EBOOK Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania wyboru - - Edyta Gwarda-Gruszczyńska

EBOOK Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania wyboru -

4.00 Oceń książkę!

Autor: Edyta Gwarda-Gruszczyńska

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788375258752
EAN: F1CEBE0CEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 370
Data wydania: 2013
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
36.00
książka
54.99zł
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Rozwój nowych technologii, skracanie cyklu życia wyrobów, rosnące zróżnicowanie potrzeb klientów powodują, że problematyka komercjalizacji nowych technologii w ostatnich kilkunastu latach stała się bardzo popularna i nabiera coraz to większego znaczenia. Nowe technologie dla wielu przedsiębiorstw, zwłaszcza tych działających w sektorach podlegających szybkim zmianom technologicznym, stanowią podstawę do budowania przewagi konkurencyjnej, wzrostu i zyskowności.

Komercjalizację najprościej można określić jako doprowadzenie do sprzedaży. W przypadku nowej technologii lub oryginalnych wyników badań naukowych w procesie tym menadżerowie muszą zmierzyć się z kilkoma ważnymi decyzjami, które często decydują o sukcesie przedsięwzięcia. Kluczowe decyzje dotyczą: przystąpienia do komercjalizacji (komercjalizować czy nie), wyboru sposobu ochrony własności intelektualnej, sposobu finansowania poszczególnych etapów tego procesu, czy wreszcie sposobu wprowadzania nowej technologii na rynek.

Skuteczne i przemyślane wybory składające się na kształt procesu komercjalizacji doprowadzą nie tylko do sprzedaży nowej technologii, ale również przyniosą wartość dodaną zarówno inicjatorom tego procesu, jak i innym uczestnikom łańcucha kreowania wartości (klientom, dla których były tworzone, partnerom biznesowym).
WSTĘP9

Część I. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI I UWARUNKOWANIA ICH WYBORU - STUDIA TEORETYCZNE 17

1.TAKSONOMIA KOMERCJALIZACJI NOWYCH TECHNOLOGII 19

1.1.Nowe technologie19
1.2.Pojęcie komercjalizacji nowych technologii23
1.2.1.Wąskie i szerokie ujęcie pojęcia komercjalizacja 24
1.2.2.Kluczowe komponenty definicji komercjalizacji nowych technologii 32
1.3.Współczesne modele procesu komercjalizacji nowych technologii42
1.3.1.Model Stage-Gate 46
1.3.2.Model Jolly'ego 50
1.3.3.Model Goldsmitha 55
1.3.4.Model De Geetera 58
1.3.5.Model CTC. Uniwersytet Południowej Kalifornii 61
1.4.Etapy procesu komercjalizacji nowych technologii64
1.4.1.Etap koncepcji 66
1.4.2.Etap rozwoju 69
1.4.3.Etap urynkowienia 73

2.UWARUNKOWANIA  WYBORU  MODELU  ORAZ  KLUCZOWE  OBSZARY DECYZYJNE W PROCESIE KOMERCJALIZACJI 81

2.1.Uwarunkowania wyboru modelu procesu komercjalizacji81
2.2.Ocena potencjału komercyjnego nowych technologii86
2.2.1.Finansowe metody wyceny nowych technologii88
2.2.2.Opcje realne92
2.2.3.Ocena wartości dodanej innowacji według konsultantów Doblin96
2.2.4.Ocena potencjału komercyjnego technologii lub innowacji według IC2 Institute Uniwersytet Teksański w Austin101
2.3.Ochrona własności intelektualnej106
2.3.1.Przedmiot i zakres ochrony własności intelektualnej 107
2.3.2.Znaczenie ochrony własności intelektualnej 114
2.3.3.Zarządzanie własnością intelektualną 118
2.3.4.Strategie ochrony własności intelektualnej 127
2.3.5.Organizacyjna, sektorowa i technologiczna specyfika strategii ochrony własności intelektualnej 136
2.4.Finansowanie procesu komercjalizacji141
2.4.1.Formy finansowania procesu komercjalizacji 142
2.4.2.Wady i zalety potencjalnych form finansowania procesu komercjalizacji 146
2.4.2.1.Kredyty i pożyczki bankowe 146
2.4.2.2.Środki publiczne 146
2.4.2.3.Anioł biznesu 148
2.4.2.4.Venture capital 153
2.4.2.5.Emisja akcji 157
2.4.2.6.Inwestor branżowy 159
2.5.Wybór strategii komercjalizacji 160
2.5.1.Komercjalizacja na bazie własnych zasobów 174
2.5.2.Sprzedaż patentu lub sprzedaż licencji 175
2.5.3.Współdziałanie 180
2.6.Ogólny model procesu komercjalizacji 187

CZĘŚĆ  II.  MODELE  PROCESU  KOMERCJALIZACJI  PRZEDSIĘBIORSTW ZAGRANICZNYCH I POLSKICH DZIAŁAJĄCYCH W SEKTORACH TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH I OCHRONY ZDROWIA - STUDIA EMPIRYCZNE 193

3.METODYKA PROWADZONYCH BADAŃ EMPIRYCZNYCH, CHARAKTERYSTYKA SEKTORÓW I PRÓB BADAWCZYCH    195

3.1. Ogólne założenia badawcze       195
3.1.1.  Określenie zbiorowości i zasady doboru jednostek do próby  195
3.1.2.  Narzędzie badawcze i techniki analizy danych    204
3.2. Charakterystyka badanych sektorów i ich tendencje rozwojowe   206
3.2.1.  Sektor technologii informacyjno-komunikacyjnych   206
3.2.2.Sektora ochrony zdrowia     210
3.2.3.  Porównanie badanych sektorów      214
3.3. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw     218
3.3.1.  Przedsiębiorstwa zagraniczne     218
3.3.2.  Przedsiębiorstwa polskie      223
3.3.3.  Porównanie badanych grup przedsiębiorstw     231

4. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW ZAGRANICZ- NYCH DZIAŁAJĄCYCH W SEKTORACH TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH I OCHRONY ZDROWIA - WYNIKI BADAŃ ANKIETO-WYCH 233

4.1. Praktyki przedsiębiorstw zagranicznych w zakresie pozyskiwania wyników badań naukowych/technologii       233
4.1.1.  Sposoby pozyskiwania wyników B+R/technologii    233
4.1.2.  Partnerzy, charakter podejmowanej współpracy i czynniki ją warunkujące 236
4.1.3.  Finansowanie pozyskiwania wyników badań naukowych/technologii  239
4.2.Ochrona własności intelektualnej w przedsiębiorstwach zagranicznych  241
4.3.Praktyki przedsiębiorstw zagranicznych w zakresie wprowadzania nowych technologii na rynek        244
4.3.1.  Przygotowanie do wprowadzenia nowej technologii na rynek  245
4.3.2.  Strategie komercjalizacji      248
4.3.3.  Uwarunkowania wyboru strategii komercjalizacji   251
4.3.4.  Źródła finansowania etapu urynkowienia nowych technologii   255
4.4. Porównanie modeli procesu komercjalizacji przedsiębiorstw zagranicznych działających w sektorach ochrony zdrowia i technologii informacyjno-komunikacyjnych 257

5. MODELE PROCESU KOMERCJALIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW POLSKICH DZIAŁAJĄCYCH W SEKTORACH TECHNOLOGII INFORMACYJNO-KOMUNIKACYJNYCH I OCHRONY ZDROWIA - WYNIKI BADAŃ ANKIETOWYCH  269

5.1. Praktyki przedsiębiorstw polskich w zakresie pozyskiwania wyników badań naukowych/technologii        269
5.1.1.  Sposoby pozyskiwania wyników B+R/technologii    269
5.1.2.  Partnerzy, charakter podejmowanej współpracy i czynniki ją warunkujące 273
5.1.3.  Finansowanie pozyskiwania wyników B+R/technologii   280
5.2.Ochrona własności intelektualnej w przedsiębiorstwach polskich   283
5.3.Praktyki przedsiębiorstw polskich w zakresie wprowadzania nowych technologii na rynek         286
5.3.1.  Przygotowanie do wprowadzenia nowej technologii na rynek  286
5.3.2.  Strategie komercjalizacji      289
5.3.3.  Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania wyboru strategii komercjalizacji 292
5.3.4.  Finansowanie etapu urynkowienia nowej technologii   297
5.3.5.  Złe praktyki polskich przedsiębiorstw     298
5.4. Porównanie modeli procesu komercjalizacji przedsiębiorstw polskich działających w sektorach ochrony zdrowia i technologii informacyjno-komunikacyjnych  302

6. PRZEDSIĘBIORSTWA POLSKIE I ZAGRANICZNE W PROCESACH KOMERCJALIZACJI NOWYCH TECHNOLOGII - PORÓWNANIE, WNIOSKI I REKOMENDACJE 313

6.1. Uwarunkowania wyboru modeli procesu komercjalizacji i kluczowe obszary decyzyjne - porównanie przedsiębiorstw      313
6.2. Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach polskich - wnioski i propozycje rozwiązania problemów    323
6.3. Propozycje dla polskich przedsiębiorstw      328

PODSUMOWANIE331

Literatura337
Spis tabel353
Spis rysunków355
Załącznik nr 1 - Symbole PKD dla sektorów ochrony zdrowia i technologii informacyjno-komunikacyjnych357
Załącznik nr 2 - Kwestionariusz ankiety361

OD REDAKCJI371

Książka "EBOOK Modele procesu komercjalizacji nowych technologii w przedsiębiorstwach. Uwarunkowania wyboru -"
Edyta Gwarda-Gruszczyńska