do Stanów. Zostaje zwolniony z piechoty z naganą, FBI siedzi mu na karku, żona tęskni za Mateczką Rosją, szef wyrzuca go za niekompetencję. Usiłuje zbiec na Kubę przez Meksyk, ale nie dostaje wizy. W końcu nie ma się już do kogo zwrócić...
Fabuła książki opiera się na faktach historycznych, historia jest tu powiązaniem różnych spisków: rząd USA planuje inwazję na Kubę, a agenci CIA chcą zemścić się na prezydencie Kennedym za jego niemrawe poparcie dla operacji w Zatoce Świń. Kubańscy emigranci spiskują przeciwko niemu z tych samych przyczyn, dodając do tego podejrzenia, że pragnie on zbliżenia z reżimem Castro. Jest też samotny strzelec, Oswald, który z kolei spiskuje przeciwko status quo, w którym przyszło mu żyć, a historia i okoliczności knują spisek przeciw niemu samemu. Choć powieść ma wiele wątków, jest dziełem doskonale skonstruowanym i błyskotliwym. Libra jest tak interesująca i daje tyle do myślenia, ponieważ DeLillo posiada nadzwyczajną umiejętność wplatania krytyki literackiej w narrację, nie zakłócając przy tym biegu akcji. Postacie tej wielkiej opowieści snują swoje opowiadania: agenci CIA i kubańscy emigranci wciąż na nowo wspominają stare historie spiskowe i piszą zmyślone, żeby utrzymać się przy życiu. Oswald, skłaniający się ku Związkowi Radzieckiemu, ma nadzieję napisać kiedyś opowiadania o amerykańskim dyslektyku - fascynują go słowa same w sobie, a nie znaczenia, które ze sobą niosą. DeLillo starannie miesza fikcję z historią i nieodwołalnie prowadzi nas do Dallas, 22 listopada 1963 r. Postacie autentyczne (Jack Ruby, Oswald, jego matka i rosyjska żona) są bardzo ludzkie, a ich historie rozwijają się, coraz bardziej wciągając czytelnika. Libra przeciwstawia krystalicznie czystą wersję wydarzeń według DeLillo zamazanej rzeczywistości licznych filmów i innych dzieł na ten temat i zadaje pytanie charakterystyczne być może dla całej twórczości DeLillo: Dlaczego spodziewamy się, że z fikcyjnej fabuły dowiemy się prawdy? Dlaczego powieściopisarz ma nam opowiedzieć, jak było naprawdę? I wreszcie, jaką prawdę objawia nam fikcyjna fabuła?

Książka "Libra"
Don DeLillo