EBOOK Innowacje mitologiczne i dramaturgiczne Eurypidesa - Jadwiga Czerwińska

EBOOK Innowacje mitologiczne i dramaturgiczne Eurypidesa

4.00 Oceń książkę!

Autor: Jadwiga Czerwińska

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
ISBN: 9788379693757
EAN: 53B21356EB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 350
Data wydania: 2012
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
25.83
Książka w Twoim domu w ciągu 48h
Tragedia, tragikomedia
Monografia przedstawia innowacje mitologiczne i dramaturgiczne zastosowane przez Eurypidesa podczas tworzenia dwóch odrębnych form dramatu: tragedii Hekabe i tragikomedii Ifigenia w kraju Taurów.
Monografia ukazuje innowacje mitologiczne i dramaturgiczne zastosowane przez Eurypidesa przy tworzeniu dwóch odrębnych form dramatu - tragedii i tragikomedii. Celowe zestawienie ukazuje, w jaki sposób dramaturg wykorzystuje innowacje mitologiczne i jakich środków dramaturgicznych używa podczas konstruowania tragedii, a jakie modyfikacje wprowadza do mitu, by stworzyć nową, wypracowaną przez siebie, tragikomiczną formę dramatu, która rządzi się odrębnymi prawami i wymaga użycia innych środków dramaturgicznych. Za przykład tragedii posłużyła Hekabe, przykładem zaś tragikomedii była Ifigenia w kraju Taurów.
Orazio Antonio Bologna: PREMESSA. Il teatro: la scuola di Atene  8

Wprowadzenie  32

Część I. "Hekabe" - innowacje mitologiczne i ich wpływ na kreowanie idei tragicznej
1. Klasyfikacja sztuki  48
2. Innowacje mitologiczne Eurypidesa na tle istniejącej tradycji  50
2.1. Tradycja postaci Polykseny  51
2.2. Tradycja postaci Polydora  57
2.3. Połączenie mitów  61
3. Ekspozycja okoliczności dramaturgicznych - wojna jako tło tragedii  63
4. Konstrukcja fabularna dramatu  63
5. Prolog Polydora  65
5.1. Wstępna ekspozycja czasowa  70
5.2. Ekspozycja wstępna - określenie miejsca akcji tragedii  72
5.3. Motyw snu protagonistki  74
6. Monodia królowej Troi - budowanie elementu oleoj tragedii  76
7. Parodos  78
7.1. Partia Chóru  79
7.2. Amoibaion Hekabe i Polykseny  81
8. Postawa Odysa: agon Hekabe i Odysa  86
8.1. Rhesis Odysa  86
8.2. Rhesis Hekabe  88
8.3. Tragiczne oxymoron  91
9. Rhesis Polykseny  94
10. Stasimon pierwsze -retardacja dramaturgiczna  103
11. Śmierć Polykseny  105
11.1. Relacja Talthybiosa  105
11.2. Rhesis Hekabe  110
12. Stasimon drugie  113
12.1. Zależność t¦?nan?od t¦?prOteron: teraźniejszość ze źródłem w przeszłości  114
12.2. Powszechny charakter nieszczęść  115
13. Śmierć Polydora  118
14. Scena z Agamemnonem: kwestia wolności i zniewolenia  121
15. Stasimon trzecie  145
16. Ironia tragiczna  150
16.1. Tragiczne qui pro quo  151
16.2. Hekabe - ironiczna bogini Ate  159
16.3. Zemsta na Polymestorze  162
17. Agon Hekabe i Polymestora  167
17.1. Rhesis Polymestora  168
17.2. Rhesis Hekabe  175
18. Komentarz Chóru  181
19. Wypowiedź Agamemnona  182
20. Aition i przepowiednie  185
21. Zakończenie  189

Część II. "Ifigenia w kraju Taurów" - dramaturgiczne środki tragikomedii
1. Tragikomiczna forma dramatów Eurypidesa  194
2. Odejście od zasady prawdopodobieństwa  196
3. Wstępna ekspozycja dramatu  205
4. Modyfikacje formalne tragikomedii  211
4.1. Szybkie tempo akcji dramatycznej, ciągłe podtrzymywanie dynamiki utworu  212
4.2. Nagłe zwroty akcji  213
4.3. Radykalne zmiany nastroju  215
4.4. Kumulowanie i nagłe rozładowywanie napięcia akcji dramatycznej  225
4.5. Operowanie elementem spisków i intryg dla wzbogacenia akcji i ożywienia jej tempa  250
4.6. Eksponowanie melodramatycznych wątków, wzbogacających fabułę 287
4.7. Wyraziste, lecz schematyczne portrety bohaterów  295
4.8. Dystans osiągany poprzez operowanie komizmem i ironią 317
4.9. Deus ex machina. Interwencje bogów w tragikomedii  322
4.10. Szczęśliwe zakończenie  327
5. Zakończenie  329

Bibliografia  338

Książka "EBOOK Innowacje mitologiczne i dramaturgiczne Eurypidesa"
Jadwiga Czerwińska