EBOOK Praktyki pedagogiczne w szkole. Projekt i porady metodyczne -

EBOOK Praktyki pedagogiczne w szkole. Projekt i porady metodyczne

4.00 Oceń książkę!

Autor: ...

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788379696079
EAN: 9589F29DEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 246
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
19.95
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Książka zawiera rozważania na temat pedagogicznego znaczenia praktyk, sposobu pojmowania wiedzy, procesu kształcenia w trakcie praktyk oraz zasad budowania programu, który traktować można jako proces przyczyniający się do konstruowania wiedzy. Kształcenie to polega na tworzeniu warunków, w których doświadczenia wszystkich uczestników mogą być wykorzystane jako podstawa do kreowania nowej jakości wiedzy i jej twórczego konstruowania. Sposób, w jaki wiedza odnoszona jest do doświadczenia, ma też uzasadnienie w procesie kształcenia osób dorosłych. Uczenie staje się używaniem wiedzy (praktykowaniem) - ugruntowanym w całokształcie doświadczenia.
Wśród zasad budowania programu praktyk należy wymienić: zasadę doskonalenia jakości wiedzy i doświadczeń. Zaangażowanie traktuje się jako podstawę i warunek spełnienia innej zasady - atrakcyjności praktyk pedagogicznych. Jakość i atrakcyjność stanowią ważkie reguły o tyle, o ile znajdują one swe potwierdzenie w sposobie organizacji praktyk. Jego celowość - jako regułę uporządkowania czasowego i tematycznego, a także przesłankę włączenia w strukturę treściową całości programu studiów - traktować należy jako kolejną ważną zasadę. Wiąże się ona częściowo z charakterem uporządkowania tematycznego, na którym opierają się aktualna konstrukcja programów studiów, a także rozwiązania formalno-organizacyjne.
Praktyki studenckie mogą być pojmowane jako dziedzina wspólnego, twórczego używania wiedzy w jej sensownym, pozytywnym kształtowaniu.
O tworzeniu koncepcji praktyk pedagogicznych w kształceniu akademickim. Wstęp - Jacek Piekarski 7

Rozdział 1. Praktyki pedagogiczne - założenia i ukierunkowanie projektu 17
1.1.Aksjologiczny kontekst praktyk pedagogicznych - Bohdan Cyrański 17
1.1.1.Wybrane aksjologiczne uzasadnienia pracy i pracy wychowawczej 18
1.1.2.Model relacji opiekun - student-praktykant 21
1.2.Idea i założenia dobrych praktyk pedagogicznych - Ewa Cyrańska 24
1.2.1.Szkoła, jaka jest, każdy widzi, czyli dlaczego, mimo reform i troski o poprawę jej jakości, nie jest ona przyjazna i bezpieczna dla uczniów i nauczycieli 24
1.2.2.Dobre praktyki pedagogiczne, czyli przygotowanie studentów do realizowania w przyszłości zadań wychowawczych i opiekuńczych w szkole 35
1.2.3.Nauka pływania w głębokiej wodzie - wsparcie studentów i nauczycieli w trakcie realizowania praktyk 39
1.2.4.Efekty kształcenia. Innowacyjność dobrych praktyk pedagogicznych realizowanych w ramach projektu "Przyjazna i bezpieczna szkoła" 42
1.3.Trening kreatywności jako forma kształcenia zdolności twórczego rozwiązywania problemów - relacja z praktyki akademickiej - Krzysztof Szmidt, Aleksandra Chmielińska, Monika Modrzejewska-Świgulska, Aleksandra Wodzyńska 47
1.3.1. Model treningu kreatywności 49
1.3.2.Trening kreatywności - przykład praktyki akademickiej 53
1.3.3.Trening kreatywności w projektowaniu działań społeczno-wychowawczych 57
1.4.Negocjacyjny model praktyk pedagogicznych - problemy w procesie tworzenia - Beata Adamczyk, Monika Kosiada-Król 62
1.4.1.Idea praktyk pedagogicznych i jak się ona ma do obecnego praktykowania 62
1.4.2.Dialog i komunikowanie się - filary negocjacyjnego modelu praktyk 65
1.4.3.Negocjacyjny model praktyk - uwarunkowania organizacji praktyk pedagogicznych 68

Rozdział 2. Elementy diagnozy w rozpoznawaniu środowiska szkoły 85
2.1.Elementy diagnozy pedagogicznej w działalności opiekuńczo-wychowawczej szkoły. Założenia ogólne - Ewa Cyrańska, Bohdan Cyrański 85
2.2.Diagnoza indywidualnych przypadków - Ewa Cyrańska 92
2.3. Diagnozowanie grup - Beata Adamczyk, Monika Kosiada-Król 103
2.4. Diagnozowanie środowiska wychowawczego szkoły 110

Rozdział 3. Propozycje rozwiązań metodycznych 117
3.1.Charakterystyka metod użytecznych w budowaniu projektu - Wojciech Świtalski 117
3.1.1. Metoda dyskusji i techniki dyskusyjne 119
3.1.2. Metoda projektów 125
3.1.3. Gry dydaktyczne 129
3.2.Zastosowanie metod dydaktycznych z uwzględnieniem rodzaju aktywności 134
3.2.1. Metoda pedagogiki zabawy 139
3.2.2. Techniki relaksacyjne - Ewa Kos, Agnieszka Świerczyńska 144
3.2.3. Kinezjologia edukacyjna 146
3.2.4. Metoda sześciu myślowych kapeluszy 148
3.2.5. Arteterapia 152

Rozdział 4. Refleksje uczestników projektu 159
4.1.Nauczyciel też się uczy! - refleksje uczestnika projektu "Przyjazna i bezpieczna szkoła" - Joanna Stelmaszczyk 159
4.2.Praktyki studenckie w ramach projektu "Przyjazna i bezpieczna szkoła" - Anna Maciejewska 163
4.3.Praktyki studenckie w ramach projektu "Przyjazna i bezpieczna szkoła" - doświadczenia uczestnika - Marcin Będkowski 167
4.4.Projekt "Przyjazna i bezpieczna szkoła" z perspektywy studenta - Tomasz Łaszczewski 170

Bibliografia 179

Aneks 189

Autorzy 245

Książka "EBOOK Praktyki pedagogiczne w szkole. Projekt i porady metodyczne"