EBOOK O monarchii konstytucyjnej i rękojmiach publicznych - Benjamin Constant

EBOOK O monarchii konstytucyjnej i rękojmiach publicznych

4.00 Oceń książkę!

Autor: Benjamin Constant

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788380923331
EAN: 57B2E816EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 380
Data wydania: 2016
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
99.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Benjamin Constant de Rebecque (1767 1830) należy do grona czołowych klasyków liberalizmu. Jego liberalizm jest określany jako integralny: zawiera gwarancje wolności, prymatu jednostki nad władzą i związanego z tym wolnościowego charakteru całego ludzkiego życia. Przeciwstawia się ograniczaniu wolności człowieka przez jakiekolwiek formy władzy państwowej, również przez kolektywizm, którego ograniczeniu poddawane były i są różne aspekty podmiotowych dążeń i działań człowieka. Tak rozumiana wolność jest spójną konstrukcją, do dziś stanowiąc jedno z największych osiągnięć klasycznej myśli liberalnej.
 
 "O monarchii konstytucyjnej i rękojmiach publicznych" jest najpełniejszym polskim tłumaczeniem podstawowych idei Benjamina Constanta, wykładem dotyczącym wielu aspektów nowoczesnego państwa, jego systemu ustrojowego i prawnego. Jest to katalog rękojmi władz publicznych, które w państwie takim muszą funkcjonować. Książka omawia w szczególności dwie najistotniejsze  stworzone przez Constanta  formalne zasady ustrojowe: modyfikację Monteskiuszowskiego podziału władzy oraz zasadę wolności współczesnych, klasyczną wizję demokracji przedstawicielskiej stawianej przeciw kolektywistycznej demokracji bezpośredniej czy tzw. demokracji partycypacyjnej.
 
 Dzieło Constanta jest jednym z nielicznych przykładów recepcji klasycznej europejskiej, czy transatlantyckiej, myśli politycznej na ziemiach polskich, gdzie do dziś, nawet po ostatnim ćwierćwieczu reform społecznych, nie wykształciły się jej klasyczne kierunki. Recepcję myśli Benjamina Constanta uosabiała opozycja domagająca się przestrzegania Konstytucji Królestwa Polskiego, oktrojowanej w 1815 r. Tak zwanym kaliszanom przewodzili Wincenty i Bonawentura Niemojowscy, z których pierwszy dokonał tłumaczenia dzieła na język polski, wplatając do tekstu nieco odniesień bardzo istotnych dla polskiej rzeczywistości. Również z tego względu dzieło Constanta stanowi obecnie dla Czytelnika klasyczne ujęcie współczesnego systemu politycznego, gwarancji jego należytego funkcjonowania oraz wskazówek tego typu idei w ustroju społecznym Polski.
Część I
Wstęp  7Bibliografia  37Przedmowa tłumacza  45O monarchii konstytucyjnej i rękojmiach publicznych. Wstęp. O udzielności ludu  65
Rozdział pierwszy. O władzach konstytucyjnych  78§ 1. Władze konstytucyjne są następujące: władza królewska, władza ministerialna, czyli wykonawcza, władza reprezentacyjna, czyli prawodawcza, władza sądowa, władza municypalna  78
Rozdział drugi. O prerogatywach królewskich  93§ 1. Władza królewska jest w ręku króla  93§ 2. Do króla należy nominacja (mianowanie) i destytucja (usunięcie, zrzucenie) władzy wykonawczej  93§ 3. Sankcja królewska jest potrzebna do nadawania mocy prawa postanowieniom zgromadzeń reprezentacyjnych  95§ 4. Król może odroczyć izby reprezentacyjne i rozwiązać tę z nich, która jest wybierana przez lud  97§ 5. Mianowanie sędziów należy do króla  100§ 6. Król ma prawo łaski  102§ 7. Król stanowi o pokoju i wojnie w ten jedynie sposób, aby w przymierzach z obcymi mocarstwami żaden nie mógł być umieszczony artykuł, mający wpływ na stan lub prawa obywateli wewnątrz królestwa  104§ 8. Osoba królewska jest nietykalna i święta  107
Rozdział trzeci. O władzy wykonawczej, czyli o ministrach  108§ 1. Władza wykonawcza jest powierzona ministrom  108§ 2. Ministrowie proponują w swoim imieniu projekty ustaw zgromadzeniom reprezentacyjnym tak jak inni członkowie tych zgromadzeń  108§ 3. Ministrowie podpisują w swoim imieniu wszelkie akty władzy wykonawczej  111§ 4. Ministrowie są odpowiedzialni  112§ 5. Odpowiedzialność ministrów nie znosi odpowiedzialności ich agentów (urzędników niższych) i ta zaczyna się od bezpośredniego sprawcy czynu będącego jej przedmiotem  136
Rozdział czwarty. O władzy reprezentacyjnej, czyli prawodawczej  146§ 1. Władza reprezentacyjna polega na dwóch izbach  146§ 2. Pierwsza izba jest dziedziczna, mianowana przez króla, a liczba jej członków jest nieograniczona  146§ 3. Druga izba jest obierana bezpośrednio przez lud  151§ 4. Obydwie izby mają początkowanie praw (inicjatywę) wspólnie z władzą wykonawczą  161§ 5. Prawa do izb wnoszone będą w nich dyskutowane publicznie  165§ 6. Ministrowie mogą być członkami zgromadzeń reprezentacyjnych i członkowie tychże zgromadzeń mogą zostać ministrami, poddawszy się reelekcji; byle tylko liczba zasiadających w izbie ministrów nie przewyższała jednego na stu członków izby  172§ 7. Żadna przemowa napisana nie może być czytana w jednej bądź w drugiej izbie  174§ 8. Członkowie władzy reprezentacyjnej nie pobierają żadnego wynagrodzenia  178§ 9. Członkowie izby drugiej mogą być nieograniczenie na nowo wybierani  181§ 10. Żadne odwołanie, wypędzenie lub wykluczenie nie może być wymierzone przeciw członkowi izby drugiej, wyjąwszy za występki prawem przewidziane  182§ 11. Izba druga odnawia się w całości co lat pięć bądź po rozwiązaniu jej przez króla  184
Część II
Rozdział piąty. O władzy sądowej  189§ 1. Władza sądowa składa się z: sędziów (juges) i przysięgłych (jurés)  189§ 2. Przysięgli są wybierani losowo spomiędzy obywateli, którzy posiadają prawa polityczne  189§ 3. Przysięgli wyrokują o czynie; sędziowie stosują prawo  193§ 4. Wszelkie mianowanie trybunałów nadzwyczajnych, komitetów i komisji sądowych, wszelkie zawieszenie bądź skrócenie form jest czynem niekonstytucyjnym i karalnym  220§ 5. Uczestnictwo władz konstytucyjnych nie uprawnia takiego czynu  225§ 6. Zabronione jest wszelkie rafinowanie kar; wszelkie męczarnie są zakazane  225§ 7. Konstytucja nie przypuszcza innej kary na winowajców, tylko śmierć, więzienie, wywiezienie do osad na to przeznaczonych lub wygnanie z kraju  226
Rozdział szósty. O sile zbrojnej  236§ 1. Siła zbrojna jest pod zarządzeniem władzy wykonawczej, która stosować się powinna w tym względzie do prawideł w następujących artykułach objętych  236§ 2. Siła zbrojna dzieli się na trzy części: wojsko liniowe, straż narodową i żandarmerię  238§ 3. Wojsko liniowe jest przeznaczone do zapewnienia zewnętrznego bezpieczeństwa kraju i rozłożone być powinno tam, gdzie to bezpieczeństwo mogłoby być zagrożone, to jest na granicach państwa  238§ 4. Władza wykonawcza nie ma prawa użyć go wewnątrz kraju, chyba że w przypadku otwartego buntu  238§ 5. W tym nawet przypadku obowiązana jest poddać wszelkie okoliczności śledztwu  239§ 6. To śledztwo musi mieć miejsce z prawa. Obydwie izby prawodawcze, skoro o tym przez władzę wykonawczą zawiadomione zostaną, powinny mianować z grona swego, końcem przystąpienia do takowego śledztwa, komisję złożoną z najmniej dwudziestu i jeden członków, z których połowa to wybrani losowo przewagą jednego głosu, a druga połowa więcej jednym losem wyciągnięci być mają  239§ 7. Straż narodowa jest przeznaczona do zapewnienia bezpieczeństwa publicznego wewnątrz każdej prowincji  240§ 8. Nie może przestąpić granic swego departamentu z wyjątkiem przypadków buntu lub napaści kraju  241§ 9. W tym przypadku władza wykonawcza podlega tym samym prawidłom co do użycia nadzwyczajnego straży narodowej, jak co do takiegoż użycia wojska liniowego  241§ 10. Żandarmeria jest przeznaczona do zapewnienia bezpieczeństwa prywatnego. Ściga i zatrzymuje winowajców  241§ 11. Żandarmeria nie może być użyta w żadnym innym przypadku, wyjąwszy już przewidziany bunt lub napaść  241§ 12. Prawidła wcześniej postanowione co do użycia nadzwyczajnego straży narodowej i wojska liniowego mają być zastosowane i do użycia takiegoż żandarmerii  241§ 13. Wszelki dowódca lub oficer żandarmerii i wszelki żandarm, który by pobudzał obywateli do zbrodni, aby donieść na nich, ulegnie karom, jakie prawo stanowi za zbrodnie, do których pobudzał  241§ 14. Ilość siły zbrojnej i sposób jej rekrutowania będą oznaczone na każdym sejmie przez prawo  242
Rozdział siódmy. O prawach politycznych  250§ 1. Przez prawa polityczne

Książka "EBOOK O monarchii konstytucyjnej i rękojmiach publicznych"
Benjamin Constant