EBOOK Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką - Jolanta Karbowniczek

EBOOK Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką

4.00 Oceń książkę!

Autor: Jolanta Karbowniczek

Wydawnictwo: WAM
ISBN: 9788377676189
EAN: 21A4B535EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 392
Data wydania: 2011
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
25.19
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Przedłożona do recenzji praca pt. "Pedagogika przedszkolna z metodyką" autorstwa Jolanty Karbowniczek, Małgorzaty Kwaśniewskiej i Barbary Surmy ma charakter podręcznika, który może być wykorzystany w procesie akademickiego kształcenia pedagogów przygotowujących się do pracy w zawodzie nauczyciela przedszkola. W książce podjęto i omówiono wiele zagadnień istotnych zarówno dla organizacji, jak i przebiegu procesu edukacji dzieci w wieku przedszkolnym. Składa się ona z siedmiu rozdziałów, których tematyka dobrze koresponduje z potrzebami dydaktyki akademickiej oraz obszernej bibliografii ukazującej możliwości pogłębienia omawianych w książce zagadnień, a także poszukiwania materiałów do samodzielnej analizy wybranych problemów.
Z recenzji prof. dr hab. Sabiny Guz

Autorki podjęły próbę opracowania podręcznika akademickiego dla studentów pedagogiki specjalizujących się w zakresie wychowania przedszkolnego. Jak napisały we Wstępie: "prezentowane opracowanie w zamyśle autorek miało mieć charakter syntetyczny, dlatego też poruszane w nim zagadnienia są typowe i zwięzłe, a ich ramy wyznaczyły głównie potrzeby dydaktyki akademickiej" (...), ponadto podkreśliły, że: "autorki prezentowanej publikacji podjęły się próby zaprezentowania swojego, teoretyczno-metodycznego punktu widzenia na dotychczasowe osiągnięcia, ale także i wyzwania współczesności w tym zakresie" (...). Można więc przyjąć, podjęto nie tylko zadanie przygotowania podręcznika akademickiego, lecz także wzbogacenia wiedzy z pedagogiki przedszkolnej.
Z recenzji prof. zw. dra hab. Stanisława Pałki
Wstęp 7

Rozdział 1

Z HISTORII WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO ..... 9

opr. Jolanta Karbowniczek

1.1. Sylwetki wybranych postaci - ich koncepcje, fakty z działalności

edukacyjnej oraz poglądy na wychowanie przedszkolne ..... 9

1.2 Ważne daty w rozwoju pedagogiki przedszkolnej ..... 59

1.3 Programy wychowania przedszkolnego w ujęciu historycznym

od okresu powojennego do transformacji ustrojowej ..... 68

Rozdział 2

AKTUALNY STAN WYCHOWANIA

PRZEDSZKOLNEGO W POLSCE ..... 81

opr. Małgorzata Kwaśniewska

2.1 Przeobrażenia paradygmatyczne w pedagogice

przedszkolnej - od technologii do humanizmu ..... 81

2.1 Najnowsze tendencje w edukacji przedszkolnej ..... 104

3.3 Regulacje prawne funkcjonowania placówek przedszkolnych ..... 115

3.3 Dane statystyczne dotyczące wychowania

przedszkolnego w Polsce ..... 136

Rozdział 3

UCZESTNICY (PODMIOTY) PROCESU

EDUKACYJNEGO W PRZEDSZKOLU ..... 147

opr. Barbara Surma

3.1. Główne cechy rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym ..... 147

3.2. Nauczyciel przedszkola - status zawodowy

i cechy osobowościowe ..... 158

3.3. Personel przedszkola jako element środowiska

społecznego dzieci ..... 173

3.4. Udział rodziców w edukacji małych dzieci ..... 177

3.5. Współpraca z instytucjami wspomagającymi wychowanie dzieci ..... 182

Rozdział 4

PLACÓWKI WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W POLSCE ..... 189

opr. Barbara Surma

4.1. Rodzaje przedszkoli ..... 189

4.2. Organizacja przestrzeni w przedszkolu ..... 194

4.3. Ramowy rozkład dnia w przedszkolu ..... 204

4.4. Zasady funkcjonowania placówek wychowania przedszkolnego

w systemie M. Montessori ..... 208

Rozdział 5

ZAŁOŻENIA METODYCZNE PRACY PEDAGOGICZNEJ

W PRZEDSZKOLU ..... 215

opr. Jolanta Karbowniczek

5.1. Cele i zadania edukacji przedszkolnej ..... 215

5.2. Metody pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym ..... 232

5.3. Formy organizacyjne pracy wychowawczo-dydaktycznej

w przedszkolu ..... 267

5.4. Zasady pracy pedagogicznej w przedszkolu ..... 282

Rozdział 6

PLANOWANIE PRACY PEDAGOGICZNEJ

W PRZEDSZKOLU ..... 293

opr. Małgorzata Kwaśniewska, UJK Kielce

6.1. Podstawa programowa jako dokument regulujący

pracę wychowawczo-dydaktyczną w przedszkolu ..... 293

6.2. Programy wychowania przedszkolnego ..... 300

6.3 Plany miesięczne pracy wychowawczo-dydaktycznej

w przedszkolu ..... 308

6.4. Konstruowanie scenariuszy zajęć wychowawczo-dydaktycznych

w przedszkolu ..... 314

6.5. Planowanie pracy indywidualnej z dzieckiem ..... 320

Rozdział 7

DIAGNOZOWANIE ROZWOJU DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM ..... 325

7.1. Etapy diagnozowania (opr. Barbara Surma) ..... 325

7.2. Metody i narzędzia diagnostyczne (opr. Barbara Surma) ..... 332

7.3 Przejawy typowych nieprawidłowości w rozwoju dzieci

w wieku przedszkolnym (opr. Małgorzata Kwaśniewska) ..... 344

7.4. Indywidualizacja we wspomaganiu rozwoju dzieci w wieku

przedszkolnym (opr. Jolanta Karbowniczek) ..... 354

Bibliografia ..... 361

Zakończenie ..... 391

Książka "EBOOK Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką"
Jolanta Karbowniczek