EBOOK Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów - Christopher W. Moore

EBOOK Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów

4.00 Oceń książkę!

Autor: Christopher W. Moore

Wydawnictwo: Wolters Kluwer SA
ISBN: 9788380928626
EAN: 9E524C34EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 644
Data wydania: 2016
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
199.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Mediacja jest to proces rozwiązywania konfliktów z udziałem strony trzeciej  akceptowanej przez wszystkich uczestników, lecz niemającej uprawnień do podejmowania za nich wiążących decyzji.
 Do mediacji przystępuje się zazwyczaj wtedy, gdy strony sporu same nie są w stanie podjąć rozmów albo rozpoczęły dyskusję, lecz nie udało im się osiągnąć kompromisu.
 
 W publikacji szczegółowo omówiono i zilustrowano licznymi przykładami całe spektrum zagadnień związanych z mediacjami.
 Obecne wydanie tego światowego bestselleru zostało znacznie poszerzone w stosunku do wcześniejszych. Uwzględnia m.in. nowe sposoby wykorzystania mediacji w dziedzinie sporów handlowych, publicznych i osobistych oraz wpływ uwarunkowań kulturowych na przebieg mediacji.
 Treść publikacji uzupełniono także kilkoma dodatkami przedstawiającymi zasady profesjonalnej praktyki, takimi jak:
  modelowe standardy postępowania mediatorów,
  przykładowe porozumienie w sprawie usług mediacyjnych,
  lista kontrolna początkowych uwag i stwierdzeń mediatora,
  przykładowy formularz dokumentacji porozumienia.
 
 Książka może służyć jako podręcznik podczas seminariów i programów szkoleniowych w dziedzinie mediacji i negocjacji, rozwiązywania konfliktów, prawa, działalności gospodarczej, zarządzania, planowania, opieki społecznej, doradztwa, edukacji, socjologii i psychologii.
 Zainteresuje też z pewnością profesjonalistów - prawników, menedżerów, terapeutów, pracowników socjalnych, urzędników, nauczycieli i innych - którzy mogą wykorzystywać zasady i procedury mediacji jako narzędzia radzenia sobie z konfliktami i negocjowania rozwiązań złożonych problemów.
O autorze  13
Wstęp  15
Część pierwszaSpory, rozwiązywanie konfliktów i mediacja
Rozdział 1. Metody zarządzania sporami i konfliktami oraz ich rozwiązywania  25Spór pomiędzy Whittamore'em a Singsonem  25Metody i procedury zarządzania konfliktem i rozwiązywania go  27
Rozdział 2. Proces mediacji. Role i funkcje mediatora, metody i procedury mediacji  40Definicja mediacji  40Kilka wariantów relacji pomiędzy mediatorem a stronami i rodzaju udzielanego im wsparcia  49Zróżnicowanie mediacji pod względem adresatów, punktu ciężkości, głębi interwencji i stopnia aktywności  58"Szkoły" mediacji  66Zanim przejdziemy dalej  78
Rozdział 3. Praktyka mediacji  80Historyczne i kulturowe korzenie mediacji: praktyki religijne i zwyczajowe  81Współczesna praktyka mediacji  88Mediacja na świecie  99
Rozdział 4. Analiza konfliktu. Poszukiwanie przyczyn konfliktu i możliwości współpracy  124Krąg konfliktu. Przyczyny sporów i możliwości współpracy  127Czynniki stanowiące źródła konfliktu i możliwości współpracy  133Opcje zrozumienia i porozumienia oraz wyniki  178
Rozdział 5. Negocjacje a rozwiązywanie konfliktu  183Negocjacje transakcyjne i zmierzające do rozwiązania konfliktu  183Postępowanie mediatora w zależności od ukierunkowania negocjacji i przyjętych w nich procedur  191
Część drugaPrzygotowania do skutecznej mediacji
Rozdział 6. Proces mediacji w ujęciu ogólnym  195Etapy procesu mediacji  196Etapy, cele, zadania i czynności w trakcie przygotowań do mediacji  200Etapy, cele, zadania i czynności w trakcie sesji mediacyjnej  210
Rozdział 7. Nawiązywanie wstępnych kontaktów ze stronami sporu  230Zadania mediatora na etapie włączania się w spór  236Praktyczna strona włączania się mediatora  245
Rozdział 8. Gromadzenie i analiza podstawowych informacji  250Ramy pojęciowe analizy  251Terminy gromadzenia danych  252Osoba gromadząca dane  253Sposoby przeprowadzania wywiadów  254Metody gromadzenia danych  254Strategie gromadzenia danych  257Metody przeprowadzania wywiadów  262Procedury i umiejętności komunikowania się i przeprowadzania wywiadów  263Zapisywanie informacji  275Gromadzenie danych przez współmediatorów i w sporach z udziałem wielu stron  277Analiza konfliktu  281Przedstawianie danych i wyników analizy stronom sporu  281Podjęcie kluczowej decyzji w sprawie przystąpienia do mediacji lub zrezygnowania z niej  283
Rozdział 9. Opracowanie planu mediacji  287Uczestnicy negocjacji  289Miejsce negocjacji  296Urządzenie pomieszczenia  298Ogólne uwagi w sprawie opracowania planu mediacji  300Szczegółowy plan rozpoczęcia pierwszej wspólnej sesji mediacyjnej  303Przemyślenie kwestii wzajemnego edukowania się stron  304Opracowanie strategii radzenia sobie z sytuacjami patowymi  305
Część trzeciaProwadzenie produktywnych spotkań mediacyjnych
Rozdział 10. Rozpoczęcie mediacji  309Przywitanie stron  311Przedstawienie się i wystąpienia otwierające  313Wystąpienie otwierające i omówienie różnych aspektów procesu mediacji  315Odmienności kulturowe  330
Rozdział 11. Przedstawienie wyjściowych punktów widzenia stron i opracowanie porządku postępowania  332Wystąpienia otwierające stron  332Ułatwianie komunikacji i wymiany informacji podczas wystąpień otwierających  343Wytwarzanie pozytywnego klimatu emocjonalnego  344Warianty kulturowe wystąpień otwierających  345Sformułowanie kwestii i ustalenie porządku obrad  347Określanie i formułowanie kwestii  348Zmienne formułowania i przeformułowywania kwestii  349Formułowanie i przeformułowywanie szeroko ujętych obszarów tematycznych dyskusji  355Opracowanie porządku obrad  357Kłopoty z formułowaniem kwestii i opracowywaniem porządku obrad  361Aspekty kulturowe opracowywania porządku obrad  364
Rozdział 12. Wzajemne edukowanie się stron w sprawie problemów, potrzeb i interesów oraz formułowanie problemów do rozwiązania  368Jakie informacje trzeba przedstawiać i wymieniać  368Gdzie należy przedstawiać i wymieniać informacje  369Wspieranie produktywnego przedstawiania i owocnej wymiany informacji  371Trudności przy wskazywaniu potrzeb i interesów  372Pielęgnowanie pozytywnego nastawienia do badania interesów  375Procedury wspomagania stron przedstawiających i wyjaśniających sobie nawzajem swoje potrzeby i interesy  376Bezpośrednie procedury określania interesów  378Pozycje, interesy i blef  380Wskazywanie interesów, akceptacja i porozumienie  383Wspólne sformułowanie problemu  385Aspekty kulturowe  387
Rozdział 13. Generowanie opcji i rozwiązywanie problemu  390Uświadamianie stronom zapotrzebowania na wiele opcji  391Odwodzenie stron od pozycji niemożliwych do przyjęcia  392Ogólne metody i strategie generowania opcji  395Ogólne strategie generowania opcji  397Szczegółowe procedury generowania opcji  402Fora generowania opcji  410Generowanie opcji w sporze Whittamore-Singson  411Kwestie kulturowe  412
Rozdział 14. Ocena i dopracowanie opcji porozumienia  414Ocena przedziałów zgody, pozycji i opcji  415Kryteria i procedury oceny  416Rozpoznawanie i wzmacnianie dodatniego wspólnego przedziału zgody  422Przegląd możliwych wyników konfliktu  425Dopracowywanie opcji  431Ocena i dopracowywanie opcji w sporze Whittamore-Singson  432Aspekty kulturowe  432
Rozdział 15. Osiągnięcie porozumienia i zamknięcie sprawy  434Strategie osiągania ostatecznego porozumienia  434Stopniowa zbieżność  435Powiązania, wymiana i wspólne wypracowanie porozumień pakietowych  438Formuły i porozumienia co do zasady  439Skok do porozumienia  441Środki proceduralne rozwiązywania kwestii rzeczowych  444Metody kompleksowe  446Rola mediatora w rozpoznawaniu i potwierdzaniu porozumienia  447Rzeczowe zamknięcie sprawy i sformalizowanie porozumienia  450Zamknięcie proceduralne  457Zamknięcie psychologiczne i przedefiniowanie relacji pomiędzy stronami  458Zamknięcie, rytuał i symboliczne zakończenie konfliktu  470Osiągnięcie porozumienia i zamknięcie w sporze Whittamore-Singson  471Aspekty kulturowe  471
Rozdział 16. Wdrożenie i monitorowanie porozumień  474Zamknięcie proceduralne, wdrażanie i monitorowanie  474Kryteria stosowani

Książka "EBOOK Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów"
Christopher W. Moore