EBOOK Językoznawcze aspekty modelu kształtowania kompetencji języka obcego - Jacek Florczak

EBOOK Językoznawcze aspekty modelu kształtowania kompetencji języka obcego

4.00 Oceń książkę!

Autor: Jacek Florczak

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788375254266
EAN: F116B6A6EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 418
Data wydania: 2010
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
22.80
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Czytelnik tomu odnajdzie w toku jego lektury wiele cennych informacji o poszczególnych utworach literatury włoskiej, a (…) nie jest ona zbyt dobrze w Polsce znana. Odnajdzie też wielce interesujące zarówno dla dzieł literackich, jak i filmowych konteksty natury historycznej, politycznej i stricte kulturowej, co wzbogaca sposób widzenia i interpretacji poszczególnych tekstów.
Pragnę także podkreślić bardzo dobrą kompozycję tomu. Jego tytuł wskazuje, iż książka będzie ciekawym przewodnikiem nie tylko po obszarze literatury włoskiej od romantyzmu po współczesność. Zwraca także uwagę na te momenty historii Włoch i ich kultury, w których sztuka kina - zwracając się ku literaturze - poszukuje swojej intelektualnej i estetycznej świadomości.

Prof. zw. dr hab. Ewelina Nurczyńska-Fidelska

Książka Od Manzoniego do Maraini. Ekranizacje literatury włoskiej powinna znaleźć zainteresowanie wśród filmoznawców, italianistów oraz wszystkich zainteresowanych kulturą włoską. Tom inicjuje zarazem serię italianistyczną, w której w najbliższych latach publikowane będą zarówno wyniki badań prowadzonych przez członków łódzkiego ośrodka, jak również opracowania zbiorowe powstałe przy współpracy innych uczelni polskich i włoskich.
WSTĘP                                13
NAUCZYCIEL JĘZYKOZNAWCA — BADACZ: ZAŁOŻENIA METODOLOGICZNE       15
POZNAWANIE JĘZYKA Z PERSPEKTYWY METODOLOGA               16
Model badań (języka i/lub nauki języka obcego)          16
Model (nauki) języka (i/lub nauki języka obcego)          18
WIEDZA O GLOTTODYDAKTYCE Z PERSPEKTYWY JĘZYKOZNAWCY           21
Glottodydaktyka a lingwistyka                   21
Glottodydaktyka w teorii i praktyce nauczania           . 22
Językoznawstwo w teorii językoznawczej i praktyce glottodydaktycznej  22
Język przyswajany, język rodzimy, język pośredni          24
Język przyswajany jest językiem obcym               24
Językiem znanym jest język rodzimy                25
Językiem władanym jest język pośredni               25
Język obcy jest językiem wyuczanym               27
Dwujęzyczność współrzędna i podporządkowana        28
Modele indukcyjne i dedukcyjne               29
Procesy algorytmiczne i heurystyczne             30
Dydaktyka terapeutyczna i profilaktyczna            30
WIEDZA O JĘZYKU Z PERSPEKTYWY GLOTTODYDAKTYKA                33
Wiedza o języku                         33
Forma i substancja treści i wyrażenia                33
Dwuczłonowość języka                     36
Związki paradygmatyczne i syntagmatyczne             38
Semazjologia i onomazjologia                   43
Kompetencja i performancja                   44
Różne kompetencje językowe i badania językoznawcze        46
Język — świat — poznanie                    48
Język — świat — myślenie                    50
Konwencja i konwencjonalizacja                  51
Koncept i konceptualizacja                     52
Profil i profilowanie                       53
Interpretant                          55
Język rodzimy i świat obcy — świat rodzimy i język obcy       55
Problemy natury kognitywnej                   56
Problemy natury funkcjonalnej                   57
Problemy natury interferencyjnej i pozainterferencyjnej         58
Język — myślenie — mowa                    59
Błędy i chybienia           59
Kompetencja poprawnościowa i stosownościowa       62
Krzywa akwizycji — progresja kompetencji języka pośredniego     63
Język — komunikacja — użytkownik        64
Schemat komunikacji i funkcje języka        64
Zasady komunikacji endolingwalnej i działania użytkownika języka rodzimego  65
Zasada kooperacji          65
Zasada relewancji           66
Zasada ekonomii           69
Zasady komunikacji egzolingwalnej i niebezpieczeństwa użytkownika języka obcego 70
Zasada skuteczności i stosowności        71
Zasada interpretowalności         72
Zasada akomodacji          75
KOMPETENCJA JĘZYKOWA Z PERSPEKTYWY DYDAKTYKA-JĘZYKOZNAWCY    79
Uczmy (się) języka z wiedzą o języku        79
Uczmy (się) języka obcego językiem znanym       81
Tłumaczmy język i o języku          83
Mówmy tak, aby zrozumiano to, co chcieliśmy powiedzieć     84
Uczmy się sami, ale poprawnie         85
JĘZYKOZNAWCZE TECHNIKI KSZTAŁTOWANIA KOMPETENCJI SYNTAKTYCZNEJ   89
UJĘCIE JĘZYKOZNAWCZE — WIEDZA O SKŁADNI: CZYLI CZEGO (SIĘ) UCZYĆ    90
Kompetencja składniowa języka — ujęcie intralingwalne     90
Kompetencja generująca: o generowaniu struktur składniowych    90
Kompetencja echoidalna: o sposobie przywoływania z pamięci    92
Kompetencja formulaiczna: o formułach zamiast struktur     92
Kompetencje składniowe języków — ujęcie interlingwalne     95
Przyczyny problemów           96
Aspekty systemowe          96
Implikacje kognitywne          97
… i proponowane rozwiązania         99
PROCEDURA DYDAKTYCZNA — UMIEJĘTNOŚĆ BUDOWANIA ZDAŃ: CZYLI JAK (SIĘ) UCZYĆ  102
Struktura tematyczno-rematyczna zdania: dwie logiki organizacji tekstu   102
Ujęcie frastyczne           102
Ujęcie systemowe           104
Ujęcie kognitywne           107
Ujęcie dydaktyczne          109
Koncesja: przyzwolenie na nie-ćwiczenie        112
O sposobach wyrażania "tylko" i "nie tylko"       118
Przyczynowość po francusku: jak poradzić sobie z przechodniością   121
Konstrukcje kauzatywne i antonimy wewnętrzne      121
Faire faire            123
Faire faire (wyr. Analityczne) ‹ wyrażenie syntetyczne     124
Faire faire ‹ peryfraza          124
Faire faire ‹ ?           125
Mieć czy być — faire ou etre         126
Aspekty kognitywne i funkcjonalne        127
Części mowy: o odmienności profili, które zwykło się dostrzegać   127
Charakter nominalny vs werbalny         128
Charakter posesywny vs atrybutywny        128
Elipsa i amplifikacja           129
Zaimki            129
Konstrukcje bezokolicznikowe         130
Nie wszyscy są pierwsi, ostatni, jedyni       133
Nie wszystko zostało jeszcze powiedziane        133
Jako jedyny, pierwszy i ostatni         134
Najważniejszy, jaki kiedykolwiek / ktokolwiek / gdziekolwiek     134
To, że jest tyle nie znaczy, że nie może być więcej      135
Rytuały językowe: o zachowaniach adekwatnych do sytuacji    135
Jak zapytać o drogę?           136
Rytuał prośby: prosić to nie rozkazywać        136
ASPEKTY AUTODYDAKTYCZNE: WIEDZA O JĘZYKU, ZNAJOMOŚĆ SKŁADNI I UMIEJĘTNOŚĆ BUDOWANIA ZDAŃ     138
Algorytmy tłumaczeniowe          138
Badania własne           139
A może byśmy .           139
Lepiej (będzie) jeśli .          140
Im więcej, tym mniej          140
Nie tyle x, ile y           140
Ciągle to samo           141
Sans que           141
"Ergatyw“ po polsku          141
Participe passé           142
Algorytmy w praktyce           142
Środki i zasady            145
Cele i sprawności  

Książka "EBOOK Językoznawcze aspekty modelu kształtowania kompetencji języka obcego"
Jacek Florczak