EBOOK Niebo, Czyściec, Piekło - Zdzisław Józef Kijas

EBOOK Niebo, Czyściec, Piekło

4.00 Oceń książkę!

Autor: Zdzisław Józef Kijas

Wydawnictwo: WAM
ISBN: 9788375053135
EAN: F96D1BDBEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 788
Data wydania: 2009
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
73.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
W domu Ojca, dla kogo, w oddaleniu

Czy Bogu "uda się" zbawić wszystkich?


Czy niebo jest naszą zasługą, czy darem?


Jak długo "trwają" kary czyśćcowe?


Czy piekło płonie ogniem?


Wyobrażenia trzech stanów ostatecznych: nieba, piekła i czyśćca, przechodziły na przestrzeni wieków ewolucję. Ojciec Zdzisław Kijas bada, w jaki sposób rzeczywistości te przedstawia Biblia, święci i mistycy, pisma ojców i doktorów Kościoła oraz teologów innych wyznań chrześcijańskich i literatura piękna. Autor pisze też o wierzeniach dalekiego Wschodu, kulturze starożytnych Greków i Rzymian.


Książka ta, daleka od teologicznych spekulacji, ukazuje istotę stanów nieba, czyśćca i piekła, uzmysławiając Czytelnikowi ich jakże nieteoretyczny wymiar.


WPROWADZENIE5
NIEBO - Dom Ojca7
WSTĘP9
I. WIZJA NIEBA W TEKSTACH STAREGO TESTAMENTU15
1. „Ciemność” Szeolu17
2. Jasność niebios25
3. Jahwe źródłem prawdziwego szczęścia28
4. Bóg jest Bogiem żyjących32
a. Nadzieja na zmartwychwstanie34
b. Idea pośmiertnego sądu39
5. Wizja pośmiertnego szczęścia w kulturze grecko-rzymskiej42
a. Wizja wiecznej radości w Księdze Mądrości45
b. Wizja nieba w twórczości Filona z Aleksandrii47
6. Jaką naukę o niebie zastał Jezus?49
Podsumowanie51
II. CO NOWY TESTAMENT MÓWI NA TEMAT NIEBA?54
1. Niebo jest „byciem z Chrystusem”57
a. Mieszkańcy nieba będą równi aniołom58
b. Niebo jako stan niezmąconego szczęścia62
c. Zbawieni „nie pracują ani przędą”66
d. Czy niebo jest „zasługą” za dobre czyny?68
e. Radość zbawionych: „Ani oko nie widziało, ani ucho nie słyszało”70
2. Zmartwychwstanie na życie wieczne72
3. Niebo jako wieczna liturgia zbawionych79
a. List do Hebrajczyków80
b. Apokalipsa św. Jana82
Podsumowanie88
III. NOWE CZASY, NOWE PYTANIA I NOWE ROZWIĄZANIA90
1. Poszukiwania nowego obrazu nieba92
2. Niebiańska rekompensata za ziemskie braki95
3. Milenijne niebo, czyli rajska błogość przez tysiąc lat99
4. Niebo tylko dla duszy104
5. Wspólna radość duszy i ciała112
6. Rajska błogość119
Podsumowanie122
IV. PRAGNIENIE NIEBA W ŻYCIU CZŁOWIEKA125
1. Pragnienie rajskiego ogrodu128
2. Miejski obraz nieba135
3. Świątynia symbolem nieba143
4. Niebo miejscem światłości147
5. Niebo wieczną kontemplacją Boga155
6. Niebo wieczną miłością158
Podsumowanie163
V. „NOWSZE” NIEBO CZY „INNE” NIEBO?165
1. Wszechstronny człowiek odrodzenia167
a. Pragnienie nieśmiertelnej sławy168
b. Bogata indywidualność169
c. Niebo jako ogród rozkoszy171
d. Muzułmański ogród przyjemności175
e. Rajski ogród miłośc179
f. „Kraina mlekiem i miodem płynąca”182
g. Konkluzja renesansowego modelu raju185
2. Ku teocentryzmowi nieba: propozycja reformacji i odpowiedź Kościoła188
a. Nauka reformatorów na temat nieba188
b. Niebo katolików194
Podsumowanie196
VI. „NOWOCZESNE” OBRAZY NIEBA198
1. Stary i „nowy” obraz nieba199
2. Niebo okresu oświecenia202
3. Model nieba czasu romantyzmu207
4. Pragnienie znalezienia nieba na ziemi212
5. Wyobrażenia nieba na przełomie wieków214
6. Czy może istnieć teologia bez nieba?219
7. Jaki jest mój model nieba?222
VII. CZŁOWIEK OD ZAWSZE PYTA O NIEBO227
1. Czy niebo istnieje?227
2. Specyficzność chrześcijańskiego modelu nieba228
3. Czy można powiedzieć, jakie jest niebo?238
4. Czy niebo jest naszą zasługą, czy darem?244
5. Czy niebo jest „posiadaniem” Boga, czy też radowaniem się z Nim?249
ZAKOŃCZENIE254
CZYŚCIEC - Czy jest i dla kogo?257
WSTĘP259
I. SKĄD WZIĄŁ SIĘ CZYŚCIEC?268
1. Czy Biblia mówi o czyśćcu?270
a. Biblijny charakter chrześcijańskiej teologii271
b. Między wiecznym szczęściem a wiecznym potępieniem275
c. Milczące przyzwolenie285
2. Czyściec nie tylko biblijny286
3. Ważna rola apokryfów293
4. Powszechne odczucie stanu pośredniego296
II. SKROMNE POCZĄTKI W HISTORII299
1. Augustyn modli się za zmarłą matkę Monikę299
a. Stan dla średnio złych i średnio dobrych304
b. Dziwny ogień307
c. Dziedzictwo Augustyna309
2. Inni „założyciele” czyśćca311
a. Bóg jako mądry pedagog – Klemens Aleksandryjski311
b. Orygenes i doktryna apokatastazy314
c. Tertulian i pierwsze wizje czyśćca316
d. Cyprian i możliwość pośmiertnego oczyszczenia320
3. Opowiadania o czyśćcu u św. Grzegorza321
III. FORMOWANIE SIĘ NAUKI O CZYŚĆCU326
1. Czyściec odpowiedzią na wewnętrzne potrzeby człowieka328
a. Potrzeba sprawiedliwości330
b. Różne grzechy i różne kary333
c. Potrzeba stanu pośredniego339d. Opóźnianie spotkania z Sędzią 342
  2. Oficjalne nauczanie Kościoła katolickiego 344
 IV. CHRYSTUS WZOREM DOSKONAŁOŚCI 359
  1. Powołanie do doskonałości 361
  2. Odejścia z drogi doskonałości 363
  3. Pragnienie szczęścia i samoskazywanie się na czyściec 365
  4. Dojrzewanie do spotkania z Miłością 368
   a. Pragnienie bycia gotowym 368
   b. Spotkanie z Bogiem rodzi lęk 369
   c. Również oczyszcza 371
  5. „Smakowanie” wiecznej radości 372
   a. Dojrzewanie do pełni 373
   b. Cierpienia na miarę ludzkiej wyobraźni 374
  6. Bogactwo Bożego miłosierdzia 378
 V. OTWARTE KWESTIE CZYŚĆCA 385
  1. O jaki ogień chodzi? 387
   a. Świadomość winy 387
   b. Grzech obnaża człowieka i objawia wielkość Boga 389
   c. Uwalnianie się z nałogu 391
   d. Ważna metafora ognia 395
   e. Czy dialog z prawosławiem jest możliwy? 396
  2. Gdzie „usytuowany” jest czyściec? 398
  3. Jak długo „trwają” kary czyśćcowe? 402
 VI. CZYŚCIEC STANEM SOLIDARNOŚCI ŻYWYCH I UMARŁYCH 406
  1. Kościół modli się za wszystkich zmarłych 410
  2. Praktyka odpustów 418
 VII. MOŻLIWOŚĆ ANTYCYPACJI CZYŚĆCA NA ZIEMI 431
 VIII. CZYŚCIEC A TEORIA REINKARNACJI 436
 IX. JAK MÓWIĆ O CZYŚĆCU? 443
 ZAKOŃCZENIE 446
PIEKŁO - Oddalenie od Domu Ojca 449
 WSTĘP 451
 I. PIEKŁO W KULTURACH DALEKIEGO WSCHODU 457
  1. Kiedy pojawia się nauka o piekle? 457
  2. Najstarsze zapisy o piekle. Epopeja o Gilgameszu 458
  3. Kultura śmierci. Starożytni mieszkańcy znad Nilu 461
  4. „Do piekła idą ludzie przeciwni wielbieniu Boga”. Piekło w hinduizmie 465
  5. „Musisz uważać, by tam [do piekła] nie wstępować”. Piekło w buddyzmie 467
  6. „Długotrwałe ciemności, podła strawa, krzyk rozpaczy”. Piekło mazdaiczne 470
 II. PIEKŁO W LITERATURZE STAREGO TESTAMENTU 473
  1. Skromne początki piekła 473
  2. Czy Szeol równy dla wszystkich? 474
  3. Kara zbiorowa czy odpowiedzialność indywidualna? 486
  4. Rodzenie się podziałów 488
  5. Bogate zaświaty w starotestamentowej literaturze apokryficznej 493
 III. TROSKA O PAŃSTWO I PORZĄDEK SPOŁECZNY. PIEKŁO W LITERATURZE GREKÓW I RZYMIAN 498
  1. Czy wszyscy pójdą do piekła? 499
  2. Miejsce kary za zło dokonane na ziemi 503
  3. Życie na ziemi jest piekłem – nauka Lukrecjusza 504
  4. „Zaczęto ich czesać cierniami” – piekło Platona 507
  5. „Wiecznie będzie tu nieszczęsny” – piekło Wergiliusza 511
  6. Za niszczenie porządku państwowego – piekło Cycerona 516
 IV. PIEKŁO W NAUCE NOWEGO TESTAMENTU 520
  1. Oczekiwanie królestwa niebieskiego 521
  2. Sąd nad teraźniejszością 523
  3. Smutny los potępionych 527
  4. Pawłowy obraz piekła 530
  5. Piotrowy obraz piekła 534
  6. Synoptyczny obraz piekła 535
  7. Janowy obraz piekła 541
 V. PRAGNIENIE LEPSZEGO POZNANIA PIEKŁA 545
  1. Apokryficzne opisy piekła 546
  2. Duszpasterska funkcja piekła 551
  3. Piekło wg ojców Kościoła 555
   a. Chrystus, który przyszedł zbawić wszystkich 555
   b. Strach, który miał prowadzić do zbawienia 558
  4. Ukończona koncepcja piekła – św. Augustyn 561
  5. Katastrofa końca „świata” 564
  6. Niesłabnąca obecność infernalnych obrazów 569
  7. Muzułmańska wizja piekła 574
 VI. UTRWALANIE NAUKI O PIE

Książka "EBOOK Niebo, Czyściec, Piekło"
Zdzisław Józef Kijas