EBOOK Psychospołeczne bariery zaspokajania potrzeb pracowników. Diagnozowanie sytuacji pracy - Jolanta Bieńkowska

EBOOK Psychospołeczne bariery zaspokajania potrzeb pracowników. Diagnozowanie sytuacji pracy

4.00 Oceń książkę!

Autor: Jolanta Bieńkowska

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788375259155
EAN: A72D5D89EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 252
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
22.80
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Między pracownikami a pracodawcami istnieje układ oparty na wymianie. Pracodawca potrzebuje pracy ludzkiej do realizacji swoich przedsięwzięć. Pracownik oczekuje w zamian rekompensaty, nie tylko w postaci zapłaty. Układ ten byłby idealny, gdyby oczekiwania obu stron mogły być w pełni zaspokajane. W rzeczywistości trudno o zrównoważenie aspiracji obu stron. Pracodawcy chcą, aby pracownicy pracowali więcej i chętniej. Ci drudzy wysuwają zastrzeżenia, co do poziomu zaspokojenia ich potrzeb. Każdy chce osiągnąć jak najwięcej, ale przewaga sił leży po stronie dających zatrudnienie. To oni dyktują warunki, od których zależy zadowolenie ludzi świadczących pracę. Podejmując próbę rozwiązania tego problemu, najlepiej zatem dążyć do konsensusu, czyli usuwać powody niedogodności odczuwanych przez pracowników tak, aby mogli oni lepiej wykonywać swoje zadania.
WSTĘP               11

ROZDZIAŁ I. CHARAKTERYSTYKA POTRZEB PRACOWNIKÓW W ORGANIZACJI           19

1.PROBLEMATYKA POTRZEB LUDZKICH W ORGANIZACJI19

1.1.Istota zagadnienia potrzeb pracowników w organizacji19
1.2.Problemy wykorzystania potrzeb w motywowaniu do pracy24
1.3.Ekonomia bodźców27

2.CHARAKTERYSTYKA POTRZEB LUDZKICH29

2.1.Rozumienie potrzeb ludzkich29
2.2.Klasyfikacja potrzeb ludzkich wg A. Maslowa30
2.3.Uzasadnienie wyboru teorii A. Maslowa32

3.WŁASNOŚCI POTRZEB34

3.1.Hierarchia potrzeb34
3.2.Motywacyjna siła potrzeb36
3.3.Indywidualność struktury potrzeb39
3.4.Świadomość potrzeb42

4.TREŚĆ POTRZEB PRACOWNIKÓW44

4.1.Potrzeby fizjologiczne45
4.2.Potrzeby bezpieczeństwa46
4.3.Potrzeby przynależności49
4.4.Potrzeby szacunku51
4.5.Potrzeby samorealizacji53

5.PODSUMOWANIE55

ROZDZIAŁ II. CZYNNIKI SYTUACJI PRACY WARUNKUJĄCE POWSTAWANIE PSYCHOSPOŁECZNYCH BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB PRACOWNIKÓW         57

1.ELEMENTY SYTUACJI PRACY57

2.STYL KIEROWANIA59

2.1.Teoretyczne przesłanki podejścia do kierowania ludźmi60
2.2.Uwarunkowanie wyboru stylu kierowania w kontekście potrzeb ludzkich63
2.3.Kryteria oceny stylu kierowania67

3.KULTURA ORGANIZACYJNA68

3.1.Wartości kulturowe a potrzeby ludzkie69
3.2.Udział kadry kierowniczej w tworzeniu kultury71
3.3.Problem ujednolicania zachowań przez kulturę organizacyjną73
3.4.Kryteria oceny kultury organizacyjnej75

4.STRUKTURA ORGANIZACYJNA76

4.1.Konsekwencje strukturalizacji zachowań ludzi w organizacji77
4.2.Niesprawność regulacyjna strukturalizacji79
4.3.Kryteria oceny struktury organizacyjnej81

5.FUNKCJA PERSONALNA82

5.1.Idee zarządzania zasobami ludzkimi83
5.2.Realia wypełniania funkcji personalnej84
5.3.Podmiot realizacji funkcji personalnej85
5.4.Nieskuteczność zadań personalnych86
5.5.Kryteria oceny realizacji funkcji personalnej88

6.PODSUMOWANIE89

ROZDZIAŁ III. MODEL SYTUACYJNY PSYCHOSPOŁECZNYCH BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB PRACOWNIKÓW ZWIĄZANYCH Z SYTUACJĄ PRACY         93

1.OPIS BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB LUDZKICH93

1.1.Definicja barier zaspokajania potrzeb93
1.2.Charakterystyka barier zaspokajania potrzeb95
1.3.Konsekwencje występowania barier zaspokajania potrzeb99
1.4.Schemat powstawania bariery101

2.BARIERY ZASPOKOJENIA POTRZEB FIZJOLOGICZNYCH105

2.1.Bariera kierownicza105
2.2.Bariera kulturowa107
2.3.Bariera strukturalna108
2.4.Bariera personalna110

3.BARIERY ZASPOKOJENIA POTRZEB BEZPIECZEŃSTWA112

3.1.Bariery zaspokojenia potrzeb bezpieczeństwa emocjonalnego112
3.1.1.Bariera kierownicza113
3.1.2.Bariera kulturowa116
3.1.3.Bariera strukturalna120
3.1.4.Bariera personalna122
3.2.Bariery zaspokojenia potrzeb bezpieczeństwa materialnego124
3.2.1.Bariera kierownicza125
3.2.2.Bariera kulturowa128
3.2.3.Bariera strukturalna129
3.2.4.Bariera personalna131

4.BARIERY ZASPOKOJENIA POTRZEB PRZYNALEŻNOŚCI135

4.1.Bariera kierownicza136
4.2.Bariera kulturowa138
4.3.Bariera strukturalna140
4.4.Bariera personalna141

5.BARIERY ZASPOKOJENIA POTRZEB UZNANIA142

5.1.Bariera kierownicza143
5.2.Bariera kulturowa145
5.3.Bariera strukturalna146
5.4.Bariera personalna148

6.BARIERY ZASPOKOJENIA POTRZEB SAMOREALIZACJI150

6.1.Bariera kierownicza150
6.2.Bariera kulturowa153
6.3.Bariera strukturalna154
6.4.Bariera personalna156

7.PODSUMOWANIE158

ROZDZIAŁ IV. EMPIRYCZNA WERYFIKACJA MODELU BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB PRACOWNIKÓW W ORGANIZACJI161

1.METODYKA BADANIA BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB PRACOWNIKÓW W ORGANIZACJI161

1.1.Cel i przedmiot badań własnych161
1.2.Opis narzędzia badawczego163
1.3.Analiza rzetelności narzędzia badawczego167

2.RAPORT Z BADANIA PSYCHOSPOŁECZNYCH BARIER ZASPOKAJANIA POTRZEB PRACOWNIKÓW ZWIĄZANYCH Z SYTUACJĄ PRACY169

2.1.Przebieg badania169
2.2.Wyniki badania170
2.2.1.lucz do interpretacji wyników badania170
2.2.2.Weryfikacja barier zaspokajania potrzeb pracowników w organizacji 174
2.2.3.rakterystyka barier zdiagnozowanych w badanej próbie176
2.2.4.Weryfikacja występowania barier zaspokojenia potrzeb w grupie osób zajmujących stanowisko kierownicze178
2.2.5.Ocena zależności wypowiedzi występujących w dwóch wymiarach181
2.2.6.Określenie "obszaru słabości organizacji"182

3.PODSUMOWANIE BADAŃ186

ZAKOŃCZENIE189

ZAŁĄCZNIK NR 1. LISTA PROBLEMÓW PRACOWNIKÓW193
ZAŁĄCZNIK NR 2. ANKIETA BADANIA194
ZAŁĄCZNIK NR 3. WYKAZ PROBLEMÓW PRACOWNIKÓW BADANEJ ORGANIZACJI202
ZAŁĄCZNIK NR 4. "TRANSKRYPCJA" WYWIADU SWOBODNEGO POGŁĘBIONEGO TRAKTOWANEGO JAKO ZWIAD BADAWCZY203
ZAŁĄCZNIK NR 5. CHARAKTERYSTYKA PRÓBY BADAWCZEJ 207
ZAŁĄCZNIK NR 6. ANALIZA ZALEŻNOŚCI MIĘDZY BADANYMI  ZMIENNYMI 208
ZAŁĄCZNIK NR 7. STRUKTURA ZALEŻNOŚCI MIĘDZY ZDIAGNOZOWANYMI BARIERAMI A ZMIENNYMI SPOŁECZNO-DEMOGRAFICZNYMI 209
ZAŁĄCZNIK NR 8. STRUKTURA ZALEŻNOŚCI MIĘDZY BARIERAMI ZDIAGNOZOWANYMI W GRUPIE OSÓB ZAJMUJĄCYCH STANOWISKO KIEROWNICZE A ZMIENNYMI SPOŁECZNO-DEMOGRAFICZNYMI 216
ZAŁĄCZNIK NR 9. ANALIZA WYNIKÓW UZYSKANYCH W POSZCZEGÓLNYCH CZĘŚCIACH ANKIETY 220

SPIS TABEL 239
SPIS RYSUNKÓW 241
BIBLIOGRAFIA 243

Książka "EBOOK Psychospołeczne bariery zaspokajania potrzeb pracowników. Diagnozowanie sytuacji pracy"
Jolanta Bieńkowska