Architektura Biznes, prawo, finanse Ciąża, wychowanie Dom, ogród Ezoteryka, magia Film, teatr Fotografia, edycja zdjęć Historia Hobby, kolekcjonerstwo Internet, komputery Krajoznawcze Kuchnia, potrawy Malarstwo, rysunek Moda, uroda Motoryzacja, transport Pierwsza pomoc, zdrowie Pozostałe Przyroda, krajobrazy Rękodzieło, biżuteria, szycie Rozwój osobisty Seks, relacje partnerskie Sport, forma fizyczna Sztuka, architektura Taniec, śpiew, muzyka Technika Wiara, duchowość Zwierzęta domowe, hodowlane
Pozostałe Thrillery, sensacyjne, kryminałyO wyjątkowości książki Thomasa Elsaessera i Malte Hegenera, czołowych, wspoacute;łczesnych teoretykoacute;w filmu, decyduje dokonanie kluczowych podziałoacute;w omawianej dziedziny już w punkcie wyjścia. Patrzą oni bowiem na teorię filmu od samego początku jako na zjawisko historyczne i uwarunkowane instytucjonalnie.
Autorzy zwracają uwagę na fakt, że teoria filmu często powstawała wśroacute;d środowisk propagujących określone "estetyczne przekonania", ideologiczne cele kina, faworyzowała pewne rozwiązania, lobbując niejako za pewnymi możliwościami i w ten sposoacute;b zakreślając horyzont myślenia o filmie. Teoria filmu nigdy nie była bowiem "niewinna" i czysto naukowa, a tworzący ją filozofowie, psychologowie, akademicy zawsze sprzyjali pewnym formom robienia filmoacute;w. Przykładem tego typu zjawiska była np. grupa skupiona wokoacute;ł słynnych Cahier du cinema lub rosyjscy formaliści. Pierwsi w jawny sposoacute;b faworyzowali kino nowofalowe i charakterystyczne dla niego zaangażowanie społeczne, niecodzienne rozwiązania formalne, efekty obcości itp. W przypadku rosyjskich formalistoacute;w związek teoretyka z praktykiem (i jednocześnie pewną postawą ideową) jest jeszcze silniejszy. Ustalenie zależności teorii filmu od określonych ideologii i nurtoacute;w w kinie jest pierwszym punktem wyjścia autoroacute;w książki.
Książka "Horyzonty kina. Kino i zmysły: teoria filmu"
Thomas Elsaesser; Malte Hagener