EBOOK Kapitał społeczny i edukacja - Piotr Mikiewicz

EBOOK Kapitał społeczny i edukacja

4.00 Oceń książkę!

Autor: Piotr Mikiewicz

Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
ISBN: 9788301191221
EAN: A703F637EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 356
Data wydania: 2014
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
43.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Publikacja jest odpowiedzią na pewne uwiedzenie nauk społecznych pojęciem "kapitału społecznego", jednym z najczęściej używanych narzędzi teoretycznych we współczesnej socjologii. Książka Piotra Mikiewicza to systematyczne przedstawienie różnych sposobów rozumienia kapitału społecznego i wykorzystywania tej kategorii w analizach edukacji i systemu szkolnictwa. Cel, który stawia sobie autor, to odpowiedź na pytanie, czy pojęcie to może być przydatne w badaniu wpływu edukacji na zajmowaną pozycję społeczną.

Wielką zaletą książki jest przyjrzenie się różnym ujęciom kapitału społecznego. Okazuje się, że w zależności od przyjętej perspektywy teoretycznej termin "kapitał społeczny" zmienia swoje znaczenie i swoją funkcję w badaniu związku między systemem szkolnictwa a społeczeństwem. Jeśli to pojęcie ma być przydatne w analizach edukacyjnych, niezbędne jest zrozumienie jego całego zaplecza teoretycznego, a także konsekwencji analitycznych wynikających z różnorodności koncepcji posługujących się tą kategorią.
Podziękowania     9
Wstęp       11
Teoria, metafora, problem społeczny - o znaczeniu konstrukcji teoretycznych w poznawaniu rzeczywistości. Nota metodologiczna    17
Teoria i metafora      17
Problem społeczny    26

CZĘŚĆ PIERWSZA. EDUKACJA I JEJ ZWIĄZEK ZE STRUKTURĄ SPOŁECZNĄ W SPOŁECZEŃSTWIE PÓŹNEJ NOWOCZESNOŚCI31

Rozdział 1. Edukacja i struktura społeczna   33
Rozdział 2. Ekspansja edukacyjna i jej społeczne konsekwencje    38
Rozdział 3. Od czego zależy nasz edukacyjny los - mechanizmy warunkowania selekcji społecznych w edukacji     51

CZĘŚĆ DRUGA. METAFORYKA KAPITAŁU SPOŁECZNEGO JAKO NARZĘDZIE WŁĄCZENIA SZERSZEGO KONTEKSTU SPOŁECZNEGO DO ANALIZ EDUKACYJNYCH63

Rozdział 4. Kapitał społeczny jako perswazyjna metafora - o "modzie" na kapitał społeczny i ekonomizacji nauk społecznych   65

4.1. Kapitał społeczny - próba ogólnego zdefiniowania   66
4.2. Dlaczego koncepcja kapitału społecznego budzi wątpliwości?   75

Rozdział 5. Różne teoretyczne umocowania pojęcia kapitału społecznego   90

5.1. Kapitał społeczny jako zasób w grze habitusów w polu - teoria Pierre'a Bourdieu    93
5.1.1. Pole, habitus i klasa społeczna     95
5.1.2. Kapitały (ekonomiczny, kulturowy, społeczny i symboliczny)  98
5.1.3. Strategiczna gra kapitałem społecznym w polu   103
5.2. Kapitał społeczny jako zasób i gwarant wymiany - teoria Jamesa S. Colemana    107
5.2.1. Aktorzy i zasoby, interesy i kontrola   112
5.2.2. Struktury działania     113
5.2.3. Wymiana społeczna   116
5.2.4. Proste i złożone relacje     118
5.2.5. Potrzeba norm     119
5.2.6. Kapitał społeczny - jego formy i funkcje    124
5.2.7. Powstawanie, utrzymywanie i destrukcja kapitału społecznego 129
5.3. Demokracja i kapitał społeczny - podejście Roberta D. Putnama   135
5.3.1. Kapitał społeczny jako fundament efektywnej demokracji - wnioski z badań nad wzajemnym uwarunkowaniem polityki i ekonomii    136
5.3.2. Bonding i bridging - defnicja i wymiary kapitału społecznego  141
5.3.3. Dopełnienie i rozwinięcie teorii - kapitał społeczny w ujęciu Michaela Woolcocka i Davida Halperna    151
5.4. Sieci i dziury strukturalne - kapitał społeczny w perspektywie teorii sieci w ujęciu Nana Lina    158
5.4.1. Trzy teorie kapitału     159
5.4.2. Kapitał społeczny jako podstawa organizacji struktury społecznej    163
5.4.3. Osiąganie statusu i kapitał społeczny   174
5.4.4. Kapitał społeczny i kreowanie się struktury społecznej - dążenie do zdobycia większych zasobów jako mechanizm
generowania porządku społecznego   176

Rozdział 6. Cztery teorie - cztery kapitały?    183

CZĘŚĆ TRZECIA. KONSEKWENCJE EMPIRYCZNE ODMIENNEJ METAFORYKI W BADANIACH EDUKACYJNYCH189

Rozdział 7. Znaczenie struktur rodzinnych i międzyrodzinnych dla efektywności szkoły - edukacja w perspektywie teorii Jamesa S. Colemana  191

7.1. Przykład I: Rodzina i zbiorowość w badaniu zagrożenia odpadem szkolnym    195
7.2. Przykład II: Wpływ kapitału społecznego na przechodzenie przez progi selekcyjne     200
7.3. Przykład III: Relacje rodziców ze szkołą    209
7.4. Przykład IV: Szkolny i rodzinny kapitał społeczny  212
7.5. Podsumowanie: charakterystyka badań realizowanych przez pryzmat teorii Jamesa S. Colemana     216

Rozdział 8. Znaczenie klasy społecznej dla aktywności rodziny w podnoszeniu szans edukacyjnych jednostek - kapitał społeczny w polu edukacji według Pierre'a Bourdieu     222

8.1. Przykład I: Kapitał społeczny na rynku edukacyjnym   224
8.2. Przykład II: "Obcość" i "swojskość" kultury szkolnej dla rodzin z różnych klas społecznych   232
8.3. Przykład III: Zaangażowane wychowanie vs swobodny rozwój, czyli klasowe różnice w wykorzystaniu kapitału społecznego    240
8.4. Przykład IV: Klasy rodzicielskiego wyboru i przypadkowego zapisu  245
8.5. Przykład V: Szkoła jako miejsce budowania kapitału społecznego dla uczniów pochodzących z niższych warstw   249
8.6. Przykład VI: Dlaczego próby budowy kapitału społecznego w środowiskach zagrożonych wykluczeniem nie przynoszą spodziewanych efektów   254
8.7. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu wykorzystania koncepcji kapitału społecznego w badaniach inspirowanych teorią Pierre'a Bourdieu    258

Rozdział 9. Edukacja i społeczność lokalna - kapitał społeczny i edukacja według Roberta D. Putnama   261

9.1. Przykład I: Wpływ wykształcenia na poziom kapitału społecznego  262
9.2. Przykład II: Edukacja i kapitał społeczny na różnych poziomach organizacji struktury społecznej    267
9.3. Przykład III: Wpływ społeczności na ukończenie szkoły w planowanym terminie    274
9.4. Przykład IV: Związek kapitału społecznego z edukacją w Diagnozie Społecznej    277
9.5. Przykład V: Kapitał społeczny w szkołach różnego szczebla w perspektywie biograficznej    281
9.6. Podsumowanie: Charakterystyka sposobu prowadzenia badań inspirowanych teorią Roberta D. Putnama   286

Rozdział 10. Teoria sieci Nana Lina - sieci dla edukacji    288

10.1. Przykład I: Dostęp do wsparcia instytucjonalnego dzięki sieciom społecznym    288
10.2. Przykład II: Sieci w różnych klasach społecznych   296
10.3. Przykład III: Sieci społeczne w środowisku wiejskim   305
10.4. Przykład IV: Współbieżne aspiracje oraz działania rodziców i dzieci 310
10.5. Przykład V: Sieci społeczne w elitarnej uczelni    321
10.6. Podsumowanie: Charakterystyka realizacji badań inspirowanych teorią sieci Nana Lina   323

Rozdział 11. Kapitał czy kapitały? Jakie konsekwencje analityczne i pragmatyczne wynikają z zastosowania odmiennych modeli?   325

Zakończenie      336
Bibliografia     339
Indeks nazwisk     353

Książka "EBOOK Kapitał społeczny i edukacja"
Piotr Mikiewicz