EBOOK Pomoc. Jak ją oferować, dawać i akceptować - Edgar H. Schein

EBOOK Pomoc. Jak ją oferować, dawać i akceptować

4.00 Oceń książkę!

Autor: Edgar H. Schein

Wydawnictwo: Marcin Bajda Management
ISBN: 9788393440511
EAN: D591BA00EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 208
Data wydania: 2012
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
29.90
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
O relacji jeden na jeden, relacjach grupowych i konsultingu biznesowym
POMOC - wstęp Edgara Scheina specjalnie do wydania polskiego

W świecie rosnącej złożoności i współzależności dawanie oraz akceptacja pomocy stają się jednymi z najważniejszych umiejętności każdego z nas. Większość z nas uważa, że jest całkiem dobra w udzielaniu pomocy, choć często doświadczamy, że ludzie nie akceptują tego, co oferujemy. Dlatego powinniśmy lepiej nauczyć się tej roli. Większość z nas często nie umie akceptować pomocy, przede wszystkim dlatego, że czujemy, że jej nie potrzebujemy, a swoje sprawy powinniśmy załatwić sami. To jest dziedzina, w której musimy się jeszcze wiele nauczyć, ponieważ wraz z rosnącym komplikowaniem się życia potrzeba pomocy innych będzie nieustannie wzrastać.

Umiejętność proszenia o pomoc i akceptacji pomocy będzie szczególnie ważna dla liderów, którzy stają się coraz bardziej zależni od kolegów i podwładnych. Dla liderów jest to szczególnie trudne, ponieważ powszechnie oczekuje się, że będą znali odpowiedzi na każde pytanie i nie potrzebują pomocy. Osoby profesjonalnie wykonujące „zawody pomocy”, czytając tę książkę, będą mogły przemyśleć złożoność procesów psychologicznych podczas dawania i otrzymywania pomocy. Każdy z nas z kolei może się zastanowić, w jaki sposób sam daje pomoc i akceptuje ją jako rodzic lub opiekun chorych czy niepełnosprawnych przyjaciół i krewnych.

Pomoc jest najważniejszym wewnętrznym procesem przy wychowaniu, nauczaniu, coachingu, konsultingu biznesowym, opiece i terapii. Bardzo cieszy mnie fakt, że książka została przetłumaczona na język polski i będzie dostępna także Czytelnikom w Polsce.


Edgar H. Schein
Emerytowany Profesor MIT Sloan School of Management
styczeń 2012
POMOC – wstęp Edgara Scheina do polskiego wydania . . . 11
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . ................ . . . . . . . . . . . . . . . 13
Źródła mojego zainteresowania procesem pomocy
i podział książki............................................................... 16
Podziękowania................................................................. 21

1.Czym jest pomoc?......................................................... 23
Efektywny i nieefektywny proces udzielania pomocy ........ 25
Wiele znaczeń słowa „pomoc”.......................................... 28
Pomoc formalna i nieformalna .........................................31
Wsparcie jako proces społeczny....................................... 32

2. Ekonomika i teatr. Esencja relacji pomocy ..................... 35
Ekonomika społeczna: utrzymanie porządku społecznego. 40
Intymność i zaufanie ......................................................... 44
Teatr społeczny ................................................................ 48
Podsumowanie i wnioski.................................................... 55

3. Nierówności i niejasności w relacji pomocy .................. 59
„O jeden niżej”, gdy potrzebujesz pomocy ........................62
„O jeden wyżej”, gdy jesteś proszony o pomoc.................. 64
Pięć możliwych pułapek czyhających na klienta..................67
Sześć możliwych pułapek czyhających na pomagającego....72
Budowanie relacji pomocy................................................. 78
Podsumowanie i wnioski.................................................... 79
6 Pomoc
?4. Pomaganie jako teatr ....................................................81
Trzy role wspierającego.....................................................83
Pięć rzeczy, których pomagający nie wie na starcie............84
Pięć rzeczy, których klient nie wie na starcie......................85
Wybór roli .........................................................................88
Rola eksperta: udziel informacji lub zapewnij usługę.........89
Rola lekarza: zdiagnozuj i przepisz receptę........................92
Rola konsultanta procesu: zaangażuj klienta
w rozwiązanie problemu.....................................................96
Podsumowanie i wnioski.................................................... 98

5. Uważny wgląd.............................................................. 101
Klucz do budowy i utrzymywania relacji pomocy ............. 103
Formy wglądów ............................................................... 105
Czysty wgląd.................................................................... 106
Wgląd diagnostyczny ....................................................... 108
Pytania konfrontacyjne..................................................... 112
Pytania zorientowane na proces........................................ 113
Niektóre kryteria użycia poszczególnych technik.............. 114 Konstruktywny oportunizm............................................... 117 Okolicznościsytuacji......................................................... 118
Podsumowanie i wnioski .................................................. 120

6.Proces wglądu w praktyce...............................................123
6.1. Pomoc w nieformalnej sytuacji jeden na jeden ............126
6.2. Niewinne pytanie.........................................................129
6.3. Przejście do pytań konfrontacyjnych............................130
6.4. Pomoc udzielona koledze,
aby został lepszym konsultantem.......................................131
6.5. Nieefektywna pomoc przy wypisie ze szpitala..............138
6.6.Okresowa pomoc w ciągłej relacji.................................139
Podsumowanie i wnioski.....................................................144

7. Praca zespołowa jako wzajemna i nieustająca pomoc..... 145
Praca zespołowa ............................................................... 149
Zaskakujące okoliczności................................................... 155
?Współzależność zadań ....................................................... 157
Informacja zwrotna jako zasadniczy proces pomocy ......... 158
Wiele form pomocy w klinice onkologicznej ....................... 163
Gdy zespół jest rozproszony .............................................. 166
Podsumowanie i wnioski..................................................... 168

8. Pomagający liderzy i klienci w organizacjach .................. 171
Kto jest klientem? ............................................................... 173
Kultura i przywództwo ........................................................ 175
Akceptacja pomocy jako umiejętność lidera ........................ 177
Typowy przypadek konsultingu dla zarządu ....................... 177
Pomoc we wdrażaniu zmian organizacyjnych .......................183
Rola pomagającego w firmach konsultingowych .................. 186
Podsumowanie i wnioski.......................................................187

9.Zasady i wskazówki........................................................... 191
Gotowość do niesienia pomocy ............................................ 193
Gotowość do akceptacji pomocy........................................... 195
ZASADA 1. Efektywna pomoc następuje wtedy, gdy
dwie strony są na nią gotowe (lub do niej przygotowane) ..... 196
ZASADA 2. Pomoc jest efektywna, gdy relacja wsparcia postrzegana jest jako zrównoważona .............................................................. 197
ZASADA 3. Efektywne wsparcie wymaga
od pomagającego odegrania właściwej roli ............................ 198
ZASADA 4. Wszystko, co mówisz lub robisz,
jest interwencją, która określa przyszłą relację ...................... 200
ZASADA 5. Uważny wgląd zaczyna efektywną pomoc.............. 202 ZASADA6.To klient ma problem ............................................. 203
ZASADA 7. Nigdy nie będziesz znał
wszystkich odpowiedzi .......................................................... 205
Na sam koniec........................................................................ 206
Literatura................................................................................ 207

Książka "EBOOK Pomoc. Jak ją oferować, dawać i akceptować"
Edgar H. Schein