EBOOK Przymrużonym okiem. Radość czytania satyryków - Izabela Mikrut

EBOOK Przymrużonym okiem. Radość czytania satyryków

4.00 Oceń książkę!

Autor: Izabela Mikrut

Wydawnictwo: Wydawnictwo e-bookowo
ISBN: 9788378597032
EAN: B81B9FD7EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 322
Data wydania: 2016
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
20.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Piętnaście esejów, składających się na tę książkę ma prezentować piętnastu niebanalnych twórców (począwszy od dwudziestolecia międzywojennego po dziś dzień), a zatem i różne rodzaje humoru. Pojawią się tu znakomici przedstawiciele piosenki humorystycznej (Hemar) i aluzyjnej (Młynarski), mistrzowie słowa (Przybora), skrótu (Sztaudynger) i felietonu (Grodzieńska), ale znajdzie się również miejsce dla autorów, którzy z twórczością rozrywkową pozostawali zwykle na drugim planie - satyrę lingwistyczną reprezentuje Marek Piechota, Jan Brzechwa przedstawiony jest od strony satyry zaangażowanej, a Marcin Wolski - kojarzony niemal wyłącznie z tekstami agitacyjnymi i użytkowymi - jako ciekawy humorysta. Powrócą artyści znani, choć niekoniecznie dzięki działalności satyrycznej (Tadeusz Różewicz) i zapomniani - Marian Załucki - mistrz obserwacji, Andrzej Waligórski - autor piosenek przechodzących do obiegu anonimowego. Przeglądu gatunków dopełnią natomiast recyclingowe wierszyki Artura Andrusa i poetyckie utwory Andrzeja Poniedzielskiego, czarny humor Macieja Zembatego czy kraina wyobraźni kabaretowej Władysława Sikory.
Zestaw szkiców oczywiście nie jest kompletny: brakuje Barańczaka, Tuwima, Leca, Laskowika. Można by pokusić się o przedstawienie Gałczyńskiego, Swinarskiego, Jurandota, Minkiewicza, Kleyffa, Górskiego, Osęki, Samozwaniec, Marianowicza, Dymnego, Mrożka czy Kerna, brakuje Olgi Lipińskiej, którą raczej kojarzymy jako reżyserkę i realizatorkę telewizyjną, a nie autorkę tekstów wielu piosenek i dialogów do jej autorskiego Kabaretu. Nie ma Marii Czubaszek, która w ostatnich latach stała się niemal satyryczną celebrytką (po błyskotliwym występie w serialu improwizowanym Spadkobiercy, a także za sprawą Artura Andrusa i wydawnictwa Prószyński i S-ka). Przy doborze nazwisk kierowałam się przede wszystkim chęcią prezentacji różnych odmian satyry, ale i wyraźnymi związkami między pewnymi rodzajami twórczości humorystycznej. Oczywiście lista pominiętych jest na tyle długa, że warto by pokusić się o kolejne tomy.

W tej publikacji przyjęty został układ alfabetyczny. Intertekstualne relacje stanowią bowiem rodzaj siatki - o ile Wojciech Młynarski czerpał inspirację z Hemara, o tyle już w działalności Andrzeja Poniedzielskiego widać wpływy Harrymanna przefiltrowane przez spojrzenie Młynarskiego i Przybory. Sikora w konstruowaniu kabaretowego świata odwołuje się do Starszego Pana B i Mariana Załuckiego, ale kieruje się również ku nonsensowi lingwistów. Tak, że układ chronologiczny nie zapewniłby pożądanej przejrzystości. Nie ma tu również biografizowania: informacje życiorysowe znaleźć można stosunkowo łatwo, a nie przydają się one w eksponowaniu tego, co interesuje mnie w tomie najbardziej: sedna humoru.

Artur Andrus. Poszukiwacz absurdów codzienności  
Jan Brzechwa. Kpiarz i pragmatyk  
Stefania Grodzieńska. Pierwsza Dama Różnych Rzeczy  
Marian Hemar. Humorysta mimo woli  
Wojciech Młynarski. Tekściarz  
Marek Piechota. Satyra erudycyjna  
Andrzej Poniedzielski. Poeta słowa i smutku  
Jeremi Przybora. Lirycysta  
Tadeusz Różewicz. Bez uśmiechów  
Władysław Sikora. Dalajlama kabaretu  
Jan Sztaudynger. W skrócie  
Andrzej Waligórski. Literacki karnawalista  
Marcin Wolski. Liryczny Rewers Nadredaktora

Książka "EBOOK Przymrużonym okiem. Radość czytania satyryków"
Izabela Mikrut