EBOOK Ewangelie synoptyczne - Roman Bartnicki

EBOOK Ewangelie synoptyczne

4.00 Oceń książkę!

Autor: Roman Bartnicki

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego
ISBN: 9788370727246
EAN: 6B8ECA5DEB
Format: 0,0 x 0,0 x 0,0
Oprawa: ...
Stron: 645
Data wydania: 2012
Gdzie kupić tanią książkę?
książka
33.00
Książka w Twoim domu w ciągu 48h

Autor przedstawia rozwój badań naukowych nad Ewangeliami św. Mateusza, św. Marka i św. Łukasza, zaczynając od analizy wypowiedzi starożytnych pisarzy chrześcijańskich, a kończąc na dokumencie Papieskiej Komisji Biblijnej, interpretacji Biblii w Kościele, oraz najnowszych metodach i podejściach w studiach biblijnych. Wydanie, które trafia do rąk czytelników, poszerzone zostało o najnowsze rozwiązania problemu synoptycznego oraz aktualne badania nad Jezusem historycznym. W studiach nowotestamentalnych ta tematyka należy do najbardziej dyskutowanych.
Przedmowa do wydania czwartego19
Przedmowa do wydania trzeciego20
Przedmowa do wydania drugiego21
Wstęp23
I. Pochodzenie Ewangelii synoptycznych w świetle tradycji Kościoła starożytnego25
1. Prolog Ewangelii według św. Łukasza26
2. Najstarsze dane o autorach Ewangelii27
3. Świadectwo Papiasza30
4. Inni Ojcowie36
5. Informacje Augustyna43
Podsumowanie45
II. Zarys historii poglądów na genezę interpretację Ewangelii od starożytności do początków XX w.49
1. Era patrystyczna i średniowiecze50
1.1. Pierwsze wątpliwości50
1.2. Próby harmonizowania Ewangelii51
2. Reformacja54
2.1. Poglądy twórców Reformacji55
2.2. Ortodoksja protestancka56
3. Racjonalistyczna egzegeza historyczno-krytyczna57
3.1. Filozoficzne założenia egzegezy racjonalistycznej57
3.2. Powstanie metody historyczno-krytycznej58
3.3. Lata 1750-1850: Reimarus, Paulus, Strauss, Baur59
3.4. Od połowy XIX do pierwszych dziesięcioleci XX w.60
3.4.1. Szkoła historyczno-krytyczna protestantyzmu liberalnego61
3.4.2. Skrzydło radykalne61
3.4.3. Szkoła historii religii62
3.4.4. Szkoła eschatologiczna62
4. Kierunek historyczno-pozytywny63
4.1. Od badań czysto literackich do badań nad środowiskiem63
4.2. Badania środowiska64
5. Egzegeza katolicka65
III. Kwestia synoptyczna od Oświecenia do połowy XX w.67
1. Fakt synoptyczny67
1.1. Zbieżności69
1.2. Rozbieżności70
2. Osiemnastowieczne próby rozwiązania problemu synoptycznego72
2.1. Hipoteza Ewangelii pierwotnej (Urevangeliumshypothese)72
2.2. Hipoteza tradycji ustnej (Traditionshypothese)73
2.3. Hipoteza fragmentów lub małych opowiadań (Fragmenten- oder Diegesenhypothese)73
2.4. Hipoteza wzajemnego korzystania (Benutzungshypothese)74
3. Teoria dwóch źródeł76
3.1. Zarys teorii w najstarszej postaci76
3.2. Uzasadnienie tezy, że Ewangelia Marka jest najstarsza i była źródłem dla Ewangelii Mateusza i Łukasza76
3.3. Uzasadnienie tezy o istnieniu pisanego źródła Q78
3.4. Materiał własny ewangelistów (Sondergut)82
3.5. Kwestie dyskutowane82
3.5.1. Czy Mateusz i Łukasz korzystali z Ewangelii Marka w obecnym ujęciu?82
3.5.2. Trudności w rekonstrukcji źródła Q83
3.5.3. Problem wzajemnych relacji między Mk i Q85
3.6. Niedoskonałości teorii dwóch źródeł bodźcem do powstania Formgeschichte86
3.7. Katolicy a teoria dwóch źródeł88
IV. Formgeschichte, czyli metoda historii form89
1. Twórcy i nazwa89
2. Geneza i główne założenia91
3. Zadania metody historii form według Bultmanna i Dibeliusa92
4. Formy i gatunki ustnie przekazywanej tradycji wyróżnione przez Bultmanna i Dibeliusa98
4.1. Przekaz słów Jezusa99
4.2. Przekaz materiału narracyjnego100
5. Wartość historyczna form ewangelicznych w ujęciu twórców Formgeschichte102
6. Syntetyczne ujęcie głównych tez Formgeschichte106
V. Recepcja Formgeschichte109
1. Ćwierćwiecze uznania i stosowania Formgeschichte110
1.1. Liczne wydania dzieł twórców Formgeschichte110
1.2. Tłumaczenia na obce języki111
1.3. Uznanie w metodycznych wprowadzeniach111
2. Odrzucenie sceptycyzmu historycznego114
3. Krytyka Formgeschichte jako historii "formowania się" tekstów119
4. Krytyka ze strony lingwistyki119
5. "Gruntowna krytyka" ze strony W. Schmithalsa122
6. Odrzucenie Formgeschichte przez fundamentalistów124
7. Formgeschichte w nowej formie125
8. Krytyczna ocena Formgeschichte w pracach katolickich128
8.1. Zastrzeżenia do postulatu socjologicznego128
8.2. Słabość argumentów podważających historyczną wartość Ewangelii129
8.3. Aspekt literacki132
9. Drogi dojścia do Jezusa historii133
9.1. Ewangelie jako odzwierciedlenie sytuacji typowej dla wspólnoty przedpaschalnej133
9.1.1. Istnienie wspólnoty przedpaschalnej133
9.1.2. Sytuacja wewnętrzna wspólnoty134
9.1.3. Sytuacja zewnętrzna wspólnoty 134
  9.2. Ewangelie jako odzwierciedlenie konkretnej działalności Jezusa 135
   9.2.1. Przypowieści 136
   9.2.2. Błogosławieństwa 137
 Podsumowanie 138
VI. Redaktionsgeschichte, czyli metoda historii redakcji 141
 1. Twórcy i nazwa 141
 2. Geneza i główne założenia 142
 3. Źródła i prekursorzy 143
 4. Wkład pionierów Redaktionsgeschichte 145
  4.1. G. Bornkamm 145
  4.2. H. Conzelmann 145
  4.3. W. Marxsen 146
  4.4. W. Trilling 147
 5. Zasadnicze elementy pracy redakcyjnej ewangelistów według Redaktionsgeschichte 148
  5.1. Wybór materiałów 148
  5.2. Synteza całości 148
  5.3. Adaptacja do potrzeb Kościoła 149
 6. Różne rodzaje działalności redakcyjnej 150
  6.1. Korekty stylistyczne 150
  6.2. Uściślenia 150
  6.3. Opuszczenia 150
  6.4. Przystosowanie metafory 150
  6.5. Przestawianie perykop 151
  6.6. Przestawienia wewnątrz perykop 151
  6.7. Redukcja dwóch momentów narracji do jednego 151
  6.8. Dodanie logionu "błądzącego" 151
  6.9. Włączenie logionu z tradycji 152
  6.10. Włączenie opowiadania z innej tradycji 152
  6.11. Skrócenie dokumentu - źródła 152
  6.12. Powiązanie dwóch oddzielnych perykop 152
  6.13. Sumaria 153
  6.14. Wskazówki geograficzne 153
  6.15. Odniesienia do Starego Testamentu 153
  6.16. Dramatyzacja sceny 154
  6.17. Teologiczna interpretacja tradycji 154
  6.18. Dodanie logionu o charakterze redakcyjnym i teologicznym 154
 7. Powszechność stosowania metody historii redakcji i jej zasady 155
VII. Redaktionsgeschichte w defensywie? 161
 1. Czynniki świadczące o kryzysie metod historyczno-krytycznych 161
  1.1. Powstanie nowych metod i ujęć w badaniu Biblii 161
  1.2. Niezadowolenie z metod historyczno-krytycznych 162
  1.3. Trudności z określeniem "tradycji przed-Markowej" 163
  1.4. Problem określenia procesu tradycji (Traditionsprozess) 164
  1.5. Nierozwiązane kwestie Ewangelii Marka 165
 2. Przesunięcie zainteresowań w kierunku krytyki literackiej 165
 3. Synchronia przed diachronią w nowszych metodologiach 168
 4. Nieodzowność metod historyczno-krytycznych 170
 Podsumowanie 171
VIII. Wypowiedzi Magisterium Kościoła na temat genezy i interpretacji Ewangelii 173
 1. Divino afflante Spiritu na temat rodzajów literackich 173
 2. Tekst Instrukcji Papieskiej Komisji Biblijnej O historycznej prawdzie Ewangelii 174
 3. Instrukcja Papieskiej Komisji Biblijnej w sprawie historyczności Ewangelii 175
  a. Zasady hermeneutyczne 176
  b. Trzy okresy tworzenia się Ewangelii 177
  c. Zadania biblistów - naukowców 180
  d. Uwagi dla wykładowców Pisma Świętego i kaznodziejów 181
  e. Uwagi dla popularyzatorów Ksiąg świętych i stowarzyszeń biblijnych 182
 4. Konstytucja Dei verbum o Ewangeliach 183
 5. Wypowiedzi Kościoła z okresu Vaticanum II na temat ogólnych zasad hermeneutycznych 184
 6. Ocena Formgeschichte w Instrukcji 186
 7. Rozróżnienie trzech okresów tworzenia się Ewangelii 188
IX. Poszukiwanie kryteriów autentyczności wypowiedzi Jezusa 193
 1. Chronologiczny przegląd badań nad kryteriami autentyczności logiów Jezusa 193
  1.1. E. Käsemann 193
  1.2. N. A. Dahl 194
  1.3. F. Mussner 195
  1.4. B. Rigaux 195
  1.5. H. Schürmann 196
  1.6. X. Léon-Dufour 198
  1.7. C. M. Martini 199
  1.8. H. K. Mc

Książka "EBOOK Ewangelie synoptyczne"
Roman Bartnicki