EBOOK Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym. Analiza porównawcza ekspansji międzynarodowej - Wojciech Popczyk

EBOOK Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym. Analiza porównawcza ekspansji międzynarodowej

4.00 Oceń książkę!

Autor: Wojciech Popczyk

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788375259391
EAN: 4CFC4575EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 234
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
24.00
książka
35.99zł
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Monografia dotyczy ważnego z perspektywy naukowej i aplikacyjnej problemu zachowań przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. Problem jest poznawczo ważny, gdyż dominujące przekonanie o lokalnej skali działania rzadko jest konfrontowane z rozpoznaniem rzeczywistych strategii przedsiębiorstw rodzinnych . Jest to widoczne zwłaszcza na gruncie polskim. Autor analizuje tendencje w rozwoju współczesnego otoczenia biznesu i konfrontuje je z zachowaniami strategicznymi przedsiębiorstw rodzinnych. Z punktu widzenia aplikacyjnego praca jest formą wspierania przedsiębiorstw rodzinnych w ich wysiłkach funkcjonowania na rynkach zagranicznych - poznanie uwarunkowań tych zachowań pozwoli na zastosowanie skutecznych instrumentów przez właścicieli, instytucje wspierania biznesu, ośrodki akademickie i działania rządu. Tradycyjne spojrzenie na zachowania przedsiębiorstw rodzinnych przez inwestorów i instytucje finansowe stawia je w pozycji "upośledzonej" w stosunku do konkurentów nierodzinnych . Jak wynika z badań zamieszczonych w pracy, są to skojarzenia nie tylko niesprawiedliwe, lecz nieprawdziwe.
Wstęp7

Rozdział 1. Globalizacja jako współczesny typ otoczenia biznesowego13

1.1.Ewolucja otoczenia i strategii rozwoju biznesu13
1.2.Globalizacja jako wymiar współczesnego otoczenia biznesu17
1.3.Gospodarka oparta na wiedzy - źródło konkurencyjności państw, regionów i przedsiębiorstw 24
1.4.Przedsiębiorczość międzynarodowa - definicja, siły determinujące jej tempo28

Rozdział 2. Internacjonalizacja - strategia biznesu w globalizującym się otoczeniu35

2.1.Istota oraz motywy internacjonalizacji działalności gospodarczej35
2.2.Wpływ internacjonalizacji na efektywność biznesu38
2.3.Modele internacjonalizacji biznesu41
2.3.1.Model tradycyjny41
2.3.2.Model sieciowy44
2.3.3.Model nowych przedsięwzięć międzynarodowych (born globals)45
2.3.3.1.Ogólna charakterystyka młodego przedsiębiorstwa globalnego45
2.3.3.2.Typologia młodych przedsiębiorstw globalnych48
2.3.3.3.Różnice między młodym przedsiębiorstwem globalnym a trady- cyjnym52
2.3.3.4.Komponenty wiedzy niezbędnej do wczesnej internacjonalizacji57
2.3.3.5.ICT jako instrument wczesnej internacjonalizacji biznesu58
2.4.Struktura strategii internacjonalizacji60
2.4.1.Przedmiot internacjonalizacji61
2.4.2.Kierunki geograficzne internacjonalizacji61
2.4.3.Cel internacjonalizacji62
2.4.4.Sposoby wchodzenia na rynki zagraniczne63
2.4.5.Filozofia funkcjonowania biznesu na rynkach zagranicznych66

Rozdział 3. Zachowania strategiczne przedsiębiorstw rodzinnych w otoczeniu globalnym - teoria i praktyka 69

3.1.Wybrane wymiary kultury organizacyjnej firm rodzinnych determinujące ich aktywność międzynarodową69
3.1.1.Kultura stewardship70
3.1.2.Wymiary kultury organizacyjnej wspierające orientację przedsiębiorczą w firmach rodzinnych71
3.1.3.Sposób nabywania kompetencji niezbędnych do funkcjonowania w otoczeniu globalnym72
3.2.Źródła przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw rodzinnych nad ich odpowiednikami nierodzinnymi73
3.2.1.Wyróżniające cechy funkcjonalne firm rodzinnych - przegląd literatury73
3.2.2.Badania empiryczne porównawcze wyników osiąganych przez firmy rodzinne i nierodzinne publiczne na świecie77
3.2.3.Badania empiryczne porównawcze wyników osiąganych przez firmy rodzinne i nierodzinne niepubliczne na świecie81
3.2.4.Kapitał rodzinny - źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw rodzinnych84
3.2.5.Zarządzanie zaufaniem jako warunek utrzymania i powiększania przewagi konkurencyjnej przez firmy rodzinne90
3.2.5.1.Pojęcie zaufania w organizacji90
3.2.5.2.Zaufanie emocjonalne jako wyróżniający zasób firm rodzinnych93
3.2.5.3.Zaufanie kompetencyjne i jego rola w utrzymaniu zaufania emocjonalnego w firmach rodzinnych94
3.2.5.4.Zaufanie systemowe i jego rola w utrzymaniu zaufania emocjonalnego w firmach rodzinnych96
3.2.6.Familizm jako źródło umiejętności wyróżniających97
3.3.Perspektywa ponadgranicznego "wiążącego" kapitału społecznego - próba wyjaśnienia zaawansowanych form internacjonalizacji młodych przedsiębiorstw101
3.3.1.Rola ponadgranicznego kapitału społecznego w internacjonalizacji młodych przedsiębiorstw101
3.3.2.Mechanizm generowania i wykorzystywania kapitału społecznego w czasie przez młode, internacjonalizujące się przedsiębiorstwa - model teoretyczny106
3.4.Przegląd dotychczasowych badań empirycznych zachowań strategicznych przedsiębiorstw rodzinnych w otoczeniu globalnym110

Rozdział 4. Ekspansja międzynarodowa przedsiębiorstw rodzinnych i nierodzinnych z rynku NewConnect117

4.1.Koncepcja i zakres badań empirycznych117
4.2.Populacja badanych przedsiębiorstw - uzasadnienie wyboru119
4.3.Problem badawczy i hipotezy121
4.4.Metodologia badań124
4.5.Charakterystyka zmiennych badawczych126
4.6.Wyniki badań134
4.6.1.Charakterystyka firm notowanych na NewConnect według cech, które mogą mieć wpływ na internacjonalizację działalności134
4.6.2.Stan, uwarunkowania i przebieg internacjonalizacji przedsiębiorstw na NewConnect146
4.6.3.Ocena wielowymiarowa procesów internacjonalizacji firm notowanych na NewConnect152
4.6.4.Hipotezy pracy a wyniki badań163
4.7.Przebieg internacjonalizacji w wybranych firmach rodzinnych NewConnect - studia przypadków167

Zakończenie213

Bibliografia219
Spis tabel, rysunków i wykresów227
Summary229
Od Redakcji233

Książka "EBOOK Przedsiębiorstwa rodzinne w otoczeniu globalnym. Analiza porównawcza ekspansji międzynarodowej"
Wojciech Popczyk