EBOOK Odpowiedzialność za szkodę na ziemi wyrządzoną ruchem statku powietrznego - Anna Konert

EBOOK Odpowiedzialność za szkodę na ziemi wyrządzoną ruchem statku powietrznego

4.00 Oceń książkę!

Autor: Anna Konert

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788326468230
EAN: 14FA9BDFEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 300
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
99.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

W książce omówiono kwestię odpowiedzialności za szkody spowodowane na ziemi przez statki powietrzne, szczegółowo analizując prawo międzynarodowe oraz rozwiązania przyjęte przez poszczególne kraje, w tym przez rząd USA po atakach terrorystycznych z 11 września 2001 r., dotyczące kompensacji szkód, zarówno w postaci śmierci i uszkodzenia ciała oraz rozstroju zdrowia, jak i szkód w mieniu.  
 
  Zrozumienie, jak system rekompensat funkcjonował w następstwie wydarzeń z 11 września 2001 r., powinno pomoc politykom i zainteresowanym stronom w opracowaniu podstawowych założeń odszkodowawczych w razie przyszłych aktów terroryzmu na taką skalę oraz w zidentyfikowaniu problemów, które należy uwzględnić, przygotowując się na możliwość takiego zdarzenia.  
 
  Adresaci:
 Książka jest przeznaczona dla właścicieli firm ubezpieczeniowych, brokerów i agentów ubezpieczeniowych, właścicieli i pracowników linii lotniczych, prezesów portów lotniczych i aeroklubów; zainteresuje również pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, pracowników Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Departamentu Lotniczego Ministerstwa ds. Transportu.
Wykaz skrótów  11
Wstęp  15
Część IOdpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. ryzyka ogólnego
Rozdział 1Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. ryzyka ogólnego w prawie międzynarodowym  25
1.1. Historia tworzenia systemu rzymskiego  25
1.2. System rzymski - ogólna charakterystyka  28
1.2.1. Konwencja rzymska z 1933 r.  28
1.2.2. Protokół brukselski z 1938 r.  38
1.2.3. Konwencja rzymska z 1952 r.  39
1.2.3.1. Zakres przedmiotowy zastosowania konwencji  41
1.2.3.2. Zakres podmiotowy zastosowania konwencji  47
1.2.3.3. Problematyka odpowiedzialności cywilnej  55
1.2.3.4. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej  68
1.2.4. Jurysdykcja  70
1.2.4.1. Forum rei i forum delicti  70
1.2.4.2. Forum delicti jako jedyne forum  70
1.2.4.2.1. Forum actoris?  74
1.2.4.3. Przedawnienie roszczeń  76
1.2.5. Protokół montrealski z 1978 r.  76
1.3. Próba oceny systemu rzymskiego  81
1.4. Propozycja ILA  86
1.5. Próby modernizacji systemu rzymskiego (2001-2008)  87
1.6. Konwencja o kompensacji szkód wyrządzonych osobom trzecim przez statki powietrzne z 2009 r. - ogólna charakterystyka  92
1.6.1. Zakres zastosowania  92
1.6.2. Odpowiedzialność eksploatującego statek powietrzny  97
1.6.2.1. Podmiot odpowiedzialny  97
1.6.2.2. Zasada odpowiedzialności  99
1.6.2.3. Przesłanki odpowiedzialności  102
1.6.2.4. Pierwszeństwo w wypłacie odszkodowań  109
1.6.2.5. Odpowiedzialność kilku podmiotów  110
1.6.2.6. Przesłanki zwalniające z odpowiedzialności  110
1.6.2.7. Wypłata zaliczek  110
1.6.3. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej  111
1.6.4. Pozostałe postanowienia konwencji  112
Rozdział 2Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny z tytułu tzw. ryzyka ogólnego w systemach prawnych niektórych państw  114
2.1. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w prawie polskim  114
2.1.1. Wprowadzenie  114
2.2. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej o prawie lotniczem z 1928 r.  115
2.3. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w ustawie - Prawo lotnicze z 1962 r.  120
2.4. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny w ustawie - Prawo lotnicze z 2002 r.  122
2.4.1. Wprowadzenie  122
2.4.2. Zakres przedmiotowy ustawy  124
2.4.3. Zakres podmiotowy ustawy  125
2.4.4. Zasada odpowiedzialności  129
2.4.5. Przesłanki odpowiedzialności  131
2.4.6. Okoliczności egzoneracyjne  135
2.4.7. Odpowiedzialność na zasadzie winy (zderzenie statków powietrznych oraz przewóz z grzeczności)  136
2.4.8. Relacja między regulacjami kodeksu cywilnego a ustawy z 2002 r.  137
2.5. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej  143
2.6. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny za szkody wyrządzone osobom trzecim wskutek ruchu statku powietrznego na przykładzie poszczególnych państw  145
Podsumowanie części I  155
Część IIOdpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. aktami bezprawnej ingerencji
Rozdział 1Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. aktami bezprawnej ingerencji w prawie międzynarodowym  161
1.1. Akty bezprawnej ingerencji  161
1.2. Zagadnienie terroryzmu  164
1.3. Wyrównanie szkód wyrządzonych osobom trzecim wskutek aktów bezprawnej ingerencji w prawie międzynarodowym - konwencja montrealska z 2009 r.  170
1.3.1. Przyczyny i proces tworzenia konwencji montrealskiej z 2009 r.  170
1.4. Konwencja montrealska unlawful interference z 2009 r. - ogólna charakterystyka  174
1.4.1. Zakres zastosowania  174
1.4.2. Trzystopniowy system kompensacji szkód  176
1.4.2.1. Odpowiedzialność eksploatującego statek powietrzny (pierwszy pułap)  176
1.4.2.2. Międzynarodowy Fundusz Kompensacyjny Lotnictwa Cywilnego (drugi pułap)  178
1.4.2.3. Wilful misconduct eksploatującego statek powietrzny (trzeci pułap)  190
1.4.2.4. Zasada solidarności państw (solidarity of the states)  196
1.4.3. Przesłanki zwalniające z odpowiedzialności  198
1.4.4. Pierwszeństwo w wypłacie odszkodowań  198
1.4.5. Roszczenia regresowe  199
1.4.6. Pozostałe postanowienia  200
1.4.7. Próba oceny przepisów konwencji montrealskiej unlawful interference. Propozycje rozwiązań  202
1.5. Odpowiedzialność państwa: problem bez rozwiązania?  210
1.6. Alternatywne propozycje rozwiązań na szczeblu międzynarodowym  216
1.6.1. Propozycja Ince & Co  216
1.6.2. Propozycja zmodyfikowania reżimu odpowiedzialności za szkody jądrowe  217
1.6.3. Propozycja zmodyfikowania reżimu odpowiedzialności za szkody spowodowane zanieczyszczeniem morza olejami  221
1.6.4. Ochrona praw poszkodowanych na podstawie Europejskiej Konwencji Praw Człowieka  225
Rozdział 2Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim tzw. aktami bezprawnej ingerencji w systemach prawnych niektórych państw  227
2.1. Wyrównanie szkód spowodowanych przez akty terroryzmu - rozwiązania przyjęte przez poszczególne państwa  227
2.1.1. Wprowadzenie  227
2.1.2. Rozwiązania legislacyjne w zakresie kompensacji szkód  232
2.1.3. Specjalne regulacje w prawie lotniczym  242
2.1.4. Specjalne systemy kompensacji dla ofiar przestępstw  248
2.1.5. Specjalne programy ubezpieczeń na wypadek terroryzmu  258
2.2. Odpowiedzialność za szkody spowodowane wskutek aktów bezprawnej ingerencji w prawie polskim  274
2.3. W poszukiwaniu nowych rozwiązań  282
Rozdział 3Odpowiedzialność za szkodę wyrządzoną osobom trzecim atakami terrorystycznymi z 11 września 2001 r.  285
3.1. Wprowadzenie  285
3.2. Następstwa zamachu z 11 września 2001 r.  288
3.2.1. Następstwa gospodarcze  288
3.2.2. Następstwa dla podmiotów związanych z lotnictwem  289
3.2.3. Następstwa dla przewoźników lotniczych  289
3.2.4. Następstwa w ubezpieczeniach lotniczych  292
3.2.5. Następstwa w polityce międzynarodowej  295
3.2.6. Zmiany w prawie  296
3.3. Kompensacja szkód powstałych na skutek ataku terrorystycznego z 11 września 2001 r.  298
3.3.1. Kompensacja szkód przez Victims Compensation Fund  298
3.3.1.1. Air Transport Safety and System Stabilization Act (ATSSSA)  298
3.3.1.2. September 11th Victim Compensation Fund  300
3.3.1.3. Zadroga Act z 2010 r.  315
3.3.2. Odpowiedzialność osoby eksploatującej statek powietrzny za szkody wyrządzone osobom trzecim wskutek ruchu statku powietrznego w prawie amerykańskim  320
3.3.2.4. Zasady ogólne  320
3.3.2.5. Sądowe dochodzenie roszczeń wynikających z ataków z 11 września 2001 r.  330
3.4. Fundusz czy sąd? Wnioski  346
Podsumowanie części II  350
Zakończenie  357
Bibliografia  361

Książka "EBOOK Odpowiedzialność za szkodę na ziemi wyrządzoną ruchem statku powietrznego"
Anna Konert