EBOOK Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków - Piotr Czekierda

EBOOK Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków

4.00 Oceń książkę!

Autor: Piotr Czekierda

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326483653
EAN: 5499D828EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 336
Data wydania: 2015
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
49.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Tutoring jako metoda edukacji spersonalizowanej, traktująca rozwój podopiecznego holistycznie, staje się coraz bardziej popularna. W opinii jej prekursorów oraz praktyków jest ona szansą na powrót do źródeł edukacji i odnowienie relacji mistrz-uczeń. Metoda ta, oparta na personalizmie, klasycznej koncepcji cnót i osiągnięciach psychologii pozytywnej oraz wyposażona w nowoczesne narzędzia edukacyjne, pozwala odkrywać pełnię potencjału podopiecznego, by mógł on wykorzystywać swoje talenty i mocne strony dla dobra własnego i innych. Niewątpliwym walorem tej książki jest jej kompleksowość: autorzy kładą nacisk zarówno na wnikliwy opis teoretycznych podstaw metody, jak i na konkretne przykłady jej zastosowania.
Wstęp  9
Część I. Co to jest tutoring? Kim jest tutor?  13
Rozdział 1. Czym jest tutoring?  15Piotr Czekierda
Instytucje są tak dobre jak ludzie, którzy je tworzą  16
Edukacja masowa, zindywidualizowana i spersonalizowana  18
Mistrz, który pozwala spojrzeć głębiej  22
Proces tutoringu i jego rodzaje (tutoring naukowy i rozwojowy)  24
Tutoring, coaching, mentoring - różnice i podobieństwa  27
Inspirować do wielkości  34
Rozdział 2. Fundamenty i źródła tutoringu  37Bartosz Fingas
Relacja mistrz-uczeń  39
Edukacja spersonalizowana i etyka cnót  45
Psychologia pozytywna  51
Tutoring - między ideałem a rzeczywistością  58
Rozdział 3. Praca tutorska i proces stawania się tutorem  62Marcin Szala
Specyfika pracy tutora  62
Stawanie się tutorem  71
Proces kształcenia tutorów  79
Podsumowanie  88
Rozdział 4. Tutoring nie jest tani. Dlaczego się opłaca i jak go finansować?  89Damian Godlewski
Jakie zasoby są potrzebne, by wdrożyć tutoring?  89
Wdrażanie tutoringu w szkole. Ile to kosztuje?  90
Jakie są długofalowe korzyści z wdrażania tutoringu?  93
Sposoby finansowania programów tutoringowych  98
Podsumowanie  110
Część II. Tutoring - obszary zastosowań i badania  113
Rozdział 1. Tutoring szkolny - personalizacja edukacji  115Paweł Zuchniewicz
Bitwa o człowieka  115
Razem możemy więcej  117
Personalizacja a indywidualizacja  120
Rzecznik  122
Rozdział 2. Tutoring akademicki - pomiędzy epistemą a doxą. Tożsamość metody w kontekście kształcenia uniwersyteckiego  123Beata Karpińska-Musiał
Wprowadzenie  123
Skąd takie pozycjonowanie tutoringu w teorii i praktyce akademickiej?  124
Doxa i epistema w tutoringu - spotkanie idei z doświadczeniem  127
Tutoring a przywództwo ideowe z punktu widzenia pedagogiki  129
Tutoring a epistemiczne struktury poznawcze - perspektywa językoznawcza i dydaktyczna  131
Podmiot "stający się" i "tożsamość narracyjna" - hermeneutyka Paula Ricouera a mechanizmy działające w metodzie tutoringu akademickiego  133
Podsumowanie oraz kontekst wdrożeń w instytucji kształcenia wyższego HEI  135
Rozdział 3. Badania: tutoring w opinii nauczycieli akademickich - perła z lamusa czy perła do lamusa?  140Marta Kowalczuk-Walędziak
Wprowadzenie  140
Metodologia badań  142
Analiza wyników badań  144
Dyskusja i wnioski końcowe  154
Rozdział 4. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych  159Joanna Pysik
Charakterystyka tutoringu w organizacjach społecznych  159
Cele osiągane w tutoringu w projektach społecznych  160
Tutoring szansą dla organizacji pozarządowych  163
Korzyści płynące z tutoringu w organizacjach społecznych  165
Rozdział 5. Tutoring a edukacja domowa  169Marek Budajczak
Główne terminy i ich definicje  170
Interrelacje między tutoringiem a edukacją domową  171
Społeczne perspektywy rozwijania relacji tutoring-edukacja domowa i ich stosunek do oświaty zbiorowej  176
Część III. Studia przypadków  179
Wprowadzenie: Co ma wpływ na skuteczne wdrożenie tutoringu? Kilka ważnych uwag na marginesie  181Krzysztof Słaboń
Proaktywność / kreatywne podejście do rzeczywistości / przywództwo  182
Budowanie zespołu, potęga pytania "dlaczego?" i wspólna wizja  183
Myślenie strategiczne i zmiana  185
Rozdział 1. Tutoring w szkole  187
Tutoring w Gimnazjum nr 58 im. Jana Nowaka-Jeziorańskiego w Poznaniu  187Miłosz Piękny, Katarzyna Rudnicka
Tutoring w 2 Społecznym Liceum Ogólnokształcącym w Warszawie - jak wdrażaliśmy tutoring  196Magdalena Niemczuk-Kobosko
Tutoring w Zespole Szkół nr 6 we Wrocławiu  206Joanna Godlewska, Natalia Gorzkowska
Tutoring w szkole "Żagle" Stowarzyszenia "Sternik"- między szkołą a rodziną  215Paweł Zuchniewicz
Rozdział 2. Tutoring akademicki  224
Tutoring na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie - Wydziałowa Indywidualna Ścieżka Edukacyjna  224Łukasz Danel, Jakub Kwaśny, Agnieszka Żur
Tutoring w Kolegium "Artes Liberales"  232Krzysztof Rutkowski
Tutoring na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego  239Ewa Szymczak, Mirosława Malinowska
Tutoring na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego - w trosce o jakość w ilości  244Beata Karpińska-Musiał
Tutoring na uniwersytetach w Oksfordzie i Cambridge  255Marcin Szala
Rozdział 3. Tutoring w organizacjach pozarządowych i projektach społecznych  266
Tutoring w Stowarzyszeniu Praktyków Kultury  266Daniel Brzeziński
Tutoring w Akademii Przyszłości Stowarzyszenia Wiosna - nie rybę, nie wędkę, ale mentalność wędkarza  270Anna Wilczyńska, Anna Żaczek
Tutoring w Szkole Liderów  280Małgorzata Lelonkiewicz, Agnieszka Szelągowska
Tutoring w Programie Tutor Collegium Wratislaviense i Fundacji Dorastaj z Nami  291Joanna Pysik
Część IV. Wywiady  301
Wywiad z Tomaszem Krupskim, podopiecznym w Programie Tutor  303
Wywiad z Małgorzatą Witczak i Katarzyną Jędrzak, tutorkami z I Liceum Ogólnokształcącego im. Hugona Kołłątaja w Krotoszynie  308
Wywiad z dr Sabiną Ratajczak, tutorką, prodziekan Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej  314
Wywiad z dr Ewą Szymczak, prodziekan ds. kształcenia, Wydział Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego  323
O autorach  329

Książka "EBOOK Tutoring. Teoria, praktyka, studia przypadków"
Piotr Czekierda